Muzsika, 1961 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1961-10-01 / 10. szám - GÁCH MARIANNE: Beszélgetés Borisz Hajkinnal

minden egyes hangot valakihez intézett, meg­kereste a maga hallgatóit... Ennek mindig rendkívüli volt a hatása ... — Emlékszem egyszer, amikor Gribojedov „Az ész bajjal jár" című vígjátékát rendezte, s a végén — hogy, hogy nem — az egyik szerepet maga alakította. S akkor kiderült, hogy egészen másképpen játszotta, mint ahogy a próbákon a figurát magyarázta és mutatta. Kitűnő színész is volt... A bemutató után ő maga állapította meg, hogy más az, ami­kor a rendező szemével látja a szerepet, s más amikor el is játssza a színpadon... Az operai próbákon nem győzte magyarázni ne­künk, hogy a hang önmagában nem fejez ki semmit. Az értelmét kell megkeresnünk. A kar­mesternek az a feladata, hogy zenei rendező legyen. Megvetette a taktusütő dirigenseket, csak azokat becsülte, akik a zene szellemébe, a lényegbe hatoltak. A színpadon az énekes számára mindig olyan helyzetet teremtett, hogy az ének és a zene a legjobban érvé­nyesüljön, ám nem tűrte, hogy az énekes a karmesterre nézzen. Ila valaki mégis erre ve­temedett, akkor kigúnyolta: „Úgy látszik, ég a jobboldala" — mondta az illetőnek —, mert mindig arrafelé tekinget." Nekem meg azt magyarázta: „Ne követelje az énekestől, hogy a karmesteri pálcára meredjen, másféle és át­fogóbb kapcsolatban legyen vele ..." — Sztanyiszlavszkij tanításait most is hasz­nosítom munkásságomban. Negyven év kor­különbség volt köztünk, mégis ő győzte job­ban szusszal. Örökös megfeszített koncentrá­cióban élt, a fáradtság ismeretlen fogalom volt számára... Emlékszem, amikor G. B. Shaw Moszkvába érkezett, rögtön telefonált, hogy találkozni akar vele. A Carmen előadására ké­szültünk akkoriban és Sztanyiszlavszkij meg­hívta az egyik próbára. Ez abban az eszten­dőben volt, amikor Lindberg átrepülte az Óceánt. Mi Escamillo belépőjének jelenetét próbáltuk. Sztanyiszlavszkij azt magyarázta az énekesnek: „Képzelje magát Lindberg he­lyébe ... A sikeres Oceán-repülés után, most diadalmasan bevonul és mindenki ünnepli. . . A jelenetet többször is megismételtette, mert a diadalmámoros hangulatot még jobban fokozni akarta. Végül sikerült is, és Shaw történetesen abban a pillanatban lépett be a terembe; min­den úgy hangzott, mintha őt ünnepeltük volna. Átölelték egymást. Shaw Sztanyiszlavszkijra mutatott: „Ő a legszebb ember a világon, én pedig a legcsúnyább majom vagyok ..." — magyarázta a zenészeknek. Sztanyiszlavszkij valóban szép szál férfi volt, még hetven éves korában is . .. De, hogy visszakanyarodjunk a jelenbe, megint csak a mai moszkvai zenei életre kerül a szó. Hajkin huszonöt éve a moszkvai Kon­zervatórium karnagyképző professzora. Töb­bek között Kondrasin is az ő növendéke volt, meg a magyar Németh Gyula. De tanít az operai tanszakon is. Fiatal zeneszerzőkről ér­deklődöm, fiatal tehetségekről. Hajkin néhány nevet említ: Denyiszov, Jakusenko, Petrov ... Most fejezik be tanulmányaikat, de máris is­merik egy-egy művüket a koncertteremből ... A beszélgetést Budapest dicséretével fejezi be. — A budapesti közönség reagálása igen meg­kopott és meghatott. Az operai zenekarral való együttműködés pedig igen nagy öröm volt számomra. Remélem, ez a találkozás, valami­lyen formában megismétlődik majd . . . Gách Marianne oSztrapifiszaj­ a­­Szovjetunióba Látogat Igor Sztravinszkij, a pétervári születésű világ­hírű zeneszerző, Kara­ Karajev és T. Hrennyikov szovjet zeneszerzők meghívását elfogadta és ki­jelentette, hogy 1962. júliusában, 80. születésnap­ján ellátogat a Szovjetunióba. Sztravinszkij jö­vőre részt vesz a moszkvai és leningrádi zenei fesztiválokon. Érdekes felvétel a Los Angeles-i zenei fesztiválról. Igor Sztravinszkij találkozása a szovjet zeneművé­szet képviselőivel. A képen középen Sztravinszkij (keresztbetett karral), balra tőle Tijihon Hrennyi­kov, jobbra Kara­ Karajev (a „Manchester Guar­dian'' nyomán)

Next