Lyka Károly szerk.: Művészet 5. évfolyam (Budapest, 1906)

6. szám - Lederer Sándor: A Szépművészeti Múzeum olasz mesterei I. - A velencei festők

Alessandro-templomban s az Averoldi grófok házában mutatható ki, s hogy e család ké­sőbb, 1857-ben eladta azt a londoni National Gallerynak (öt részét, a mű így nem teljes). Lehet, hogy ez időtájt Moretto szt. Rókusát is ily módon távolították el a templomból s később eladták. Talán meg is van esetleg valamely angol magángyűjteményben. Crowe és Cavalcaselle egy S. Alessandro­ból származó Rókus-képet említenek a Fena­roli házban, Rókust angyal vezérli címen (VI. 480. 1.) de a Bresciában 1898-ban meg­jelent, Moretto műveit tartalmazó album — L' Opera del Moretto — semmi kétséget sem látszik táplálni az iránt, hogy a Fenaruli-kép­tárból ismeretlen helyre jutott Moretto-féle Rókus-kép azonos a S. Alessandro-templom oltárképével (121. 1.). Venturi a mi Rókus-képünk említésével kapcsolatban ennek egy másik példányát idézi a Pápa-család tulajdonából, Desenzano al­lago­ból. Továbbá utalunk e képnek egy harmadik ismétlésére, a­mely e festmény részletét kisebb méretben (100X120, a mienk 152X228) adja, ez 1895-ben Milanóban a Scarpa-gyűjtemény árverésén Moretto műve gyanánt kelt el. A művészet vezéralakjainak tetszetős, sze­rencsés alkotásait mindig szaporán utánozták ; olykor, mint ez esetben is, csupa másolatuk maradt ránk, amelyek az elveszett eredeti pótlására szeretnek kínálkozni. Amily sűrűn kerülünk össze Morettóval Bresciában, épp oly ritka másutt. Ez az oka annak, hogy jó ideig nem is ismer­ték eléggé. A bécsi udvari gyűjteményben, igaz, van egy szt. Jusztinája, egyike ama pazar műveknek, a­melyek az ő magas­ságos művészetéről fogalmat adnak. De igaz az is, hogy ezt a képet sokáig Pordenone munkájának tartották, akárcsak majna-frank­furti másik festményét. Most a Liechtenstein­képtárnak is van két pompás kezemunkája: egy kis szt. család és egy még kisebb szt. Jeromos. Moretto szorgos és nemes művészetével versenyez idősb és őt túlélt kortársa: Roma­nino. Tárgykörük rokon lévén, versenytársakká válnak egymás közt s a közönség színe előtt. Moretto már kora ifjúságában, 1521-ben együtt festett vele egyazon kápolnában, a S. Gio­vanni Evangélista Oltáriszentség-kápolnájának falait és íveit díszítve. Moretto a bal, Roma­nino a jobb oldalon. Még 1540-ben együtt munkálkodnak Veronában a S. Giorgio-tem­plomban, s ez ismétlődik Trentóban is. Közben Brescia templomaiban dolgoznak együttesen, ott is, ahol ma a sok átalakítás következtében már csak az egyiknek vagy a másiknak művei maradtak fönn. Moretto nemes stílusával szem­ben Romanino művészete életerősb és izmo­sabb. Amannak kompozíciója nemesebb és koncepciója tisztább, ennez erélyesebb. Moretto felülmúlhatatlannak bizonyul a tónus gyen­gédségében, Romanino viszont az ecset szabad és biztos kezelésében s a szín dúsabb hang­szerelésében tűnik ki. Tulajdonképpen kiegé­szítik egymást s a párhuzamosságnak ugyanazt a képét adják, amit Luini és Gaudenzio Fer­rari ad a milanói s Garofalo és Dosso ad a ferrarai iskolában. Moretto nőalakjai olykor párjukat ritkítják. Tervek melankóliával, réve­dezők és makulátlanok. Romanino fürge alkotó­ereje a monumentális falfestés terén is érvé­nyesülhetett. Hogy mennyire keze ügyébe esett ez az előadási mód, amelyet minden nagy művész kedvelt, azt egy sor freskója tanúsítja a cremonai dómban (1520), a bergamo-mel­léki Malpaga-kastélyban (1534), a trentói vár­ban (1540), a bresciai S. Giulia alsó templo­mában, amelyek legnagyobbrészt, sajnos, már csak töredékeikben vannak meg (a bresciai S. Francesco és S. Domenico templomokban festett freskók azóta teljesen elpusztultak), továbbá az Iseo tó és Val Camonica több helységében. Mint Moretto, úgy Romanino is csak itt-ott szerepel Brescia vidékének határain túl. Az európai képtárak közül a berlinin és londonin kívül tudtommal egyetlen egy sem örvendhet annak, hogy valamely eredeti keze­ művét bírja. Még ritkábbak arcképei: nyilván kevés ily művet hagyott hátra. Az immár Romaninónak tulajdonított két festmény pedig arckép s ez a mi szempontunkból még inkább öregbíti értéküket. Kivált ha a 126-ik számú cavaliere- i Fé d' Ostiani : Storia, tradizione ed arte nellc vie di Brescia. 1896., fasc. III., 22. I. 398

Next