Bán Mariann (Budapest, 2001)

A helyiségben, oldalt égetőkemence húzódik meg jólnevelten, a másik fal mellett polcok roskadoz­­nak fegyelmezetten a műhely régebbi darabjai alatt, az asztalokon, hokedliken, tálcákon a frissen készült, még langyos „sütemények”; a művésznő könyékig agyagos-gipszes kézzel ránt­­ja fel az ajtót, kapja föl a telefont. De azért kicsit elszégyellhetné magát, akinek Bán Mariann munkáiról a kerámia jutna eszébe. Porcelán? Kerámia? Cserép? A bajuszos angyalokon rosszallóan feszül a csíkos ruha, összevonják szemöldöküket, arcukon halvá­­nyodik a piros szív, elfordulnak: ejnye! Ipar­­művészet? A dobozok fedele barátságtalanul koc­­can, a cicák borzolják szőrüket, éberen fanyalogva figyelnek szemük résén át, a sípok halkan füty­­tyentenek: vigyázat, lesre futottunk! Nem csoda, bizony gyanús szavak ezek és ide nem illők. Kemence, agyag, égetés, máz és szak­­mai perfekció ellenére itt valami másról van szó. Ezt még akkor is be kell látnunk, ha tudjuk, a mesternő tevékenysége egy évtizeden át - 1974- 1984 - éppenséggel fiatal iparművészek között, a Manuál-csoportban találta meg szellemi ottho­­nát. Barátságoknál és szakmai vonzalmaknál is mélyebben határozta meg ezt az otthont az a művészettörténeti jelenség, hogy képzőmű­­vészet és iparművészet határai, egyáltalán: a műfaj­­határok a hetvenes évek közepetájt kezdtek bi­­zonytalanná válni, elmosódni, majd el is tűnni. E furcsa új helyzet következményei és kérdései súlyos esőfelhőként lógtak a levegőben, gomo­­lyogtak a műhelyek fölött. Másoknak is kezére játszott az idő, de Bán Mariannak különösen ked­­vében járt: előzékenyen elébe sietett és meg­­könnyítette műveinek, hogy önmaguk legyenek, a képzelet és kedély tartományának mindenre kész szereplői. Nem kerámia, nem szobor, nem dísztárgy és nem használati tárgy, ami Bán Mariann keze alatt for­­málódik, noha mindegyiknek funkcióját magában foglalja. Innen fakad munkáinak különös, nyugta­­lanító karaktere és a szemlélet újra meg újra elbi­­zonytalanító, csúfondáros természete. Nem könnyű megnevezni őket, olykor talán lehe­­tetlen is, ha szembe találják magukat valami lát­­szólag rájuk illő névvel - tálka, doboz - többnyire gyakorlottan hajolnak félre a „találat” elől. Közben félszemükkel csalafintán hunyorítanak: vegyük észre, hogy célszerűségük a reneszánsz tárgyak nagyvonalúságával és hanyag eleganciájával párosul. Saját magukat dédelgetve, kedvenc motívumaikat - cica, angyal, oszlopocska, bábu - ajnározva, tapintatosan meghúzódnak a világ tett­­re kész, hódításra szánt, militáns tárgy­ kavalkád­­jában. De akármilyen szerényen simulnak is a fal­­hoz, vagy az asztal lapjára, a háttérből is öntuda­­tosan sugározzák azt a vonzó és intim atmosz­­férát, amely az évszázadok, évezredek mélyén született régi nagy kultúrákban olyan otthonos fénnyel ragyog.

Next