Muzsika, 1972 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám - MIHÁLY ANDRÁS: A Kodály emlékév küszöbén

muzsika 1972. január Mihály András A KODÁLY EMLÉKÉV KÜSZÖBÉN... esztendeje született, 5 éve, hogy meghalt Kodály Zoltán. Bár nem tartozott azok közé a balsorsú művészek közé, akiktől életükben megtagadtatik művük elismerése, bár öregségének napjait az egyértelmű siker aranyozta, bár szavának súlya példátlanná növekedett élete alkonyán, mégis — úgy érzem — halála után tovább nőtt jelentősége. Elsősorban Kodályé, a zeneszerzőé! Mennyi nagyszerű tanulságot kínál művé­szete! És még mennyit fog kínálni, ha Lendvai Ernő ugyanazzal a virtuozitással tárja majd fel a Kodály-hangrendszer, a Kodály-munkamódszer és szerkesztés titkait, mint ahogyan Bartók rendszerét feltárta. Kodály művészetének egyik csap­dája, hogy arányossága, természetessége, világossága elhiteti: ha élvezzük, hát értjük is, zeneszerzői értelemben. Ez a csapda hasonlít ahhoz, amelyet Schubert zenéje állít. Miközben elandalogva hallgatja az Oktett Fináléját, vajon ki venné észre, hogy szinte csupa öt­ taktusos, ravaszul szerkesztett, aszimmetrikus mondatot hallgat? Talán ezért is utánoztuk olyan rosszul Kodályt, becsapott zenéjének ter­mészetes bája, nem néztünk be elég alaposan műhelyének titkaiba! Csak példaként, Lendvai könyvére várva, de várva a magyar zenetudomány más kitűnő képviselőinek megvilágosító elemzéseit is, engedtessék meg, hogy elmondjam néhány megfigyelésemet, melyeket akkor tettem, amikor megpróbál­tam megmagyarázni magamnak azt a rendkívüli hangzás-élményt, melyet a Szé­kely keserves ma is tesz rám. Úgy tűnik, hogy ennek a különleges hangzás-világnak nyitja a modális lehető­ségek tervszerű, ökonomikus és gazdag kezelésében rejlik. Persze ez nem magyarázza meg a mű teljes gazdagságát! A zene hatásának összetevői mindig is olyan sokfé­lék, hogy elképzelhetetlen olyan elemzés, mely egyértelműen kimerítené azokat. De megmagyarázza ezeknek a polimodális variánsoknak vizsgálata azt, hogyan képes Kodály a népdal köré, mely változatlan marad, szilárd és gazdag építményt létre­hozni, mint amilyet valaha, friss korában, a dúr-moll tonalitás nyújtott, anélkül, hogy beletévedne a funkciók, anyagához nem illő, kiégett világába. A mű hangne­mének biztosítását mindjárt kezdetben rábízza a népdalra, és úgy kérdőjelezi meg többi szólamával, hogy mindjárt drámaian kétértelművé válik: lehet E-frig, mely 4. fokára támaszkodik, de lehetne A-neol is. A kétértelműség csak fokozódik a má­sodik szakaszban, hiszen itt a quarttal lejjebb transzponált népdal, (H-pentaton,) szólal meg a változatlanul A-n nyugvó kíséret felett, egyszerre sugallva A-dort, és H-sziget, vagy akár, hiszen még kezdettől él bennünk az E finális, E-neolt. A har­madik szakaszt bevezető „generál-aufrakt" egy taktusban E-dórt csillant meg, de utána egyértelműen vág bele az E-frig tuttiba. Milyen meglepően! Míg a dallam és a basszus az E-pentatont harsogja, az alt lényegében D-dórban mozog, párhuza­mot adva, sőt ráduplázva az előbbi E—A dallam-kíséret-viszonyra. A távolság, és a feszültség most két quintnyi: E—D. Majd egy átvezető, rendkívül feszült modalitású taktus következik, melyben a kíséret, (alt-tenor-basszus,) B-dúr akkordot feszít a dallammal szembe, ezt a ritka hangsort hozva létre: (az alt cisz-ét, mint átfutó, kromatikus hangot, nem vettem figyelembe.) E—F—G—A—B—C—D. Most követke­zik a darab legdrámaibb eseménye! A népdal harmadik megjelenése után egyszerre átalakul a hang­készlet. A 40.-ik taktusban egy E-myxolyd­aeol keverék-skála jele­nik meg: E-Fisz-Gisz-A-H-C-D, olyan erővel változtatva meg az egész hangzó anya­got, (tonika-váltás nélkül,­ mint a funkciós világban a legmeglepőbb modulációk alkalmával. Ezen a ponton válik teljesen világossá, hogy Kodálynál a modális va-

Next