Muzsika, 1968 (11. évfolyam, 1-12. szám)
1968-11-01 / 11. szám - KOLLÁR ENDRE: Egy zenei mozgalom jubileumáról
renc zenekarát Cser Gusztáv vezeti immár 15 évóta. A zenekar körül kialakult baráti kör tagjai nemcsak a koncerteken, hanem évadonként kéthárom klubesten is találkoznak a zenekarral; ilyenkor elmondják véleményüket, kívánságaikat. S hadd tegyem hozzá, ez a zenekar rendszeres kamaramuzsikálást is folytat és sok fiatal tagjából nevelt szólistát, elsősorban a barokk mesterek concertóiban, versenyműveiben. Igen örvendetes, hogy rendszeresen együttműködik a szakszervezet központi és üzemi kórusaival, így jutottak el a Mozart Requiem, a Karfantázia, vagy a Munka himnusza sikeres előadásaiig! A Pénzintézetek Szimfonikus Zenekarának repertoárja is színvonalas: Verdi Requiemje, Beethoven, Brahms szimfóniái, versenyművei mellett Liszt, Bartók, Kodály, Weiner sem ritka szerző náluk. A zenekar idén nyáron az NDK-ban vendégszerepelt, természetesen magyar szerzők műveivel. Weiner Leó „Magyar népi táncok" szvitje aratta talán a legnagyobb sikert és adott ösztönzést Nagy József karmesternek újabb magyar művek műsorra tűzéséhez. A Közalkalmazottak Szakszervezete Szimfonikus Zenekarát dr. Bogina Elemér irányítja; zenei életünk legjelesebb szólistái — nem ritkán külföldiek is — gyakran lépnek fel a zenekarral akár a Fővárosi Tanács nagytermében, akár a nyári Puskin-kerti koncerteken. Ez a zenekar ma még főleg operaműsorokkal végzi zenei nevelő munkáját, de szép repertoárt épített ki a bécsi klasszikusok és a romantikus mesterek műveiből is. A Vasas Művészegyüttes Szimfonikus Zenekara egyik legszorgalmasabb látogatója a vasas üzemeknek, művelődési házaknak, munkásszállásoknak. A zenekar műsoranyaga ma még nem túl széles, kiváltképp bővítésre szorul magyar szerzők műveiből és a barokk zene gazdag irodalmából. Nagy előnye viszont, hogy a Somlai Ferenc (elődje hosszú ideig Kenessey Jenő volt) vezette zenekar gyakran működik együtt a kiváló képességű Vasas kórussal, amelyik Vass Lajos irányításával immár nemzetközi sikerekkel is büszkélkedhet. A Vasutas Szakszervezet Zenekara néhány évi útkeresés után ma már megtalálta működési területét és évről évre igényesebb produkciókkal lép a közönség elé a MÁV igazgatóságon rendezett koncertsorozatban éppúgy, mint az üllői úti, Könyves Kálmán körúti építőipari munkásszóláson. Két évvel ezelőtt a zenekar még az operett, daljátékmuzsikánál és népszerű operaestek kísérésénél tartott. Varnari András karmester — némi biztatásra — Haydn, Mozart és több romantikus szerző művét vette elő, sikerrel. Mindenesetre eredmény a közönség elismerése mellett az is, hogy maguk a zenekari tagok igénylik már az új és újabb szimfonikus művek tanulását! A Pedagógus Szakszervezet Zenekara Párkai István és Bíró Attila vezényletével muzsikál rendszeresen, legtöbbször „hazai pályán", a pedagógusok Fáklya klubjában. A zenekar erőssége a régi muzsika, elsősorban Vivaldi, Purcell, Händel, Gluck világa. Nyilván hasznára válnék a zenekarnak, ha többször mozdulna ki otthonából és még intenzívebben kapcsolódnék be a munkások zenei nevelésébe. A felsorolás végére maradt a Nyomdász-zenekar. Ez a nagymúltú együttes sok hányattatás után még mindig nem lelte meg igazi működési irányát. Ennek okait most nem kutatom, de nyilván segíthet a zenekar irányításán maga a szakszervezet, továbbá a zenekar új karmestere, Várkomyi Sándor, aki jó koncepciójú, törekvő és igényes muzsikus. Joggal várhatjuk, hogy a zenekar műhelymunkája, szólamok összeszoktatása még rendszeresebbé váljék és állandósuljon a zenekar tagsága is, hiszen a sok vándorlás itt is káros, akárcsak egy üzem termelő munkájában. Ez a rövid jellemzés természetesen csak vázlatos képet villant fel a szakszervezeti zenekarokról, de úgy vélem, a sorokból feltétlenül érződik az az általános fejlődés, amely valamennyi együttesre jellemző. Egyik zenekar példája sarkallja a többit is, mert a nyolc zenekar mindegyike számontartja a másik munkáját és hasznosítja a „szomszédvár" tapasztalatait. Ám akad még egy-két fejlődést gátló probléma is. Szót ejtettünk egy bizonyos központi elvi, műsorpolitikai irányításról. Ez az irányítás sajnos éveken át csak nevében létezett, gyakorlatilag szünetelt. A Fővárosi Művelődési Ház — amely a SZOT budapesti központja — zenei tanácsa és zenekari szakbizottsága az új évad megkezdése előtt már áttekintette a zenekarok most befejezett szabadtéri évadját és megtárgyalta a soron következő évad felkészülési terveit. A bizottság felhívta a zenekarok figyelmét az 1968—69. évad fontos eseményére, a Tanácsköztársaság kikiáltása 50. évfordulójának ünnepségére. A Tanácsköztársaság félszázados évfordulójának megünneplése a legmegtisztelőbb, igényesebb feladat az új évadban. Az évforduló időpontja megengedi, hogy a szakszervezeti zenekarok is felkészüljenek tavaszi műsoraikra, és minden zenekar legalább egy új magyar művel, vagy orosz, szovjet kompozícióval gazdagítsa repertoárját. Az ünnepi műsorokban nyilván nagy szerep jut a kórusoknak is; a zenekarok és kórusok együttműködése további fejlődés lehetőségét ígéri: új oratorikus művek megtanulását, bemutatását. Kollár Endre TAKARÉKOSSÁGI INTÉZKEDÉS a Kölni Rádióban. A kulturális költségvetés csökkentése következtében a Kölni Rádió modern zenei osztálya beszünteti azoknak a zenekari műveknek a sugárzását, amelyek után minden adásnál fizetendő a zenekari anyag kölcsöndíja. Ez az intézkedés elsősorban az NSZK zeneszerzőit érinti súlyosan.