Muzsika, 1979 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1979-03-01 / 3. szám - KOMLÓS KATALIN: Barokk zene

rendű oka. A kompozíciók karaktere n­em tud igazán kibontakozni — főként a nagyobb apparátusra írt zenékben — a kellő összehangoltság hiánya miatt (F. Cavalli: Laetatus sum. Magnificat — Raymond Leppard közreadásai). Rit­mus- és tempókérdésekre vonatkozik ez elsősorban: nincs igazi profiljuk és éle­tük a ritmusoknak; a kóruson és zene­karon egymást követően megszólaló azo­nos zenei anyag nem marad pontos tem­póban és karakterben, ami az előadás egységét igencsak gyengíti. H. Schütz két kórusra és continuóra írt Deutsches Magnificatjából (SWV 494) a megszólal­tatás drámaisága és hőfoka hiányzik; az osztott kórus és az orgona összhangja kielégítő. A felvétel legjobb produkciói egyben a legérdekesebb művekkel, későrene­szánsz—korabarokk lengyel szerzők ná­lunk teljesen ismeretlen vokális kompo­zícióival ismertetik meg a hallgatót. Mi­kolaj Zielenski (kb. 1550—1615) offer­tóriuma a velencei polikorális stílus ha­tásának igen szép példája; a 17. század első két harmadában működött krakkói régens d­ori, Bartlomiej Pikiel két mo­tettája (Magnum nomen Domini; Reso­net in laudibus) bensőséges hangulatú, tökéletes mesterségbeli tudással megírt zene. Az előadás ezekben a darabokban az amatőrkórus-színvonal maximumát éri el. Nem valószínű azonban, hogy a művek tisztán a cappella megszólalta­tást feltételeznek — különösen a félre­ismerhetetlen G. Gabrieli-vonásokat mutató Zielenski-offertórium kívánna legalábbis orgonakíséretet. A lemezborító kísérőszövege nem túl rokonszenves módon kizárólag az ELTE-kórus múltját és sikereit méltatja, pe­dig a felvétel műsora — éppen ritka­ságai miatt! — feltétlenül megérdemel­te, sőt szükségessé tette volna a művek egyenkénti ismertetését. VIVALDI: L'OLIMPIADE — melodráma 3 felvonásban Kováts Kolos (Klüszthenisz); Takács Klára (Arisztea); Zempléni Mária (Argené); Miller Lajos (Lüszidasz); Horváth József (Megaklész); Káplán György (Amin­thasz); Gáti István (Alkandrosz) Budapesti Madrigálkórus, Magyar Állami Hangversenyzenekar; vezényel Szekeres Ferenc Hungaroton, SLPX 11901—03 Vivaldi születésének 300. évforduló­jára készült a hanglemezen első ízben megszólaló háromfelvonásos melodrá­ma, az Olimpiádé teljes felvétele. A 18. század­ eleji velencei opera tipikus pél­dája Metastasio dramma per musicáját zenésíti meg 28 zárt számban, és a szo­kásos recitativo-ária sorozatot minden felvonásban egy-egy kórustabló, össze­függő operajelenet színesíti. Ezekben a zenekar—kórus—tánc együttesekben is­merhetjük fel leginkább a Vivaldi-zene egyéni karakterét, eleven ragyogását és drámaiságát: az I. felvonás pasztorális zsánerképe rusztikus táncritmusaival, A négy évszak Tavasz-idézetével a par­titúra legüdítőbb részlete. A kevésbé mozgalmas szakaszok, és főleg a végte­len hosszú recitativók egyhangúságát az előadás sem tudja áthidalni, bár utób­biak tempósabb pergetése, drámaibb interpretálása sokkal dinamikusabbá te­hette volna a mű folyamatát. Az énekes­szólisták hozzávetőleg egyenletes pro­dukciójából kiemelkedik Kováts Kolos bravúros légzéstechnikával megoldott, érzelmi tartalomban is megkülönbözte­tetten gazdag Klüszthenisz-szólama; fel­tűnő viszont Miller Lajos (Lüszidasz) já­ratlansága a barokk koloratúrák vilá­gában. A közreműködő Budapesti Mad­rigálkórust és a Magyar Állami Hang­versenyzenekart Szekeres Ferenc ve­zényli, a continuo szólamát P. Szabó Anikó (csembaló) és Bartha Zsolt (gor­donka) látja el. Igen színvonalas és tartalmas Grabócz Márta műismertetése, ami a librettót több nyelven közlő kísérőfüzetben ka­pott helyet. A Vivaldi-mű drámai-zenei elemzésén túl átfogóan szól a műfajról, Metastasio szövegkönyveiről, és kitűnő körképet rajzol a korabeli velencei ope­rastílusról. Komlós Katalin

Next