Péli Tamás festőművész (Parlament Delegációs Terme, 2005)
A diagramstruktúrának ez az elvont szemlélete tulajdonképpen érintkezik egy igen hagyományos művészeti eljárással, a komponálással. Az akadémai festészeti felfogás értelmében a kompozíciós vonalak szintén helyek vagy alakzatok közötti összefüggéseket teremtenek meg, időbeli eseményekre, vagy konkrét jelentésre utalva. A „képi gondolkodás" kifejezés Klee esetében jelzi, hogy egy „történet” rajzolódik ki az absztrakt kép terében is. Például „egy aktív vonal, idők és korlátok közé szorítva, meghatározott pontok között halad” - olvashatjuk a Pedagógiai vázlatkönyvben, amelyben az illusztrációs rajzocskák a képi történések és mozgások diagramjai. Nyitva marad persze a kérdés, hogy mi a hasonlóság, illetve a különbség egy jó fogalmi vagy történeti diagram szemlélése közben felismert összefüggések által okozott intellektuális öröm, és egy jó kép - „mert az út, mint a mű lényeges szakasza, nem fáraszthat el bennünket” (Klee)42 - szemmozgással történő bejárása által okozott esztétikai élmény között. Az absztrakt kompozíciós elvek és a diagramok struktúrája közötti analógiára Werner Hofmann Ars combinatoria című tanulmányában találhatunk példát i3. Hofmann Kenneth Clark The biot and the diagram című írására reflektál, amelyben Clark a foltszerű, fasiszta, és a diagramszerű alkotásmódot a modern művészet két különböző irányaként vázolja fel. Hofmann Clark szemléletét nem éppen helyes, bár elterjedt gondolkodási modellnek (Denkmodell) tartja, és e két alapformában nem dichotomies útelágazásokat, hanem különbözően strukturált rendezési elveket (Ordnungs- Verlag, Frankfurt/M., 1989. 9-43. Kandinszkij, Vaszilij: Rajzok a Punkt und Linie zu Fläche című könyvből, 1926. in: Werner Hofmann: Ars combinatoria. in:‘W. R: Anhaltspunkte. Studien zur Kunst und Kunsttheorie. Fischer, Frankfurt/M., 1989. 28. 42 Paul Klee: A vándorló nézőpont, etc., 1921. in: A Bauhaus. Válogatás a mozgalom dokumentumaiból. Szerk. Mezei Ottó. Gondolat, Budapest, 1975. 127. 43 Werner Hofmann: Ars combinatoria. in: W. H.: Anhaltspunkte. Fischer 32