Muzsika, 1977 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1977-06-01 / 6. szám - BREUER JÁNOS: Szenkár Jenő emlékezete

pek: Két fiával Bélával és Péterrel 1926 — Kiránduláson Svájcban — a Zon­goraszonáta kéziratából — és alább: Bartók tanár úr . . . A képek egyikén még a Svájcban megismert „sok érde­kes és lelkes ember" is megtalálható. Itt a tévedés oka is: a képek sorrendjé­ből úgy tűnik, mintha 1926-ban lett volna a kirándulás, holott egy évvel ké­sőbb történt. A továbbiakban meg­található itt a Pravda-cikk fakszimiléje, láthatjuk, hogyan nő „Péter fiam" szin­te szemlátomást, valamint hogy a Csa­lán úti ház „olyan, mint egy kellemes üdülő". Tanulságos és perdöntő a 113-as kép aláírása: Koncert a Hall-Town-ban. Nos, mint már korábban említettük, a New York-i hangversenyterem neve he­lyesen Town Hall é­s a Bartók-iro­dalomban a Szirmait közölte levélen kí­vül egyedül csak a képeskönyv 2. kiadá­sában fordul elő ez a sajtóhiba. Honnan származnak az adatok Bar­tók betegségéről és elégedetlenségéről 1940—41-ben? Ugyane képeskönyvből, amely Szabolcsi Bence 1955-ben (!) fo­galmazott Bartók-életrajzát közli. Nem nehéz a kritikában olvasható szövegek nyilvánvaló párhuzamait felfedezni a Szabolcsi-írás alábbi helyével: „Ebben az időben már nem egészséges, lázas ro­hamok, ízületi és idegfájdalmak gyöt­rik, már lappang benne az a kórság, mely nemsokára véget vet életének s melyet orvosai az utolsó percig titkol­nak előtte . ..". ,,Hangversenyei nem járnak a várt sikerrel, tudományos munkáját a Columbia-egyetemen állan­dó bizonytalanság érzésével végzi, s bár az egyetem ünnepélyes külsőségek kö­zepette avatja doktorává (1940 novem­berében), sem tudományos, sem művé­szi elhelyezkedése nem méltó szellemi rangjához . . .". Szabolcsi életrajza mind­össze 35 kisalakú oldal és 1955-ben író­dott, amikor az amerikai évek pontos kronológiája még csaknem ismeretlen volt. Tömörített fogalmazásának igaza az amerikai tartózkodás egészére nézve vitathatatlan — konkrét napokra, hó­napokra vonatkoztatva azonban termé­szetesen félrevezető. Biográfiai adatokat innen meríteni, ha az ember Bartók­leveleket ír, könnyelműség, amely meg­bosszulja magát. Tallián Tibor — Wilhelm F. András EMLÉKEZETE SZENKÁR JENŐ A karmester, akitől búcsúzunk, Ma­gyarországon szinte nem is tevékenyke­dett, legalábbis az a két évad (1913—15 között), amelyet a Népopera karnagya­ként töltött el, mélyebb nyomokat nem hagyott. Az 1891-es születésű művész, Koessler János és Herzfeld Viktor ne­veltje, oly sok magyar művésztársához hasonlatosan, külföldön keresett magá­nak teret. A magyar zenetörténet lap­jait is külföldön írta, de nevét őrzi az új zene egyetemes története is. Szenkár Jenő munkásságának színte­re földrészekkel mérhető: Moszkva és Rio de Janeiro között működött. A hit­leri fasiszták elől menekült Moszkvába, ahol 1939-ig a Filharmonikusokat ve­zette, több Prokofjev-művet és Szabó Ferenc Lírai szvitjét mutatván be. Innen utazott Rióba, zenekart alapítani, ope­rát dirigálni. Szenkor nagy, zenetörténeti évtizede azonban a húszas évek ideje a weimari Németországban (a húszas évek zene­történeti szempontból 1933-ig tartot­tak!). 1922 tavaszán, a majna-frankfur­ti Opera első karmestereként külföldön először dirigálta Bartók két színpadi művét, a Kékszakállút és A fából fara­gott királyfit. „Egy ember ér itt vala­mit, az is a budapesti Szenhár" — írta a zeneszerző a bemutató előtt egyik le­velében. S még az előadás roppant szi­gorú, Bartók műveit sehogyan sem értő, mindössze tizenkilenc éves kritikusa, Adorno is elismerte: „Szenkár Jenő jól­ismert nagyvonalúságával birtokolta a partitúrát és saját temperamentumával kitöltötte a zene megannyi repedését". 1923 októberében, Bécs első­­ és hosz­szú időre utolsó — reprezentatív mo­dern zenei fesztiválján, a helleraui ne­vezetes Dalcroze-iskola előadása alkal­mával megint csak Szenkár dirigálta A fából faragott királyfit. (A bécsi közön­ség nem is látott több szcenírozott Bar­tók-produkciót a zeneszerző életében.) 1925-től nyolc éven át a kölni Opera

Next