Muzsika, 1973 (16. évfolyam, 1-12. szám)

1973-01-01 / 1. szám - TÓTH ALADÁR: Ungár Imre zongoraestje

Egyik kiváló esztéta barátom mondta Ungár Imre Chopin-játékáról: „Mintha a nagy lengyel alkotóművésznek szív­béli előadóművész testvére szólna hoz­zánk. Édestestvér, vágyaiban, szenve­délyeiben, álmaiban zeneköltő bátyjával egy tőről szakadt, de olyan testvér, aki kifinomult arisztokrata környezet, el­zsongító párizsi szalonok helyett, vala­hol kinn nevelkedett a rengeteges len­gyel erdőségekben, a természeti elmen­tumok zord környezetében. De Chopin maga bizonyára felismerné és keblére ölelné ezt a messziről hozzátaláló pa­rasztibb rokont, testvért, amilyennel szelleme bizonyára csak nagyon kevés­sel találkozott az előadóművészet biro­dalmában ..." Valóban, találóbb hasonlattal alig jel­lemezhetnénk ennek a nagy magyar zongoraművésznek Chopin játékát. A lengyel zeneköltő párizsi szellemességét, gráciáját, a híres chopini parfümöt, lo­vagi galantériát csakugyan hiába keres­sük benne. Semmi rafinált elfátyolo­zottság, semmi szenzuális báj vagy édes dekadencia, semmi abból a szinte nőies szépségösszhangból, mely Chopint még szenvedélye legféktelenebb kitöréseiben is jellemezte. De minden, ami szlávosan vallomásos líra, ami sebeket behegedni nem engedő, mert azokat mindig újra feltépő szenvedély, ami nyugtalan tra­gikus vívódás és lelket elborító melan-Kossuth-díjas kiváló művészünk, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zongora-tanszakának professzora 1972. november 22-én meghalt. Úgy érezzük, nem emlékezhetünk meg méltóbban ró­la, mint a jóbarát, a nagy zenekritikus 1939-ben írt méltatásával. TÓTH ALADÁR: Ungár Imre zongoraestje kók­a, egyszóval minden, ami modoron és külső alkaton túl Chopin legbenső énjét legsajátszerűbben jellemzi! Akik Ungár mostani zongoraestjén átélték a h-moll scherzoban egyes démonikus passzázsok lenyűgöző költői izgalmát, azok elmondhatják: nem formában, manírban, hangzásban, de legbelsőbb tartalmában megrendítőbb, megindí­tóbb Chopin-játékot sohasem hallot­tunk. Maga Chopin, az ő arisztokrata vá­lasztékosságában a nagy klasszikusok közül tulajdonképpen csak Mozarthoz vonzódott igazán. A lengyel zeneköltő mágnás magyar plebejustestvérének vi­szont Mozart a-moll szonátájában éppen a mozarti szenvedély „karcsú" erejéért, a mozarti kifejezés könnyed hajlékony­ságáért kell küzdenie. Chopin Bachot inkább csak a franciás formaművészet szempontjából csodálta. Beethoven titá­ni erejétől pedig valósággal visszariadt. Ungár, éppen ellenkezőleg, Bach és Beethoven­ interpretációiban ünnepel­heti szenvedélyes kitörésekben és érzel­mi elmélyülésekben egyaránt monu­mentális művészegyéniségének legplasz­tikusabb, leggazdagabb megnyilatko­zását. Mostani zongoraestjén Bach Wohltemperiertes Klavierjának két pre­lúdiumát és fúgáját, majd Beethoven 109-es opusszámú E-dúr szonátáját ját­szotta. A hangversenynek azonban ez-

Next