Kunvári Lilla szobrászművész gyűjteményes kiállítása (Fényes Adolf terem, Budapest, 1978)

Kunvári Lilla kiállításán gazdag és rokonszenves életmű bontakozik ki a szemlélő előtt. Portré, mell­szobor, mely sírhelyet díszít, kisplasztikai figura, érem és grafikai mű egyaránt szerepel a kiállítás anyagá­ban, alkalmat adva a művésznek, hogy bizonyítsa el­hivatottságát e sokirányú művészi problematika terü­letén. A szobrászat homocentrikus műfaj és Kunvári me­legszívű, de élesszemű figyelmét az ábrázolt lelki és testi habitusának minden megnyilvánulása foglal­koztatja, hogy végülis valóban „lényegábrázolóan" az eszenciálisat ragadja meg. Nem véletlen, hogy életműve ún. „Lényegábrázolásaival" indul, melyek voltaképpen szellemes plasztikai karikatúrák, s e bon­takozó művészi tehetség egyik legjellemzőbb tulaj­donságára, összefoglaló jellemábrázoló képességé­re figyelmeztetnek. A karikírozási hajlam később — az ifjúság kérlelhetetlen kritikai érzékének csillapultával — karakterformáló, portretizáló készséggé alakult, amely azonban a mai napig veleszületett ösztönnel keresi az ábrázolt megkülönböztetően egyedi adott­­ságait. Kunvári Lilla Budapest és Prága egyetemein tanult, majd a budapesti Képzőművészeti Főiskolán Sidló Ferenc tanítványa volt. Fiatal művésznővel Franciaor­szágba került, járt a Julian Akadémiára, Landowsky növendéke lett, Párizs izzó művészi kohója, Délfran­­ciaország tündéri tájai formálták, mielőtt­­ újra ha­zatérvén — a szenvedés, a háború, az egyre jobban elsötétedő sorstendenciák kértek volna részt egy idő­re — szomorú és gazdag tanulságot ígérve, — életé­ben.

Next