Bak Péter festőművész kiállítása (Győri Városi Könyvtár Galériája, 1990)

BAK PÉTER ÉS A TERMÉSZET Különös ellentmondásnak tűnik, hogy a technikai civilizáció rohamos fejlődésével, bámulatos vívmányainak terjedésével egyidőben a képzőművészetek közül egyre nagyobb jelentőségre tesz szert a természetelvű festészet. A különféle és mind szél­sőségesebbé váló neomodern irányzatok befolyása rohamosan csökken, s közben a pleinair piktúra közönsége növekszik, a műkereskedők arról számolnak be nemzet­közi találkozóikon, hogy fokozódik az érdeklődés a klasszikus hagyományok szelle­mében létrejövő műalkotások iránt. A számítógépek, robotok, toronyházak világá­ból az emberek az erdők-mezők burjánzó növényei, énekes madarai közé vágynak, otthonuk falára legszívesebben tájképeket, virágcsendéleteket akasztanak. Téves következtetés lenne azt hinni, hogy Bak Péter ezt a napjainkra jellemző szemlélet­­változást programszerűen követi, amikor muskátlis tornácot, őszi napsütést, horto­bágyi gémeskutat fest, mert pályája kibontakozására mindenek előtt tehetségének sajátságai, kifejező készségének egyéni vonásai hatnak. Eredményei éppen azért számottevőek, mert munkássága jellegzetességei megfelelnek a művelődés legkorsze­rűbb áramlatának, ami a környezetvédelem világraszóló szándékait, a „zöldek" mozgalmát tükrözi. Bízvást állítható, hogy a napjainkra kormeghatározóvá vált szellemtörténeti folyamat­hoz Bak Péternek inkább a festői tehetségében érvényesülő közvetlenség, magától­­értetődő őszinteség okán van kapcsolata, semmint valamiféle körülményesen kidolgo­zott elmélet szolgálati, szabályzatának a vállalása folytán. Felkészülése, indulása ide­jén minden oka meg lett volna arra, hogy az elmúlt emberöltők pedagógiai, esztétikai örökségéből ő is a vizuális áttételek formanyelvéhez, a struktív képletek paneljeihez forduljon kölcsönökért. Jóhírű képzőművészeti körökben, kitűnő mesterek vezetésé­vel dolgozó stúdiókban, festőtáborokban, az illetékes főiskola esti tanfolyamán, s mindenekelőtt apjának, P. Bak Jánosnak, a nehézfajsúlyú festői dikció megteremtőjé­nek a műtermében folytatta tanulmányait, szerezte meg alapos szakmai felkészültsé­gét, s megnyilatkozásainak szellemisége mégis megőrizte eredeti kötetlenségét, megér­zéseinek, élményeinek frissességét. Igazi természetfestő lett belőle, úgy ahogyan an­nak idején, a múlt század második felében a francia impresszionisták kezdeményezé­sei nyomán szerte Európában gyakorlattá vált a szabadban való festés. Bak Péter kiviszi magával a felszerelést, s ami egy dombra felhágva a szeme elé táruló völgy távlataiból megragadja képzeletét, azt egy farostra, vászonra ott a helyszínen rögzíti, a részletek kiemelésével, a színek mozgásának érzékeltetésével a kép felüle­tén festménnyé rendezi. Mindig is érvényesülni hagyja a kolorisztikus emóció spontaneitását, ám a mesterségbeli tapasztalatok beidegzettsége a komponálás elemi feltételeit figyelembe véteti vele. Végül valahány műve az alakítás, a kiemelés, az arányosítás, a lényegre törekvés összesítése, annak bizonyítéka, hogy a természet szépségének direkt inspirációja se feledtetheti a művésszel: hivatása teljesítésekor engedelmeskednie kell a kikerülhetetlen műfaji törvényszerűségeknek. Bak Péter festményein minden képelem a helyén van: a liget szélén végigvonuló fasor, mely ha a képsíkkal párhuzamosan helyezkedik el, akkor is betekintést enged a távolabb összesűrűsödő lombok közé; vagy a kopaszodó novemberi ágak közül előtűnő falusi templom, amely körül a bágyadt világítás felsorakoztatja az okkerek gazdag árnya­latait, de akként, hogy az ég alján viharos komplementerek jelzik a szeles időt. S tovább: a szentendrei Dunaág kanyarulatából lemarad a part íve, nehogy a nagy-

Next