Az üveg. Kiállítás (Vigadó Galéria Budapest, 1982)

Ezen a kiállításon a magyar üvegtervező mű­vészek legújabb törekvéseit, eredményeit mutatjuk be. Ezek a tárgyak egyben azok­ról a technikai — technológiai ismeretekről adnak keresztmetszetet, melyeket legjellem­zőbben alkalmaznak. Magyarországon az üveggyártás nyersanyag- lelőhelyei és a huták üzemeltetéséhez szük­séges tüzelőanyag miatt természetesen a bánya - és hegyvidékek váltak az üveg­gyártás helyszínévé, melyek közül a Szklenó­i (ma Csehszlovákia) XIII. századi üveghuta volt az első. Az egykori birtokosok közül az iparfejlesztésben is jeleskedő Rákócziaknak pl. Munkácson voltak üveghutáik, és Erdély­ben Porumbákon (ma Románia) gazdag hu­tákról voltak feljegyzések. Az európai üvegművességgel szerényen ver­senyre kelő magyarországi üveggyártás azonban csak a XVIII—XIX. században kez­dődött, és a XIX—XX. század fordulóján mű­ködött 41 magyar huta. Természetesen az európai nagy művészeti központok hatása alól az üvegművesség sem vonhatta ki ma­gát. Míg korábban az olasz stílus, a század­­fordulóig a francia és német klasszicizmus divatja, majd a szomszédos cseh üveggyár­tás technológiai bravúrjai hatottak élénken. Ezt a szakemberek vándorlása éppúgy ga­rantálta, mint a ritkabecsű üvegtárgyak vá­sárlóinak ízlése, akik a mindenkori divat- és stílusjegyek eredetiségeit, vagy másola­tait becsülték. A modern ipar­ üveggyártás 1945 után gyorsult meg Magyarországon, a régi manu­fakturális technológiájú üzemek korszerűsí­tésével. Az 1780-as alapítású parádsasvári huta mai utóda a Parádi üveggyár, és az 1870-es alapítású Úrkúti üveghuta utóda az Ajkai üveggyár. Modern ipari technológiájúak a salgótarjáni, a miskolci üveggyárak és ugyancsak az üveggyártás nagyipari karak­terének képviselője maga az üvegipari Mű­vek, mint a hazai üveggyártás legnagyobb bázisa. Mindezek mellett nem meglepő, hogy az úgynevezett modern magyar üveg­művészet milyen fiatal. Kiváló érzékű vagy szorgalmas mesterekből már a 40-es évek­ben is volt jónéhány üvegdíszítő, vagy üveg­festő, aki elsősorban rajztudásánál, dekorá­ciós érzékénél fogva színvonalasan képvisel­te a szakmát. Az ötvenes évek első Kossuth díjasai között szerepelt viszont Veress Zol­tán, aki vegyészként tervezett művészi igény­nyel fátyolüveget, mestere volt az üvegszíne­zésnek és az aventurin üvegek készítésének. Ha figyelembe vesszük, hogy az említett üveghuták egykori mestereiből gyári üveg­készítőkké növekedett generációk a gyárak belső berkeiben, egy-egy sajátos ízlést, vagy átvett mintakincset utánoztak, és igazi üveg­tervező mesterképzés sem folyt másutt, mint az 1768-ban alapított egykori Iparrajzisko­­lában — a mai művészeti szakközépiskola elődjében — de csupán mint üvegfestő ta­noncképzés­­ akkor még indokoltabb, hogy az önálló gondolatokat, művészi invenciókat művészeti értékeket magának mondható magyar üvegművészetet fiatalnak mondjuk. Ebben a Művészeti Középiskolában Báthory Júlia (1901—) kezdte el a modern szellemű üvegtervezés tanítását 1952-ben. München­ben végzett, de a 20-as 30-as évek leghala­dóbb művészeti mozgalmát képviselő Bau­haus növendéke is volt. Szakmai lelkiisme­retességének és művészi i­gényességének köszönhető, hogy a művészeti középiskolá­ban egészen tanárkodása végéig, 1960— 70-ig lépést tartottak az egyre sokoldalúbb üvegkészítési technológiákkal a növendé­kek. Az Iparművészeti Főiskolán 1953 óta tanul­tak üvegfestést az akkori Díszítőfestő Szak keretében.

Next