Szöllőssy Enikő szobrászművész (Budapest, 1980)

1967-ben a székesfehérvári köny­­nyűfémmű meghívott öt művészt, jónevű, ,,befutott” szobrászokat, hogy készítsenek szobrokat alumí­niumból, a gyárban alkalmazott technológiákkal. Az eseményre ma már úgy tekintünk mint a magyar szobrászat fordulópontjára, bár va­lójában nem tudott azzá válni. A szobrászok többé-kevésbé kész el­képzelésekkel mentek, ezeket kivi­telezték a gyárban, noha terveiken a technikai adottságok lehetősége­­kényszere sokat módosított. A szob­rok között vannak remekművek és kevésbé sikerültek, abban azonban megegyeznek, hogy mindegyikük műtermi gondolat eredménye. A művész és a nagyipar egyszeri ta­lálkozása nem is befolyásolhatta ennek a gondolkodásmódnak a lényegét. A tapogatózó kezdetnek hosszú ideig nem volt folytatása. A hazai szobrászat ismét visszaszo­rult a műtermekbe, hogy aztán évekkel később más gyárak, és egy másik szobrászgeneráció elölről kezdhessen mindent. Ez a második nekirugaszkodó már többet ígér. Szívósabbak művészek, és türelmesebb a nagy­ipar is. Mindenekelőtt azonban kényszer sürgetőbb. Nem tudom hogy a néhány nagy gyár mellé működő nyári művésztelepből meg­születik-e majd a korszerű magyó szobrászat. Nélkülük azonban alig­ha. A Dunai Vasmű eddig három­­szer hívott meg művészeket, adó nekik anyagot, gépeket és segítsé­get, hogy egy-egy nyáron át do­gozhassanak a gyár területén Szöllőssy Enikő mindhárom alka­lommal ott volt (1975, 1977, 1979 és joggal mondhatja, hogy mun­kásságára ez az idő meghatároz jelentőségű. Irányt szabott és meg

Next