Lyka Károly szerk.: Művészet 8. évfolyam (Budapest, 1909)

1. szám - Hazai krónika

Hazai krónika művészi készséget, mert a korai halál derékban roppantotta ketté a még fejlődése előtt álló mű­vész életét. Szamossy László, Munkácsy Mihály első mesteré­nek, Szamossy Eleknek fia volt, akinek Hunkár Kata­linnal kötött házasságából született 18­46 április 27-én, Budapesten. Már gyermekkorában nagy haj­lamot mutatott a rajz és zene, nevezetesen a hegedű iránt. Atyja, ki Munkácsy Mihálynak nagy tehet­ségét is először ismerte fel, László fiát maga taní­totta a rajz elemeire és sokat várt fiának tehetsé­gétől. De a zene iránt érzett vonzalmát és szere­tetét sem hanyagolták el és előbb Tutsek Lajos nagyváradi zenetanár, majd amikor a IV. reáliskolai osztályt elvégezte és Budapestre költözött, itt Huber Károly, a zeneakadémia akkori igazgatójának aján­latára, Gobbi Alajos zenetanár tanítványaként erős haladásról tett tanúságot. Amikor a zeneakadémiai tanulmányokat elvégezte, a festészet iránti kedve Münchenbe, majd Parisba vezette és mint Mun­kácsy Mihály pártfogoltjának, mindenütt nagy jövőt jósoltak neki. De Munkácsy, amikor látta, hogy az ifjú festő túlságosan sok időt szentel a zené­nek, jónak látta őt erre figyelmeztetni és Szamossy László szavai szerint így óvta őt a zene túlságos kultiválásától : — Édes Lászlóm, két múzsa nem csókol egy embert homlokon. Jó volna, ha a két múzsa közül választana egyet és csak annak hódolna osztat­lanul, mert az egyik művészet kifejlődése a másik rovására történik és így egyénisége aligha fejlődhet ki teljesen. Munkácsy Mihályné azonban, aki látta, hogy Szamossy egyik művészetről sem tud lemondani, azzal biztatgatta, hogy festőművészetének még hasz­nára is lesz a zene, mert a hegedűje lesz az az aranykulcs, a mely megnyitja számára a nagyvi­lági szalonok ajtait. És Munkácsy Mihályné megjegyzése találónak bizonyult. Szamossy László 1899-ben visszatért Magyar­országba és önkéntesi évét a 1­01. sz. gyalogezred­ben, Zágrábban szolgálta le, ahol a tisztikar ré­szére megfestette a király életnagyságú arcképét. Közel egy évtizedig még itthon próbálta jövőjét megalapítani, néhány kisebb művével szerepelt is a tárlatokon, majd megismerkedett a korán elhunyt nagytehetségű íróval, Justh Zsigmonddal, aki írá­saiban nem egy helyen meg is emlékezik róla. Nyugtalan vérmérséklete azonban, amely nem tudott belenyugodni abba, hogy tehetsége nem szerezte meg itthon a szélesebb körű elismerést, ezután Róma felé hajtotta. Itt Fraknói Vilmos püspök, a kiváló emberbarát és a művészet lelkes támogatója, előbb saját házában, majd később az általa alapított mű­vészházban adott neki műtermet s azonkívül más­atyja iránt érzett jóakarata folytán is, beajánlotta ismerőseinek, rokonainak és az előkelőbb római köröknek is. Hegedűjátéka itt azután igazán aranykulcsnak mutatkozott és a legelőkelőbb szalonok is megnyíl­tak előtte. Gróf Széchen Miklós vatikáni nagykövet estélyén például oly nagy sikert aratott hegedűjé­vel, hogy másnap a római lapok mind a legna­gyobb elismeréssel és magasztalással írtak­­— zenei tehetségéről. Kis Rómában, a régi mesterek kitűnő másolása, valamint könnyed, de karakterisztikus portréi révén, előkelő műbarátok kegyét is meg­nyerte. Doria­ Pamfia herceg például, akit kétszer is le­festett, annyira meg volt elégedve portréivel, hogy különös elismerésképen megengedte, hogy Velaz­queznek, a római gyűjteményében lévő X. Ince pápa képét lemásolhassa, amit pedig eddig még senkinek sem engedett meg. Másolatai közül na­gyobb sikert aratott még a Borghese-gyűjtemény­ben lévő Tizian-kép, az „Amor sacro ed amor profano" másolata, melyet a mecklenburg-schwerini nagyherceg múzeuma részére vásároltak meg. Több másolata van a zirci apátság templomában is. Arc­képei közül különösen sikerültek még: Vanutelli bíboros, gróf Széchen Miklós, Fraknói Vilmos, Hubay Jenő stb. portréi. Szamossy múlt év végén visszatért Magyaror­szágba és az volt a terve, hogy műveiből itt kol­lektív kiállítást rendez, ebben azonban megrongált idegrendszere megakadályozta. Idegbajának gyógyí­tására Bécsbe utazott, de állapotában javulás nem állott be. Halálának közvetlen oka agy szélhűdés volt, amely 1909 január 2-án, negyvenhároméves korában oltotta ki életét. /fni DEBRECENI MŰPÁRTOLÓ EGYESÜLET. hu Nemcsak a fővárosi embernek van érzéke a szép iránt, nemcsak a fővárosi embernek válik életszükségletévé a képzőművészetek remek alkotá­saiban való gyönyörködés : a vidéki középosztály épp olyan bámulója a képzőművészeti alkotások­nak, mint a fővárosi ember, s ha műpártolása

Next