Konkoly Gyula Figuratív képek (Ernst Múzeum, Budapest, 2003)

lényegi problémáira is rákérdez. A festmény középpontjába emelt arckép nem Dózsa György portréja, akinek egykorú hiteles arcké­pét nem ismeri az utókor. Ám a héroszterem­tés szüksége történelemhamisításra kényszeríti a festőt (történetírót), aki befolyásánál fogva a múlt zavaró hiányait kipótolja, tettének árul­kodó jeleit pedig eltünteti, így transzponáló­­dik a brit arisztokrata magyar parasztvezérré, 1554 pedig 1514-gyé. Az eljárás a legkevésbé sem új, úgy a történetírás mint a történeti fes­tészet (az ősgalériás képmásoktól az állami megrendelésre festett reprezentatív történeti képekig) számtalan esetben él a csúsztatás, áthelyezés eszközével. Konkoly Dezsa­ képe nem kevesebbet tesz, mint megkérdőjelezi a történetírás és az annak szolgálatában álló históriai ábrázolás hitelét.27 A maga összefüg­géseiben a kép mindenekelőtt lesújtó kritkája és megalázó leleplezése a korszak marxista történelemképének. A portrét átszelő „X” a festés folyamatát tekintve a gonoszűző mágia aktusa, s más értelemben a tiltás avagy a megsemmisítés emblémája. Több évtized táv­latából a Dózsa azonban arra is rákérdez, hogy lehetséges-e egyáltalán hiteles történetírás avagy hiteles képi ábrázolás. A szkepszis ezúttal nem értékítélet, csupán józan felismerés. A posztmodern történetírás az 1970-es évektől Hayden White nyomán szembesült a problé­mával: ahogy maga az emlékezet, úgy minden történet, s így maga a történelem sem egyéb mint szubjektív és épp ezért önkényes kon­strukció.28 A történeti ábrázolás manipulatív hatalmát épp abból nyeri, hogy az általa te­remtett képi valóságot kizárólagosnak és hi­telesnek hirdeti. A Dózsa hazugságának felis­merése pusztán a kép ismeretében lehetetlen, a csalás ténye leleplezhető ugyan, de ez nem helyettesíti az igazságot. Dózsa hiteles képe továbbra is ismeretlen. A valósággal konta­­mináló eredeti visszakeresése oly mértékben reménytelen, hogy az arra vállalkozó végül kénytelen belátni a felkínált illúzió szükséges és végsősoron vígasztalóan egyértelmű voltát. Konkoly eljárása ugyanakkor az „ábrázolómű­vész” megrendítő önleleplezése is, amelyben a mű nem befejezett mondat, nem tényszerű állítás, hanem tévedések, hibák, korrekciók sorozatából kibontakozó kétely. Mi marad így a történelemből? Valahol, valaki, valamit... A múlt kulturális hagyományaihoz kap­csolódik e festmények másik csoportja: a Dózsa Tiziano-átiratában, a Szt. József a gyer­mek Jézussal (Székesfehérvár, István Király Mú­zeum) George de la Tour és a Talp doktor anatómiai leckéje (Magyar Nemzeti Galéria) Rembrandt-parafrázisaiban a kép modelljei az európai festészet mesterművei. A Danaé és Maya előképei Rembrandt a szentpétervári Ermitázsban levő Danaéja és Goya a madridi Prado gyűjteményében található Meztelen Maya címen ismert festménye.29 A parafrázis összetett, a klasszikus idézetek révén újabb és újabb művelődéstörténeti, ikonográfiai és művészetfilozófiai jelentésrétegeket feltáró műfaja különösen közel áll Konkoly műfajok és stílusok közt szabadon közlekedő, kép és valóság, festészet és illúzió problémáit kutató művészetéhez. A parafrázis műfajának sokré­tűsége abból ered, hogy nem pusztán az elő­kép másolata, hanem olyan új kontextusba helyezett hivatkozás, idézet, amelyben az elő­kép új tartalmak hordozójává, új összefüggé­sek feltárójává alakul át. A múlt lezárt egészét képező képi alakzata a jelen polémiájának eszköze lesz, mivel a parafrázis előképét kije­lentőből kérdő módba helyezi. A festői para­frázis műfaját ez a különféle idő és valóságsí­kokat szembesítő, provokatív, kombattáns jelleg teszi kedveltté a pop art művészei köré­ben, míg mondandóját többszörös áttételek­kel kifejtő, összetett kultúrtörténeti hivatko­zásokba burkoló kifejezésmódja révén a hazai neoavantgarde körében is népszerűvé válik. A Danaé és Maya elsődleges tárgya Rembrandt és Goya festménye. Az akt ideológiamentes, tisztán festői tárgya alkalmasnak bizonyult a politikailag elkötelezett programfestészettel való szembenállás kinyilvánítására, hiszen pártatlan, világnézetileg semleges, nem agitál és nem győz meg, tárgya az emberi test ideális arányrendszere, a női test örökkévaló termé­keny érzékisége. A Danaé és Maya azonban nem az eszményi szépet, hanem az eszményi szép megjelenítésének lehetetlenségét formál­

Next