Muzsika, 1963 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1963-01-01 / 1. szám

a fogalom is­­képmás, nem lehet tehát a művé­szet sajátosságai­t képszerűséggel meghatá­rozni. „Napnál is világosabb — írja Hurov Szoboljevről — hogy senkinek sincs joga arra, hogy a művészetet ily szánalmas létre kárhoztassa, a tudománynak olyan halvány árnyékává süllyessze, amelynek be kell érnie a tudományos kutatás tárgya felszínének tük­rözésével." Huror könyve éles vitákat vádlott ki. Sok tételét megcáfolták, de bírálói is elismerték, hogy alapjában v­éve helyes feladatot vál­lalt. S a kibontakozó érdekes, bátor vita azt bizonyította, hogy a marxista esztétika élet­erős, fejlődő tudomány, amely megszabadulva a dogma­tizmu­s bilincseitől és a revizioniz­m­usnak utal nem engedve, képes a művé­szet kérdéseinek helyes megválaszolására. Ez a helyzet a zene esztétikájával is. Igaz, hogy a szovjet esztétika vizsgálatainak kö­zéppontjában nem a zene kérdései állottak. Az eddigi eredményekből azonban igen sok vonatkozik a zenére is. Hogy csak egyet em­lítsünk: milyen nagy a jelentősége annak, hogy szakítottak a realizmus dogmatikus fel­fogásával, a művészetek történetében nem akarják mindenáron a realizmus és anti­realizmus harcát kimutatni, nem akarják te­h­át a művészet fejlődését a materializmus és idealizmus filozófiai harcának függvényeként felfogni. Ez a felfogás új távlatokat nyit meg a realizmus zenei értelmezése előtt is. S ennek az új esztétikai elletnek fényében mód nyílhat arra is, hogy nagyobb figyelmet fordítsunk a marxista esztétika és zeneeszté­tika több, eddig szinte már elfeledett képvise­lőjének munkájára is. Gondoljunk itt például a mi József Attilánkra, akinek esztétikai ta­nulmányai érdekes és újszerű gondolatokban gazdagok, gondoljunk Christopher Caudwellre, a spanyol polgárháborúban fiatalon hősi ha­lált halt kitűnő angol marxista filozófusra (bár József Attila és Caudwell elsősorban a költé­szettel foglalkoztak, de gondolataikat gyü­mölcsöztet­ni lehet a zene esztétikájában is). S gondoljunk Klans E. Windre, akinek 1935-ben kiadott érdekes könyve (d­ie Endkrise der bürgenlichen Musik und die Kolle Arnold Schönbergs) igen tanulságos, vagy Ernst K­lochra, akinek zenei írásai, bár nem telje­sen következetesen, de szándékaiban és egyes eredményeiben mégis a marxizmus talaján állanak, sőt gondolhatunk a fiatal, a marxiz­mushoz még közelálló Adornóra is. Ha mindannyiukat — és még másokat — számításba vesszük, látni fogjuk, hogy sok­kal többről van már szó, mint a marxista zeneesztétika megteremtésének tétova próbál­kozásáról. Nemcsak hogy van marxista zene­esztétika, de máris gazdag múlttal rendelke­zik, olyan eredményei vannak, amelyekkel bátran kiállhat megmérkőzni a polgári zene­esztétikával. Csak össze kell foglalni ezeket az eredményeket. A következőkben néhány cikk keretében ezeket az eredményeket próbáljuk meg rövi­den ismertetni. Marx és Lenin esztétikai tárgyú megjegyzései, majd az új szovjet esz­tétika és pszichológia, valamint József Attila, Christopher Caudwer, Lukács György, Ernst Fischer, Hans E. Wind, Ernst Bloch és má­sok írásai alapján. Természetesen nem léphe­tünk fel a teljesség igényével, sem az anyag felhasználása, sem a tárgyalás mélysége szem­pontjából. Úgy gondoljuk azonban, hogy az eddigi eredmények szemelvényes bemutatása is segítséget nyújthat az esztétika kérdései­ben való tájékozódáshoz. Vitányi Iván Szabó Ferenc: Kossuth-díjas zeneszerzőnk, a Zeneművészeti Főiskola főigazgatója 110 éves (Jánossi Ferenc felv.)

Next