Muzsika, 1958 (1. évfolyam, 1-12. szám)

1958-10-01 / 10. szám - BARNA ISTVÁN: Odnoposoff a Károlyi kertben

Szabadtéri hangversenyeink élvezetének örömébe majdnem mindig nagy adag üröm is ve­gyül. Milyen lelkesen indul neki az ember olyan sokat igérő Káro­lyi-kerti hangversenynek, ame­lyen a világ egyik legkiválóbb hegedűsét, Ricardo Odnoposoffot hallhatja! S milyen kiábrándító, illúziókat romboló, de legfőkép­pen fü­let inzultáló, amikor a hangszórók túlzottan erős beállí­tásának ,,jóvoltából" a szólóhe­gedű valami mesebeli óriás-ins­trumentum hangerejével kezdi el bömbölni a lágy dallamokat. . . A pódiumon ott áll a normális emberi méretű művész, kezében a normális hegedű­ méretű hang­szer, a nézőtéren pedig vagy két­ezer, normális emberi hallószer­vekkel rendelkező hallgató talán még Brobdingnag óriásainak hangszereit is túlharsogó, a nor­málisnál legalább tízszer erősebb hangú hegedűjátékot hall.­­ A közönség lassanként megszokja ezt a megoldhatatlan (de vajon valóban megoldhatatlan?) fül­bosszantást. De mégis elgondol­kodik: nem lehet-e szabadtéren valamiféle módon mégis csak „eredetiben" hallani az olyan ra­gyogó hegedű játékot, mint Odnoposoffé, akkor, amikor a művész ott áll a hallgatótól né­hány méternyire? Odnoposoff két hangversenyt adott a Károlyi-kertben. Az el­sőn Prokofjev 1. hegedűverse­nyét, a másodikon pedig Men­delssohn versenyművét játszotta. A nálunk alig-alig játszott P­ro­kofjev-koncert és a talán túlon­túl is gyakran felcsendülő Men­delssohn-versenymű megszólalta­tásában közös volt a kiegyensú­lyozott, technikai nehézségeket nem ismerő és egyúttal rendkívül muzikális előadásmód. A két hangverseny során kiderült, hogy Odnoposoff, akit 10 évvel eze­lőtt, mint ragyogó technikájú virtuózt ismertünk meg, az eltelt évek alatt komoly, valóban mu­zsikáló művésszé érlelődött. A Prokofjev-koncert nemesve­retű, elégikus hangú, de egyálta­lán nem romanticizáló kantilé­nái, meg a Mendelssohn-mű na­gyon is romantikus, édesen olva­dékony dallamai stílushűen, hite­lesen szólaltak meg Odnoposoff hegedűjén. De igazán elemében mégis csak a bravúros, brilliáns részeknél van. Micsoda hajlé­kony könnyedséggel játszotta a Mendelssohn-verseny virgonc, tündér­zenére emlékeztető záró­tételét! És micsoda halálos biz­tonsággal Prokofjev csillogó, ezer­nyi hangszínben tündöklő, néhol a démoniság határain táncoló, fanyar Scherzo-ját! Ez a póz- és sallangmentes vir­tuóz hegedülés egyike a legrit­kább jelenségeknek. Aki nem is­meri közelebbről a hangszer tech­nikáját, el sem tudja képzelni, hogy milyen, szinte leküzdhetet­len nehézségeket old meg Odno­posoff látszólag játszi könnyed­séggel, minden affektáció, min­den fölösleges hajladozás nélkül. Második hangversenyén a kö­zönség szűnni nem akaró tapsait Kreisler egy tipikus „ráadás-mű­vével", az ezernyi technikai bra­vúrt igénybevevő Recitativo és Scherzo-val hálálta meg. A ritkán játszott Prokofjev-mű hallatán felmerül az a gondolat, hogy nem lehetne-e a magyar közönséget Prokofjev régebbi, világsikereket elért műveivel is megismertetni? Ebből a korsza­kából közönségünk csak a „Klasszikus szimfóniát", meg a „Három narancs szerelme" egyes részleteit ismeri. Érdekes lenne egyszer pl. a „Chout", vagy a „Szkítha szvit" zenéjét hallani! Az első hangverseny karmes­tere Borbély Gyula, a másodiké Komor Vilmos volt. Kétségtelen, hogy a nehezebbik feladat Bor­bélynak jutott: neki a Prokofjev­koncert kényes és sokrétű kísé­retének problémáit kellett meg­oldania. Műsorán még Mendels­sohn Szentivánéji álom-nyitá­nya, Kodály Galántai táncai és Mozart Esz-dur szimfóniája sze­repelt. A Mendelssohn-nyitányt Odnoposoff (MTI Fotó: Molnár Edit felv.)

Next