Muzsika, 1972 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1972-06-01 / 6. szám - Vásárhelyi Magda és Reschofsky Sándor halálára

Vásárhelyi Magda A harmincas évtized első felében a nagy tehetségű zongoristák egész sora hagyta el — jelentős részük a jeles pe­dagógus, Keéri-Szántó Imre növendé­keként — a budapesti Zeneművészeti Főiskolát. Köztük három fiatal lány: Zoltán Magda, Névay Ilonka és Vásár­helyi Magda. Egyik növendék-koncert­jük után lelkesen fedezte fel őket töb­bek között dr. Tóth Aladár is, aki Vá­sárhelyi Magdáról így írt: „... nagy si­kert aratott Vásárhelyi Magda — akire már a múlt szezonban is felhívtuk a fi­gyelmet — belülről, a lélekből fakadó, keresetlen zongorajátékával, összefogó erejű, ösztönös muzikalitásával." 1933-ban kapott művész-tanári diplo­mát, s az imént idézett, s hasonló mél­tatások értékes áravalójával indult koncertezni, közönséget hódítani hazai és külföldi pódiumokra: Bécsbe, nyu­gat-európai s főleg skandináv városok­ba, ahol az elsők között hirdette meg — több ízben férje, Szegedi Ernő társa­ságában — Bartók zongoramuzsikájá­nak egyedülálló szépségét is. A klasszikus, romantikus és modern zene kiváló tolmácsolója, kiegyenlített pianisztikus kultúrájú művésze ezután a hangversenydobogót a katedrával cse­rélte fel: előbb a Székesfővárosi Zene­tanfolyam, majd a Fővárosi Felsőbb Ze­neiskola, később a Bartók szakiskola tanáraként nevelte az újabb zongorista­nemzedéket. Szoros szálak fűzték a rá­dióhoz is, mint a gyermekkórus szakfel­ügyelőjét. Növendékeit a nagy alkotók s a hal­hatatlan művek alázatos tiszteletére ta­nította, ugyanakkor igyekezett termé­szet adta képességeiket, egyéni tehetsé­güket minél teljesebb kibontakozáshoz segíteni. Megtanított arra, hogy a tech­nikai tudás, az élesre fejlesztett hallás, a fölényesen biztos hangszerismeret egymagában nem elegendő — a művész igazi élményt, maradandó hatást csak a lélek belső tüzével, sugallatos erejével kelthet igazán. Ennél többre, neme­sebbre pedagógus nem nevelhet. Taní­tását sok jeles zongoristánk — köztük leánya, Szegedi Anikó is — sokáig fogja őrizni és a művészi gyakorlatban siker­rel kamatoztatni. Reschofsky Sándor Sokoldalú, gazdag muzsikus-pálya fejeződött be Reschofsky Sándor, a je­les zongoraművész, zeneszerző és peda­gógus halálával. Hosszú, szüntelen mun­kában töltött élete a zene világának há­rom nagy tartományában zajlott le. 1887-ben született Temesvárott. A szü­lővárosban megkezdett tanulmányait a budapesti Zeneakadémián folytatta, mint Szendy Árpád és Koessler János növendéke. A művészdiploma birtokában Euró­pa-szerte sikerrel hangversenyezett, majd hazatérve elsősorban a komponá­lásnak szentelte idejét, melyet később a szorgalmas pedagógiai munkával hozott harmonikus egyensúlyba. Kompozíciói­ra az artisztikus formák s a gazdag ko­lorit jellemző. Hozódott a keleti té­mákhoz, erről vall Kleopátra és Keleti álom című operája (mindkettőnek a szö­vegét is maga írta), s táncjátékai közül A mennyei találkozás s a kínai ünnep. Itt ezenkívül szimfonikus- és verseny­műveket, gyermekoperát, különböző hangszerkombinációkra (hárfa-fúvó, hárfa-vonósok) kamarazenei kompozí­ciókat, dalokat, réz- és fafúvókra elő­adási darabokat. 1926 óta Budapesten élt, komponált és tanított, s számos, a zongorajáték technikai fejlesztését szolgáló kitűnő munkát adott közre. Közülük a legje­lentősebb a Bartók Bélával közösen szerkesztett s ma is használatos Zongo­raiskola. Kiváló pedagógus volt, sok je­les zongoristánk emlékezik vissza hálá­val tanulságos óráira. Mint zeneszerző szerencsés ízléssel, nagy kultúrával öt­vözte össze az újabb magyar zenei stí­lust az európai utóromantika hangvé­telével. Szerényen élt, sokat, fáradhatatlanul dolgozott; csöndben, szinte észrevétlen távozott — 85 éves korában. Megőrzés­re és megbecsülésre érdemes életművet hagyott maga után. (a. i.)

Next