Muzsika, 1975 (18. évfolyam, 1-12. szám)
1975-08-01 / 8. szám - WIRTHMANN JULIANNA: Magyar lemezek londoni visszhangja
dukció is elveszik. Az ilyen jellegű munkában valószínűleg érdemesebb egy körülhatárolt korszakra vagy témakörre koncentrálni — születtek is már ilyen felvételeink, például a Magyar Gregoriánum, a Vietorisz-kódex, vagy a Bakfark-lemez. A lemezek zenei anyagát Darvas Gábor válogatta és szerkesztette; saját feldolgozásai mellett a bécsi Musica Antiqua művészeti vezetőjének, Bernhard Klebelnek a feldolgozásai kerültek műsorra. István király Officiumától (13. sz.) I. Haydn fúvós indulójáig megszólalnak trubadúrdalok és motetták, vallásos és világi dallamok, táncok és zsoltárok, hangszeres- és kórusművek, orgona-fúgák és bravúr opera-áriák. A 39 darab között persze jócskán akad gyenge kompozíció : Demantius kórus-ciklusa (Tympanum militare), Kusser Ouverture-je vagy Werner kantátája a legmegértőbb történelmi kegyelet mellett sem igen érdemes feltámasztásra. Néhány kedves chanson és csembaló-kompozíció mellett különösen tetszett Albrechtsberger 4 hangszerre írott Notturnója: finom, szép kompozíció fuvolára és vonósokra — bármilyen kamarakoncert dísze lehetne. A válogatás, forrásközlés és megszólaltatás autenticitása korrekt, és értékes ismereteket közöl. A hallatlanul vegyes és népes előadói gárda részletes méltatása ilyen szűk keretek között természetesen lehetetlen. A magyar együttesek (Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Kamarakórusa; Magyar Néphadsereg Művészegyüttesének Férfikara; Schola Hungarica Férfikara; Liszt Ferenc Kamarazenekar; Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara) kivétel nélkül nívós teljesítményt nyújtanak, úgyszintén az énekes (Lehoczky Éva, Barlay Zsuzsa, Réti József, Bende Zsolt, Gregor József), és hangszeres szólisták (Pertis Zsuzsa, Sebestyén János, Lehotka Gábor, Kecskés András, Vida Gábor, Duska Károly, Szabó Tamás, Frank Mária, Devich János). A bécsi Musica Antiqua irigylésre méltó hangszerkészletét a játékosok stílusosan és nagy hozzáértéssel szólaltatják meg; énekes szólistáik már kevésbé tetszettek. A két szoprán nem a legszerencsésebb consort-kvalitás, a cappella szextett-éneklésük pedig lényeges intonációbeli kívánnivalókat hagy maga után. Az album létrehozásának minden bizonnyal rendkívüli munkájában egyforma sikerrel osztozik Antal Dóra zenei rendező és a hagmérnök-trió (Fülöp Attila, Radányi Endre, Lukács Judit). A kísérőfüzeten Bethlen Katalin 1617-ből származó díszes virginálja látható; a dekoratív doboz egy Corvina-kódex iniciáléjának színes nagyításával ékeskedik. Komlós Katalin Magyar lemezek londoni visszhangja A Records and Recording, a hanglemezgyűjtők „bibliája" áprilisi számában valóságos kis Hungaroton-tárlatot tálal az olvasó elé: a kiadvány a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat nem kevesebb mint 10 új komolyzenei felvételének kritikáját közli. A tízből kettő szerepel a „Pick of the month", a hónap ajánlott lemezeinek listáján. Benkő Dániel Barkfark-műveket és átiratokat tartalmazó felvételére John Duarte hívja fel különös gonddal a gyűjtők figyelmét. „A renaissance lantmuzsikájával kapcsolatos ismereteink főként Nyugateurópára koncentrálódtak, s csak a legutóbbi időkben ébredtünk tudatára annak — írja —, hogy Keleteurópa is komoly hagyományokkal rendelkezik ezen a téren. Bakfark Bálint a renaissance jelentős alakja volt, s kompozícióiból kitűnik, jól ismerte kora Európájának zenei irányzatait. Fantáziái invenciózusak, szerkesztési módja változatos, művei minden összehasonlítást kiállnak. Benkő Dániel már nem ismeretlen a lantzene kedvelői számára. Szinte azonosul az előadott művekkel, s produkciójának intenzitása magával ragadja a hallgatót. Kitűnően sikerült a felvétel, a műsor és a megszólaltatás egyaránt kiváló — egyszóval olyan élményt nyújt a lemez, melyet nem szabad elmulasztani!" A másik, „kiemelt helyen" ajánlott felvételen mai magyar muzsika csendül fel: a lemez egyik oldalán Kocsár Miklós fuvolára és cimbalomra írt Replichéje, a fúvósquintett-Variációra és a József Attila versére komponált Magányos ének szólal meg, míg a másik oldalon Papp Lajos Dialogója és a Füst Milán emlékére írt Meditációk