Gábor Áron (Csók István Galéria, Székesfehérvár, 1986)
GÁBOR ÁRON ELŐSZÓ Gábor Áron a fiatal, de már nem kezdő magyar művészek generációjának azon csoportjához tartozik, melynek indulását két, ellentétes irányú szellemi erő határozta meg: a budapesti Képzőművészeti Főiskola (ahol elsősorban technikai ismereteket lehetett szerezni) és az Erdély Miklós által vezetett INDIGÓ-csoport ’’erjesztő közege” (melyben minden megrögződésre való hajlandóságot le lehetett vetkőzni s egyszersmind a kreativitás, az interdiszciplinaritás és a művészeti ’’határátlépés” eszméivel és gyakorlatával töltekezni). Többen közülük jelen voltak - Gábor Áronnal együtt - a székesfehérvári Csók István Galéria 1986-os ’’Idézőjelben” c. kiállításán, mely a magyar ’’újfestészeti" hullámba egyre nehezebben besorolható groteszk-epikus-figuratív-ironikus művészeket gyűjtötte össze. Erre a viszonylag száraz, művészettörténeti "beskatulyázásra” azért van szükség, hogy világossá váljék: Gábor Áronnak milyen művészi-szellemi közeget kell meghaladnia, hogy munkái egyértelműen revelatívá váljanak. Most körülbelül félúton tart e közeg és a(z általam?) megjelölt cél között. Ez az állapot valamifajta"termékeny káosz” jelenléte a grafikákon és a festményeken. A néző először egy színpompás, de látszólag zűrzavaros formaegyüttest érzékel, majd fokról-fokra kezdi szétválasztani a egyes motívumokat. A nagyobb, átfogó jellegű formák (pl. egy groteszk, emberalakra emlékeztető sziluett) ravasz átmenettel átcsapnak tiszta gesztusokba vagy informel felületkitöltésbe. Más esetben a felületkitöltés szerepét kis léptékű figuratív motívumok veszik át. A festményeken és a grafikákon egyaránt központi jelentőségre tesz szert egy ’’magánmitologikus” eredetű, macskaszerű lény (egy megheglített létrától kísérve), amelyet labilis térbeli helyzete miatt néha alig ismerünk fel, vagy a már említett emberalakkal téveszthetjük össze. A képmezőn belüli merész motívumváltások technikai sokféleséget vonnak maguk után (feltűnő a ’’grafikus” és a ’’festői” formaalakítás keverése) és természetesen bonyolult térbeliséget eredményeznek. Az eljárások eklektikus keverése különösen jól tettenérhető a grafika lapokon. (Mind "vegyes technikával” készül!) Többnyire fotó(k)után készült ofszetnyomat az alap, amelynek egyes részformáit Gábor Áron grafikai eszközökkel is kiemeli. Majd szitanyomással újabb réteget visz fel: futó alakokat, képregény-figurákat vagy erotikus japán metszeteket. Az így kialakuló forma-átfedésekre, vagy közéjük újabb felületkitöltő jelek kerülhetnek ecsettel, tollal vagy ceruzával. Végül megjelennek a legnagyobb, átfogó formák (ovális, fekvő 8-as, háromszög stb.), ecsettel, zsírkrétával vagy spray. Minden réteg egyszerre van jelen, mert a grafito vonalak legföljebb átlátszó ráccsá sűrűsödnek, míg a festői gesztusok többnyire lazúrosak. A zárt kompozíció helyébe lépő laza, térbeli "szövedék-elv” csak részben magyarázható napjaink uralkodó eklektikus ízlésével. Gábor Áron "eklektikája” elsősorban sokoldalú érdeklődéséből fakad - a festés és a grafika mellett legalább ugyanolyan intenzitással foglalkozik fotóval és filmmel is. Az egyik médium segítségével létrehozott képi világot átviszi a másikba, a másodikból a harmadikba és így tovább. A különböző eszközök hasonló elvek alapján - csak jóval szubjektívebb módon - folynak át egymásba, mint egykor Moholy- Nagy Lászlónál, vagy később Andy Warholnál. Gábor Áron munkásságában legújabban a plasztika is jelentkezik. Kétdimenziós, de egymást a térben átható macskafiguráiból érdekes installációt állít fel a székesfehérvári ”idézőjelben”-tárlaton, és ugyanitt egy különös, vegetációra vagy természetmakettre emlékeztető kerámiaplasztikát is bemutatott. Nincs kizárva, hogy ezek az újabb experimentumok fogják előrelendíteni Gábor Áront azon az úton, amelyen bonyolult formaszövedékei majd új rendezőelvek szerint csoportosulnak 1987 április Beke László 1. „Éjszakai hideg örvény", 210x150 cm vegyes technika (akril, ecolin) 1 "Kalter Nacht-Wirbel" 210x150 cm, gemischte Technik (Akrylharz, Ecolin) 1. "Cold Night-Whirlpool”, 210x150 cm, mixed technology (acrylate, ecolin)