Muzsika, 1965 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1965-05-01 / 5. szám - FEJES GYÖRGY: Kúti Sándorról (1908-1944?)

KÚTI SÁNDORRÓL ( 1­908- 1­9­44?) Ezerkilencszáznegyven-negyvenegy után többször „munkaszolgálatba" hurcolták, s ebbe végül is belepusztult; még azt sem tud­juk pontosan kinyomozni ma már, hogy hol, mikor következett be halála. Azok a híradá­sok és feljegyzések, emlékezések, amelyek em­lítést tesznek róla, 1944 őszéről tudnak vala­mit utoljára sorsáról,­­ akkor nyoma veszett. Valószínűleg nem tévedhetünk nagyot, ha el­pusztulásának évét is erre az esztendőre tesz­szük. Annak a zeneszerzés-osztálynak a növen­déke volt, amelyből a világhírű magyar szár­mazású karmester, Solti György is elindult ragyogó művészpályájára. 1908-ban született Budapesten, mint maga mondja, „egy óbudai rozoga bérkaszárnyában". Szülei „szegény em­berek voltak, állandóan gondokkal tele". Már három éves korában az volt a kedvenc já­téka, hogy „jeleneteket képzelt el magának és zenét talált ki hozzá", első lejegyzett kompo­zíciói pedig kilenc éves korából származnak. Egy rövid, igen rövid önéletrajzban, — a család nagy nyomora miatt—, mégis így kény­telen írni későbbi éveiről: „Komoly zenei ta­nulmányaimat . . . csak 18 éves koromban, érettségi után kezdtem el. Tanáraim Willheim (Villányi) Lajos és Laurisin Miklós, majd a budapesti Zeneművészeti Főiskolán Siklós Al­bert voltak. Legmagasabb képesítésemet, a művészoklevelet Dohnányi Ernő vezetésével szereztem meg. Azóta magántanításból és kó­rusoktatásból élek. Művészi hitvallásom az igazság, a szabadság és az emberi méltóság visszaszerzésének szolgálata. Ezért vállaltam mindig a szegénységet, a félreállítottságot és szorongattatást." Ezek az 1944 táján íródott szavak nem voltak üres frázisok. Kúti Sándor, a magán­életben félszeg, már-már „ügyefogyott" zene­szerző, a maga zenei módján aktív harcosa volt a magyar munkásmozgalomnak, s már csupán ezért is része volt mind szegénység­ben, mind szorongattatásban. Hogy, mint ze­neszerzőt, félreállították: kétségtelen, s hogy méltatlanul, azt fennmaradt művei bizonyít­ják. Pedig diploma-pályázati hangversenye, 1934 tavaszán, még meglehetősen nagy sikerrel zaj­lott le. Ezen a hangversenyen a szintén zene­szerzőként bemutatkozó Solti Györggyel együtt szerepelt­­, egy két hegedűre írott szonátája, egy vonóshármasa és egy vonósnégyese szó­lalt meg az est folyamán. Közös hangverse­nyüket a lapok igen melegen méltatták, s kettejük művei közül általában a Kútiéit tar­tották többre. „Ezt a nevet feltétlenül meg kell jegyezni, nagy jövő vár rá" — lelken­dezik, kissé túlzottan is, az egyik kritikus. Ez a koncert azonban Kati életének egyet­len, fél­szerzői estje maradt. Barátja, Földes Andor a negyvenes években külföldön több­ször és sikerrel játszotta ugyan Zongoraszona­tináját és csaknem remekbe­ faragott kis Zon­goraszvitjét, de kamarazenéjéből már csak a felszabadulás után csendülhetett fel egy- s más, s akkor is ritkán, egy-egy megemlékezés keretében. 1941—42-ben a Vándor Kórus éne­kelte még el Kati néhány kitűnő kórusát, amelyek közül a „Nemzeti dal" ihletett meg­zenésítésére ma is úgy emlékeznek, mint ese­ményre. Ennek a — sajnos részben elveszett, illetve lappangó — négyszólamú, „modern" zongorakísérettel ellátott kórusműnek máso­dik, és utolsó előadása volt különösen neve­zetes; azon a történelmi jelentőségű Petőfi­emlékesten zajlott le, amelyet a Történelmi Emlékbizottság rendezett 1942 március idusá­nak tiszteletére, a Vigadóban. A Kúti Sándor­féle Nemzeti dal itt „tomboló sikert" aratott, fontos művészi szerepet játszott a magyar függetlenségi mozgalomnak ebben az akció­jában. Sikerében nyilvánvalóan része volt a mű időszerűségének, antifasiszta tendenciája-

Next