Gábor Áron (Csók István Galéria, Székesfehérvár, 1986)

GÁBOR ÁRON ELŐSZÓ Gábor Áron a fiatal, de már nem kezdő magyar művészek generációjának azon csoportjához tar­tozik, melynek indulását két, ellentétes irányú szel­lemi erő határozta meg: a budapesti Képzőművé­szeti Főiskola (ahol elsősorban technikai ismerete­ket lehetett szerezni) és az Erdély Miklós által vezetett INDIGÓ-csoport ’’erjesztő közege” (melyben minden megrögződésre való hajlandó­ságot le lehetett vetkőzni s egyszersmind a kreativitás, az interdiszciplinaritás és a művészeti ’’határátlépés” eszméivel és gyakorlatával töl­­tekezni). Többen közülük jelen voltak - Gábor Áronnal együtt - a székesfehérvári Csók István Galéria 1986-os ’’Idézőjelben” c. kiállításán, mely a magyar ’’újfestészeti" hullámba egyre nehezebben besorolható groteszk-epikus-figuratív-ironikus művészeket gyűjtötte össze. Erre a viszonylag száraz, művészettörténeti "be­skatulyázásra” azért van szükség, hogy világossá váljék: Gábor Áronnak milyen művészi-szellemi közeget kell meghaladnia, hogy munkái egyértel­műen revelatívá váljanak. Most körülbelül fél­úton tart e közeg és a(z általam?) megjelölt cél között. Ez az állapot valamifajta"termékeny káosz” jelenléte a grafikákon és a festményeken. A néző először egy színpompás, de látszólag zűrzavaros forma­együttest érzékel, majd fokról-fokra kezdi szét­választani a egyes motívumokat. A nagyobb, átfogó jellegű formák (pl. egy groteszk, emberalakra emlé­keztető sziluett) ravasz átmenettel átcsapnak tiszta gesztusokba vagy informel felületkitöltésbe. Más esetben a felületkitöltés szerepét kis léptékű figuratív motívumok veszik át. A festményeken és a grafikákon egyaránt központi jelentőségre tesz szert egy ’’magánmitologikus” eredetű, macska­szerű lény (egy megheglített létrától kísérve), ame­lyet labilis térbeli helyzete miatt néha alig ismerünk fel, vagy a már említett emberalakkal téveszt­hetjük össze. A képmezőn belüli merész motívum­váltások technikai sokféleséget vonnak maguk után (feltűnő a ’’grafikus” és a ’’festői” formaalakítás keverése) és természetesen bonyolult térbeliséget eredményeznek. Az eljárások eklektikus keverése különösen jól tettenérhető a grafika lapokon. (Mind "vegyes technikával” készül!) Többnyire fotó(k)után készült ofszetnyomat az alap, amelynek egyes részformáit Gábor Áron grafikai eszközökkel is kiemeli. Majd szitanyomással újabb réteget visz fel: futó alakokat, képregény-figurákat vagy erotikus japán metsze­teket. Az így kialakuló forma-átfedésekre, vagy közéjük újabb felületkitöltő jelek kerülhetnek­­ ecsettel, tollal vagy ceruzával. Végül megjelennek a legnagyobb, átfogó formák (ovális, fekvő 8-as, háromszög stb.), ecsettel, zsírkrétával vagy spray. Minden réteg egyszerre van jelen, mert a grafit­o vonalak legföljebb átlátszó ráccsá sűrűsödnek, míg a festői gesztusok többnyire lazúrosak. A zárt kompozíció helyébe lépő laza, térbeli "szövedék-elv” csak részben magyarázható nap­jaink uralkodó eklektikus ízlésével. Gábor Áron "eklektikája” elsősorban sokoldalú érdeklődéséből fakad - a festés és a grafika mellett legalább ugyanolyan intenzitással foglalkozik fotóval és film­mel is. Az egyik médium segítségével létrehozott képi világot átviszi a másikba, a másodikból a harmadikba és így tovább. A különböző eszközök hasonló elvek alapján - csak jóval szubjektívebb módon - folynak át egymásba, mint egykor Moholy- Nagy Lászlónál, vagy később Andy Warholnál. Gábor Áron munkásságában legújabban a plasztika is jelentkezik. Kétdimenziós, de egymást a térben átható macskafiguráiból érdekes installációt állít fel a székesfehérvári ”idézőjelben”-tárlaton, és ugyanitt egy különös, vegetációra vagy természet­makettre emlékeztető kerámiaplasztikát is bemu­tatott. Nincs kizárva, hogy ezek az újabb experi­mentumok fogják előrelendíteni Gábor Áront azon az úton, amelyen bonyolult formaszövedékei majd új rendezőelvek szerint csoportosulnak 1987 április Beke László 1. „Éjszakai hideg örvény", 210x150 cm vegyes technika (akril, ecolin) 1 "Kalter Nacht-Wirbel" 210x150 cm, gemischte Technik (Akrylharz, Ecolin) 1. "Cold Night-Whirlpool”, 210x150 cm, mixed technology (acrylate, ecolin)

Next