Muzsika, 1977 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1977-06-01 / 6. szám - PAPP MÁRTA - BOJTI JÁNOS: Muszorgszkij Hovanscsinája - Gondolatok a mű debreceni előadása után

ORSZÁGSZERTE MUSZORGSZKIJ HOVANSCSINAJA Gondolatok a mű debreceni előadása után­ ­Illik előre figyelmeztetni az olvasót: rendhagyó operakritikát kap, amelyben sokkal több szó esik a műről, mint ma­gáról az előadásról. A Hovanscsinát, eredeti formájában, alig néhány ember ismeri nálunk, s aki ismeri, égető szük­ségét érzi, hogy — ha töredékesen, ha vázlatosan is — valamit megsejtessen a többiekkel a mű rendkívüli nagyságá­ból.) Muszorgszkij kisebb-nagyobb meg­szakításokkal kilenc évig, 1872-től ha­láláig dolgozott a Hovanscsinán. A mű végül töredék maradt: nincs meg a második felvonás lezárása (Muszorgszkij ide egy kvintettet tervezett, amely talán el is készült, de elveszett), hiányzik az opera legvége, és két jelenet (a har­madik felvonásból Mária dala és a sztrelecek jelenete) kivételével a darab hangszerelése sem készült el. Miért nem sikerült befejeznie? — a sokféle hipo­tézis szerint: betegsége, nyomorúságos anyagi körülményei, hivatali lekötött­sége, szellemi egyedülléte, szétszórtsága miatt (közben ugyanis elkezdett kom­ponálni egy másik operát, a Szorocsinci vásárt). Mindezekben sok az igazság, de egy nagyon fontos körülmény mintha elsikkadna a magyarázatok között. A Hovanscsinával Muszorgszkij a műfaj történetében alighanem egyedül­álló elképzelést vitt az operaszínpadra: a zenedráma kereteiben egy teljes tör­ténelmi korszak átfogó képét rajzolta meg, valamennyi lényeges társadalmi megmozdulásával, személyes és közös­ségi indulatával együtt. Ez a kor az orosz történelem egyik legizgalmasabb periódusa: az egyházszakadás ideje, Nagy Péter uralkodásának első eszten­dei, egy régi és egy új világ összeütkö­zése. Muszorgszkij szándékának monu­mentalitása tolsztoji mértékkel mérhe­tő; ha a XIX. századi operairodalom­ban hasonló nagyságú koncepciót kere­sünk, legfeljebb Wagner Tetralógiájára, esetleg Verdi—Schiller Don Carlosára gondolhatunk. Tervének megvalósítá­sához Muszorgszkijnak időre, rengeteg időre volt szüksége. Éveket emésztett fel az alapozás, a történelmi dokumen­tumok, a népzenei és egyházzenei for­rások összegyűjtése, a librettó felvázo­lása , s Muszorgszkij mindezt egymaga csinálta. Az igazi munka, a beérlelés, a gigantikus terv formába öntése csak ez­után következhetett. Az, hogy Mu­szorgszkij annyiszor abbahagyta a Ho­vanscsina komponálását, hogy annyit változtatott, módosított, húzott rajta — a küzdelmet tükrözi, amit az alkotónak egy teljesen új formájú és eszmeiségű, szinte hagyomány nélküli, s mégis át­fogó és összefoglaló remekműért meg kellett vívnia. S ha arra gondolunk, mi­lyen értetlenül szemlélte a környezet a készülő Hovanscsinát (Sztaszov, az atyai jóbarát és eszmei tanácsadó sze­rint például „üde színfoltot" kapna a darab, ha Muszorgszkij felléptetné benne a gyermek Pétert és nővérét, Szófia hercegnőt), csoda, hogy egyálta­lán megszületett. Mert megszületett, be­fejezetlensége ellenére is tökéletesen felépített, zeneileg-drámailag követke­zetesen végigvitt remekmű került ki a komponista műhelyéből. Muszorgszkij elképzelésének forra­dalmi újdonsága természetesen a mű megformálására is meghatározó módon hatott. Felépítését tekintve a Hovan­scsina látszólag a XIX. századi francia nagyoperához áll közel: erre utal a vo­kális szólamok vezető szerepe, a dialó­gusok oldott formálása, a kórusok, a tö­megjelenetek fontossága, sőt, a negye-

Next