Lyka Károly szerk.: Művészet 13. évfolyam (Budapest, 1914)

1. szám - Krónika

— nem mondjuk, hogy propagálása — céljá­ból rendez. Az első volt a legújabb márkájú festés embereinek tárlata, az expresszionista Bécs, a Neukunst Wien. A második a Klimt­csoport és a Wiener Werkstätte s most a sok évtizedes múlttal bíró Künstlerhaus. Talán meg­lepő, hogy ezt a csoportot is az a művész­egyesület mutatja be,amelynek programmja tudva­levően a legújabb festői kísérletezések szolgálata, tekintet nélkül valamely irányzat kiforratlan állapotára. A magyarázat azonban e látszólagos ellentmondáshoz az, hogy e kiállítás a viszo­nosság alapján rendeződött. A Művészház csere­viszonyba lépett a szóban forgó neves és elő­kelő testülettel s a megállapodás az, hogy a tavaszra a Művészház szervez csoportos be­mutatót a Künstlerhaus helyiségeiben. S jóllehet a magyar piktúra sorsát, ma már nem kell fél­teni, mint régen, Bécs közelségétől, azért csak ez a szempont az, ami megokolttá és szim­patikussá teszi előttünk, az újabban kissé állan­dósulni kezdő bécsi vendégjárást. Művészeti kultúránknak ugyanis, mint erjesztőanyagra, erre ma már nincs szüksége. Kétségtelen, hogy fes­tészetünk nem áll Bécs, vagy akár München festészetének színvonala alatt, mint akkoriban, amikor e gócpontok jóformán kizárólagos tanító­mestereink voltak. Minden alkalmat azonban, amely a magyar művészet számára kifelé nyitja meg az utat, meg kell ragadnunk s minden kapcsolatnak örülnünk kell, amely a két mű­vészeti terem­m, Bécs és Budapest közt oly érintkezéseket létesít, amelyek ránk haszonnal járhatnak. A kiállítás, amely a múlt év decemberétől január közepéig volt nyitva, bizonyos rep­rezentatív jellegre törekedett. Lehetőleg min­den oldalról igyekezett ismertetni a Künstler­haus mai, képességük teljességében lévő em­bereit, így a tárlatain a régebbi genre épúgy helyet kapott, mint a mondon ízű arcképfestés, a pontos részletezésre törekvő tájkép. Láttunk kompozíciót, amelyben mintha a bécsi akadémia barokkos hagyományai keltek volna életre, ké­pet, amelynek stílusa elsősorban a vonal és forma jelentőségét hangsúlyozza s máshol viszont a folt, a színek és tónusok szerepére épült. Természetesen oly értékekre, mint amineket a bécsi festőművészet múltjában egy Makart, Wald­müller, Rahl jelentenek, itt nem bukkanhattunk. Nem valószínű azonban, hogy a kiállítást azért rendezték, hogy benne ilyesmit keressünk és találjunk. A tárlat célja az volt, hogy ismertesse a Künstlerhaus mai embereit s ezt elérte. Be­ mutatott többféle pikturát, amelyekben a mes­terségbeli tudásnak legtöbbször igen korrekt erényei élnek. Amelyek közösek ugyan abban, hogy — nem szólva most az új irányzatokról — már az impresszionista festés szenzációi is nyom nélkül suhantak el fölöttük , viszont egy csomó elismerést érdemlő szál fűzi őket a régebbi Bécs festőművészetéhez. E vendég­szereplő­ együttesből feljegyeztük Adams, John, Quincy, Epstein Jehudo, Hessl, Larwin, Poosch, Schaefer Hans, Schattenstein, Scharf Viktor, Schwartz Stefan, Stener Kari jun., stb. neveit, Schattensteinnek egy igen delikát arcképét repro­dukáljuk. HATVANY FERENC BÁRÓ KIÁLLÍTÁSA. Száztizenkét munkáját mutatta be Hatvany Fe­renc az Ernst­ Múzeum januári kiállításában, köz­tük néhány régi dolgát, ha ugyan egy harminc­három éves művésznél szó lehet régi munkáról. Stílus és törekvés dolgában persze igen nagy a különbség a mai és az 1896-iki Hatvany közt (ebből az évből való ugyanis legrégibb, nagyon kedves önarcképe). Régebben sokat ta­nult a nagybányai mesterektől, végigfestette ő is a plein-air-naturalista programmot, volt im­presszionista, bejárta nálunk Nagybányát és Szolnokot, a külföldön pedig Berlint, Párist, mindenütt okulva, tanulva, a tanulás minden módját megragadva, mint valaki, aki majdnem religiózus komolysággal élete céljává teszi a festészetet. A naturalista és impresszionista múlt nyomtalanul elröppent, de kitűnő nevelő­iskolának bizonyult, mert valóban nagy készsé­get juttatott a festőnek. Ez a készség sok za­varból menthette ki akkor, amikor erősebben nézett Cézanne s a belőle fejlődött iskola taní­tásaiba. Talán elemébe jutott, amikor kikerült az impresszionizmusból, mert a szín nem az ő igazi eleme. Legfrissebb művein ennek alig jut szerep. Ezek egészen más fajtájúak s nem festőiek, hanem — legalább nekünk — inkább szobrász-munkáknak hatnak. Majdnem mázsás asszonytesteket hömpölyget a vásznaira, min­denféle lézengő attitűdben, egészen librettó nél­nélkül és a szobrász kezével simogatja enyhére

Next