Boldogfai Farkas Sándor szobrászművész retrospektív kiállítása (Ernst Múzeum, Budapest, 1968)

Boldogfai Farkas Sándor negyvenéves művészi munkásságát ünneplő jubileumi kiállítása széles skálájú életmű összefoglalása. A rendezés teljes­ségre törekedett: ifjúkori műveit ugyanúgy megta­láljuk, mint a legfrissebb alkotásokat. A gazdag kisplasztikai anyagot, a köztéren felállított művek fotóit vagy a művész grafikai lapjait éppúgy felso­rakoztatja a tárlat, mint Boldogfainak, az érem­művésznek alkotásait. Boldogfai Farkas Sándor dunántúli, 1907-ben szü­letett Törökudvarpusztán, Zala megyében. 1922-től 1931-ig folytat képzőművészeti tanulmányokat, előbb az Iparművészeti iskola ötvösszakán, majd a Képzőművészeti Főiskolán, mint szobrásznövendék. 1931-ben római ösztöndíjat nyer, ahol tagja az Accademia di Belle Arti-nak. 1933-ban újra itthon találjuk, megmintázza Rakodómunkás című szob­rát, melyet a Főváros díjával jutalmaznak. 1934- ben már plasztikai munkásságának másik terü­letén, az éremművészet vonalán is találkozunk nevével. Részt vesz a magyar éremművészek bécsi, a Kunsthistorisches Museum-ban rendezett rep­ rezentatív kiállításán. 1937-ben felállítják Palermo egyik parkjában Tüköry Lajos garibaldista ezredes­ről mintázott emlékszobrát, melyet a következő évben követ a budapesti Pasaréti úti Máriakút le­leplezése. Ez a nyitány a köztéren felállított szobor­művei hosszú sorának. Közben egyre-másra készül­nek szobrai, érmei. 1942-ben újabb bizonyítékát adja művészi sokoldalúságának: Gallé Tiborral közösen művészi szabadiskolát nyit Pesten. 1948- ban elkészíti Apor Vilmos győri püspök monumen­tális vörösmárvány síremlékét. 1950-ben Gerely­vető nő című szobrával szerepel az I. Magyar Képzőművészeti Kiállításon, melyet a Közalkalma­zottak Szakszervezete vásárol meg. Számos szobrát és érmét vallják magukénak a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményei is. Műveinek jellemző tulajdonságaként elsőnek ki­váló karakterizáló készsége tűnik szemünkbe. Ta­lálkozunk ezzel a képességével munkásságának valamennyi területén, a köztéren felállított szobor­tól az éremportréig egyaránt, legszembeszökőbben azonban talán mégis arcmásainak sajátjaként könyvelhetjük el. A kiállítás szép korai mellszobra, copfos Lányka feje — melyet a Magyar Nemzeti Galéria is műtárgyai közé sorol — az összefoglaló mintázás ellenére is érezteti a fiatal arc friss gyü­mölcsre emlékeztető rugalmas felületeit, összefo­gott, nagyvonalúan mintázott Maláji leányfeje is. (1957) Az ötvenes években készült Barátom édes­anyja című terrakotta portréja. (1955) A művész az idős arcot az arcredők finom vonalkáival jellemzi, az előbbi két portréval ellentétben részletezőbb mintázási módot választva. A kiállítás érdekessége a művészbarátokat ábrázoló portré-sorozat is. Vak Bottyán kuruc generálist megjelenítő, 1965- ben mintázott vörösmárvány feje már a históriai jellegű ábrázolásmódhoz sorolható. Itt is elsősor­ban az egyéniség, az örök emberi karakter érdekli, egyszerű és sohasem túlhangsúlyozott eszközökkel azonban - néha egy köpenygallér, vagy föveg vo­nalának lendületével - hatásosan utal a korra, melyben modellje élt. Vak Bottyán feje csupa erő, mint magának a márványtömbnek az ereje, mely­ből mintáztatott. Történelmi személyt állít elénk a művész egyik legfrissebb szobra, a fiatal Liszt Fe­rencet ábrázoló portré is. A Vak Bottyán szobor­erőt sugárzott, a Liszt-portré nyugodt felületeit a szép­ség lengi körül, az ábrázolt lebilincselően szép vo­násainak és a finom eleganciával mintázott alko­tásnak szépsége. Történelmi vonatkozású egyik

Next