Muzsika, 1977 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1977-11-01 / 11. szám - KECSKEMÉTI ISTVÁN: Sándor Renée (1899-1977)

laltságait jelzik majd. Sándor Benéének azonban a „magánélete" is a zenéhez kötődött; mérnök-férje, Barta Pál olyannyira jól zongorázott, hogy tudá­sából nemcsak otthoni négykezes­ játé­kokra futotta, hanem kétzongorás kon­certföllépésekre is: hírlaparchívumok Tóth Aladárnak azt a kritikáját is őrzik, amely nagy elismeréssel számol be ket­tejük gyönyörű Mozart-játékáról. A családi teendők nem szüneteltették tehát a zenét, az szüntelenül élt és ha­tott Sándor Benée otthonában is. Leg­feljebb a hangversenyezést szorította időnként háttérbe, amíg odahaza a férj és a leány észrevétlen és önkéntelen zenei nevelése folyt — a férj időnkénti átkérése a mérnöki-hivatali asztaltól a zongora klaviatúrájához, leányuknak pedig a régi korok zenéjével táplált, fi­nom érzékű művésszé érlelése. Mikor azután a sors magánéletét fo­kozatosan magános életté változtatta, megint visszatérhetett élete alaptémájá­hoz, nagyobb , közösségéhez, hűséges koncertközönségéhez. Számára épp ez a hűség, az intimitás biztató-bátorító me­legsége volt a fontos, nem holmi zsú­folt nagytermek beláthatatlan és érzé­kelhetetlen közönsége. Ebben is volt va­lami romantikus művész-magatartás, amely a zongora köré gyűlt lelkes hall­gatók számára oldódott fel egészen. Eb­ben az ihlető, az újraalkotás körébe be­vont kis közönségben ott voltak ennek a mindig átélés erejével ható művészet­nek hívei, barátok, kritikusok, növen­dékek. Igen, a növendékek, ők is mást jelentettek ennek az érzékeny hallású művésznek az életében, mint más taná­réban. A mindig kis számú növendék­csoport (hivatalos, konzervatóriumi lec­kekönyvvel is) házhozjáró családtagnak számított, többen közülük érett művész­ként is visszazarándokoltak hozzá, hogy koncertjük előtt még meghallgassa, ta­nítsa, bátorítsa őket. Művészpályájának mintegy a felező­pontjáig ő is műsoron tartotta mind­azokat a szerzőket és műveket, akiket és amelyeket a korabeli közönség elvárt a koncertező művésztől. Virtuózan ját­szott Chopint és Lisztet, érett átéléssel Schumannt és Brahmsot, de már a har­mincas évek közepe táján kitűnt a Bach-zenéhez és a bécsi klasszikus mes­terekhez, különösképpen Mozarthoz fű­ződő vonzalmával. Éppen Mozart-játé­káról kívánkoznak ide Tóth Aladár szép sorai, amelyeket Sándor Renée zene­akadémiai estje nyomán jelentetett meg a Pesti Napló 1937. február 18-i számá­ban: „Hosszabb visszavonultság után szerdán ismét megjelent a Zeneakadé­mia dobogóján egyik legkitűnőbb pianis­tánk, Sándor Renée. Hangversenyén nagy számban jelent meg a közönség, mely nem felejtette el, hogy már meny­nyi komoly és üdítő művészi élményt, mennyi természetes zenei szépséget és előkelő ízlésben fogant kultúrát köszön­hetett a fiatal művésznőnek. Azonkívül Sándor Renée valódi egyéniség, akinek hiányát nem pótolhatta más művész a hangversenydobogón. [...] Mozart B-dúr szonátájában a lassú tételnél olyan álmokat idézett, melyek immár teljesen önmagukban nyugvó harmóniájukkal, a külső világot elfeledtető magányos bol­dogságukkal messze túlmutatnak azon a fiatalosan önfeledt álmodozáson, mely­lyel a művésznő évekkel ezelőtt közön­ségét meghódította. Ez a dallamos har­mónia most még mélyebben világított bele a mozarti lélekbe. Megőrizni az élet szépségébe vetett ifjúi hitet, de ezt a hitet már nem társas közlékenységgel hirdetni, hanem életen túli magányos álmokba szőni: a mozarti ábrándozás­nak ehhez a legmélyebb poéziséhez csak nagyon kevesen találnak olyan meggyő­ző, teljesen átélt hangokat, amilyeneket most Sándor Renée ütött meg az An­dante-tételben". Talán épp ebből a hangból érlelődött ki feltűnően későn, már a hatvanas évek elején művészetének egy egészen magában álló árnyalata. Mozartban, a klasszicizmus középponti mesterében fölfedezte és megmutatta azokat a moz­zanatokat, amelyek a barokk zenével tartották a rokonságot. Ez a romantikus magatartás: átnyúlni egy sokat­ j­át­szott, sokat­ hallott zenén és időnként még mélyebbre ásni, már-már beteme­tett rétegek közé, amelyek felmutatása az újdonság erejével hat. Sándor Renée a szinte „ismeretlen Mozart"-ot, a ba­rokk Mozartot élesztette fel. Előszere­tettel fedezte fel közönsége számára Mozart kései Bach-nosztalgiáját: olyan kis darabokat, tételeket, amelyekben meglep a barokkosan kibomló dallam, a kontrapunktikus szerkesztés vagy az orgonára utaló letét. Joseph Haydn két szonátája — az Asz-dúr és a C-dúr (Hob. XVI. 46. 48) — mellett többnyire ilyen Mozart-darabok kerültek a „Nagy magyar előadóművészek" sorozatban megjelent lemezére is: az a-moll rondo (KV 511), a h-moll adagio (KV 540), a G-dúr gigue (KV 574), a D-dúr menüett (KV 594a) és az F-dúr andante (KV 616).

Next