Muzsika, 1963 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1963-07-01 / 7. szám - FÁBIÁN IMRE: Igor Sztravinszkij Magyarországon

Több mint ötven évvel ezelőtt, 1912-ben járt először Budapesten, Gyagilev balett­együttesével. Évtizedekkel később, Emléke­zéseiben tőle szokatlan, meleg szavakkal gon­dolt vissza erre a látogatásra, noha jöve­tele egyáltalán nem keltett feltűnést. A világ­siker útján elindult fiatal zeneszerző, aki már a Tűzmadár és a Petruska diadalaival büsz­kélkedhetett, s aki egy évvel később közfelhá­borodást váltott ki Párizsban a Sacre du Printemps zenéjével, a tízes évek elején leg­feljebb eredetieskedő különcnek számíthatott Magyarországon. Az Operaház ugyan színre vitte, — épp látogatása idején — a Tűzmada­rat, de zenei viszonyainkra mi sem jellem­zőbb, mint hogy egy évvel előbb lelkes, fiatal muzsikusok - Bartókkal és Kodállyal az élen — épp „zenekari viszonyaink tarthatatlan­sága" miatt vélték fontosnak Új Magyar Zeneegyesület létrehívását. 1926 márciusában, amikor Sztravinszkij újra Magyarországra látogatott, művészete már a nemzetközi sikerek teljében vonzotta a Zeneakadémia nagytermébe a kevés, lelke­sedő muzsikust, s a szenzációra éhes sznobo­kat. Értő hívekre nemigen számíthatott, azok kevesen voltak még a jelentős muzsikusok között is. Bartók Béla, mint oly sok min­denben, Sztravinszkij iránti nagyrabecsülésé­ben is magányos szellem volt a magyar zenész-közvéleményben. Sztravinszkij, mint Zongoraversenyének szólistája is vegyes ér­zelmeket váltott ki. Furcsa játéka a sorsnak, hogy hét évvel kés­őbb, 1933-ban, amikor saját műveit ve­zényelte, még legrangosabb, nagynevű zene­kritikusaink is csak a bűvészt, a zsonglőrt, a felszínes sikerekre vágyó virtuózt látták meg Sztravinszkijban, a művészt, a század egyik legnagyobb szellemét alig. Alakja in­kább gúnyolódás, mint elismerés tárgya volt, zenéjét üresnek, „lelketlennek" érezték még azok is, akik Bartókért síkra szálltak. Hang­versenye mindenképpen nagy eseménye volt az évadnak, bár az akkori lelkes fiatalok épp Bartók és Kodály érdekében tartották fontos­nak művészi jelentőségének lebecsülését. . . 1939-ben imár plakátok hirdették újabb budapesti fellépését. Leányának halála, s fel­tehetően az egyre feszültebbé váló nemzetközi helyzet is oka volt, hogy ez a látogatás, me­lyen fiával, Soulimával közösen lépett volna fel, hosszú időre elmaradt. Ilyen előzmények után mit jelentett hát Sztravinszkij mostani látogatása Budapesten? — Nem kevesebbet, mint az élő zenetörté­nettel, a XX. század művészetének nagy, szá­munkra immár klasszikus korszakával való találkozást. Évtizedek múltával szemléletünk is alapvetően más lett. A kérdés, tudjuk, ma már eldőlt: nem Bartók, vagy Sztravinszkij, hanem Bartók és Sztravinszkij jelzi a csú­csokat az elmúlt hat évtized zenéjében. Ami­kor a 81 éves mester Magyarországra érkezett, tudtuk, hogy­­mögötte a század egyik leggaz­dagabb, legváltozatosabb, s legnagyobb ha­tású életműve áll. Ugyanakkor fiatalkori em­lékei, Rimszkij-Korszakovval, s általa az MUZSIKA 1­96­3. JÚLIUS VI. ÉVF 7. SZÁM IGOR SZTRAVINSZKIJ MAGYARORSZÁGON 1

Next