X. Országos Kerámia Biennálé (Pécsi Galéria, Pécs, 1988)

Ma már kétségtelen művészettörténeti tény, hogy 1968-ban az újdonság erejével, revelációként hatott a mo­dern magyar kerámia pécsi bemutatója. Az I. Országos Ke­rámia Biennálé egyértelmű szakmai elismerést váltott ki, egyúttal zajos sikert aratott a közönség körében is. A váro­si kiállítóterembe lépve (ma a Csontváry Múzeum nagyter­me) tapsoltak (!) a nézők, miként néhanapján a színházban is, amikor a nyitányt követően szétnyílik a függöny és lát­hatóvá válik a színpompás díszlet. De nem elsősorban az „előadás” volt a kiállítótermekben oly szokatlan önfeledt taps közvetlen kiváltó oka, hanem maga a „darab”, a kiállí­tott tárgyak együttese. Vagyis a „főszereplő” kortárs ma­gyar kerámia. Egy műfaj önállósulása, az újdonság varázsa motiválta netán szakma-közönség-kritika egymásra talá­lását és azonos reagálásának e nem túl gyakori egybeesé­sét? Való igaz, mindmáig a kiállítótermekben hagyomá­nyosan a képzőművészet túlsúlya érvényesül. Belénk ivó­dott ugyanis az iparművészet kizárólagos alkalmazott vol­ta, másodlagos szerepe, és csupán járulékosan, kiegészítő elemként van jelen mindennapi életünkben. Az „érdek nél­kül tetsző" kép, grafika, vagy szobor szembeállítása a hasznossal, a funkciót (is) ellátó „tárggyal” azonban oly egyoldalú, általánosító leegyszerűsítés, amely megkerüli a lényeget. A hatvanas évek második felében megérett annak fel­tétele, hogy az egyes szakágak önállóan is - tehát nem ke­veredve más műfajokkal - saját kiállítási fórumot teremt­senek. E téren Miskolc vállalta a kezdeményezést, majd Pécs után Szombathely, Eger, Békéscsaba, Salgótarján, Kecskemét, Sopron és Székesfehérvár vállalkozott egy­­egy specifikus terület bemutatására, a továbbra is a ha­gyományos tavasz-nyár-őszi tárlatok rendezésére össz­pontosító Szeged és Hódmezővásárhely mellett. Pécs kétévenkénti váltással a kisplasztika mellett a mo­dern kerámia országos seregszemléjének ad otthont. Miért éppen a kisplasztika és miért a kerámia? Az első kérdésre nem könnyű választ találni, hisz a kis­plasztika legfeljebb csak méretekben különül el a szobrá­szat nagy egészétől. Nemzetközileg sem egyértelműen is­mert, nem igen elfogadott ez a kategória. Példa erre a pé­csiből kinőtt budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Kiállítás megannyi, menet közben szerzett ez irányú tapasztalása. Közvetlen előzménye, élő hagyománya sem igen volt Pé­csett a szobrászatnak, így talán a feladat vállalásában rejlő kivételes lehetőség megsejtése hozható fel indoklásul. Más a helyzet a kerámiával. 1968-ban ünnepelte a város a Zsolnay gyár fennállásának századik évfordulóját. A kör­nyék fazekas hagyományaira épülő kis manufaktúra Zsol­nay Vilmos irányításával a múlt század második felében je­lentős gyárrá fejlődött. Az egyenletesen magas művészi színvonal és a számos korszakos jelentőségű találmány ré­vén a bécsi és párizsi világkiállítás aranyérmével fémjelzett Zsolnay kerámia a század utolsó évtizedében jutott fel a csúcsra. Oly nemzetközi mércével mért szintre, melyhez megközelítő magasságba a magyar iparművészet egyet­len más ága sem jutott mindezidáig. A Zsolnay Porcelán­­gyárban tevékenykedő keramikusok jelenléte önmagában azonban nem adott elegendő indítékot a biennálé Pécsett történő megrendezéséhez. Ez legfeljebb csak némi moti­vációs tényezőt jelentett. A kezdeményezés a helyi tanácsi szervek fogadókészségén túlmenően személyes indítta­tású volt. A Pécsről elszármazott Garányi József vetette fel elsőként a gondolatát, majd az akkori keramikus közép­­nemzedék derékhada, mely a szakma irányításában döntő szerepet játszott és az állami megbízások nagy részét bír­ta, egyemberként támogatta. Nem csupán magát az ön­álló kiállítási fórumot látva meg benne, hanem ezen túlme­nően a gyári háttér adottságait, megsejtve a kialakulóban levő siklósi kerámia alkotótelepben rejlő páratlan lehető­ségeket is. A kézműves hagyományokon alapuló modern kerámia és az iparban dolgozó tervezők tevékenysége ugyanis úgy aránylik egymáshoz, mint a kisszériás, vagy egyedi tárgy a sokszorosított tömegáruhoz. Vagyis igen­csak nagy az eltérés közöttük. A biennálé e két pólus egy­máshoz való közelítését is szorgalmazta. Még akkor is ér­vényes ez az állítás, ha időközben új fórum szerveződött Kecskeméten a szilikátipar szélesebb spektrumát meg­célozva. A biennálé választóvizet jelentett a továbbiakban oly vo­natkozásban is, hogy elsősorban a kísérletező jelleget hangsúlyozta az ún. képcsarnoki árutermeléssel szemben, jóllehet a használhatóság és célszerűség fontos, nem elha­nyagolható eleme a kerámiának, így lassanként elapadt a csupán csak dísztárgy igényű kerámiafolyam, amely el­vesztette eredeti funkcionális tartalmát. A modern kerámia, mely a hatvanas években reprezen­tatív műfajjá lépett elő, nem kis részben annak köszön­hette gyors felfutását és kétségtelen népszerűségét, hogy alkotói egyfajta privilegizált helyzetet élveztek a festőkkel, szobrászokkal szemben. Ugyanis konzervatív doktrínák­

Next