Pirk János festőművész kiállítása (1973)

Ahogy a zenében beszélhetünk programzenéről, legalább ugyanannyi joggal beszélhetünk programfestészetről is. A programfestészet értékét a meggyőződés, a művészi átélés hitelessége, és a kifejező eszközök minősége ha­tározza meg. Mindezeket megtaláljuk Pirk János föld­­szagú, a mezei munka magasztos himnuszát zengő sa­játos festészetében. Származása, gyermekkora, a falusi szegényemberekről és a paraszti munkáról szerzett első élményei egész életre elkötelezték a kékszemű nagy­­apa­ nevelte galántai gyereket. A mezei munka megis­merése, a szegényes környezet, a sokak számára sivár, sík alföldi táj évszakonként változó varázslatos termé­szeti szépségének felfedezése egybeesett első rajzainak születésével és meghatározta azok témavilágát. Thorma, Réti mellett töltött nagybányai tanulóévei, a budapesti főiskola elvégzése, párizsi és olaszországi ösz­töndíjak után megújuló témáinak legfőbb ihletői ma is a gyermekkori élmények: Búza a szélben — Ember a földeken — A krumpliszedők — A kaszakalapáló — Ten­gerihántás — A búzaföld — Őszi ásás — a Tengeri-soro­zat — Lovak — Napraforgók — Őszi vetés. Pirk János képeinek alakjai akkor is megőrzik hiteles­ségüket, amikor a kiállításlátogató közönség már csak a néprajzi múzeumokból szerezheti be a régi mezei munkákra és a paraszti életre vonatkozó ismereteit. A Magvető minduntalan visszatérő, heroikussá növeke­dett, monumentális alakja Pirk János festészetének szim­bóluma lett, a művész vallomása szerint a sokat hányó­dott ember „megújuló reménysége, színben pedig káp­­rázat". Újabb szentendrei városképei, figyelő szemű önarcké­pei szervesen kapcsolódnak korábbi munkáihoz és a nagy művészeti korszakok festői hagyományaihoz. A művész arcmásairól - úgy tűnik - olykor Dürer, Remb­randt, vagy a palettát tartó Csontváry kutató tekintete fordul felénk. Hetvenedik születésnapján tiszteletadás és köszöntés ez a kiállítás a közel 50 éve kiállító és két évtizede Szent­endrén élő mesternek, aki magányos szigetként úgy emelkedik ki a szentendrei művészet termékeny tenge­réből, hogy a szeszélyesen váltakozó művészeti áramla­toknak már semmilyen áradata nem lepheti el mara­dandó életművét. Mucsi András

Next