Kiss György kiállítása (Nyíregyháza, 1984)

Minden bizonnyal váratlan, meglepő e találkozás: a VII. Nemzetközi Éremművészeti alkotótelep egyik résztvevője­­ és díjazottja - érmekkel, plakettekkel, kisplasztikákkal és festményekkel tért vissza egy esztendő elmúltával Nyíregyházára. A csaknem másfél évtizedes alkotóút állomásait felvillantó, retro­spektív tárlat — a pillanatnyi végpont, a sóstói telep műhelyében készült alkotások — tanulságai csak a Kiss György munkásságát kevésbé ismerők számára okoznak, okozhatnak meglepetést: a kifejezés, a megnyilatkozás két-, illetve többszólamúsága művészünk pályájának alapvető jellemvonása. E nyíregyházi kiállítási kollekció is szemléletesen tanúsítja: a táblakép és az érem, a plakett két, végső soron különálló, ám Kiss György számára mégiscsak összetartozó, egymást indukáló megszólalási lehe­tőség - jóllehet a táblakép nem plasztikai előtanulmány, és a plasztika nem a festészet felkészülési terepe. A viszony ennél sokkal bonyolultabb, összetettebb, hiszen a plasztikus festői kompozíciókban, és a festői plasztikai közegekben szövevényes egymásra épülést, egymásból való eredeztetést követhe­tünk nyomon. Vagyis: a kifejezés módozatai, a műfajok, az eszközök különválasztása művészünk ese­tében felesleges, illetve indokolatlan; a vásznon az olajfesték, s a teret mozgató-szervező, megszilárdult­megmerevedett bronz egyként mozgalmas, szenvedélyes izzású, művé alakul, érlelődik keze alatt, s a megnyiatkozás a hordozó közeggel mindig egyenlő értékű, a tartalmi-formai összetevők szimbiózisa magától értetődő. Harcban a térrel­­ talán ezt a címet illeszthetnénk Kiss György kiállítása elé; minden ecsevonása, minden anyagot formáló mozdulatát valamiképpen a küzdelem­ sugallata hatja át. Monokróm, mérték­tartóvá redukált színviág jellemzi táblaképeit — domináns hideg zöldeket és képeket fagyos fehérek szabdalnak töredezetté. Képzeletbeli tája, expresszív valóság-emlékképei sík sávok és foltok, és a síko­kat bontó tömbök és terek illuzionisztikus kavargásában rendeződnek festői látomássá. A harcra, az áthatásokra, a lágy átmenetek és az éles váltások, a fájdalmas gyűrődések és a meleg domborodások el­lentéteire épülnek érmei és plakettjei, kisplasztikái is. Éremművészetünk legújabb tendenciáit, törekvéseit a határok, a keretek szétfeszítésének szándéka ve­zérli, s az új eredmények révén a szobrászat eme ágazata napjainkra az önmagát mintegy megszüntetve megőrzés stádiumába érkezett el. Kiss György a megújítók „belső építőinek” csoportjához csatlako­zott egyéni arculatú invencióival, művei nem a radikális szakítás, hanem a klasszikus hagyományok to­vábbfejlesztésének reprezentánsai. Megtartva az érem-, illetve a plakettfunkciót fokozatosan szakadt el a számára egyre kevesebb lehetőséget kínáló felülettől, kezdett el építkezni és lépett ki a térbe, és így az érem- vagy plakett-kisplasztikák birodalmának kapuját nyitotta fel. Az egy-egy alkalomra, megbí­zásra készült, tehát megrendelői konvenciók rabságát magukon viselő alkotásai mellett az önálló művé­szi szándékok által vezérelt, szabadon alakított kisbronzaiban valósíthatta meg maradéktalanul elkép­zeléseit, fogalmazhatta meg eszményeit.

Next