Muzsika, 1980 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1980-04-01 / 4. szám - BREUER JÁNOS: Lehet egy kérdéssel kevesebb? - avagy zenei vetélkedők a tévében

Lehet egy kérdéssel kevesebb? — AVAGY ZENEI VETÉLKEDŐK A TÉVÉBEN Persze csak tréfás kedvemben köl­csönzöm a népszerű tévéműsor címét, hi­szen nem egy, hanem több tucatnyi kér­déssel volt túlterhelt az ismét megrefor­mált Zenei Klub bemutatkozó adása (ja­nuár 24-én). Három jobb sorsra érdemes csapat (illetve — nehogy még kiszerkesz­szenek! — inkább csak kettő) vergődött megoldhatatlan vagy megoldásra nem ér­demes enigmák felfejtése közben; öt-öt versenyző Budapestről és Pécsről, s egy harmadik csoport — a szegedi — kibic­szerepkörben vadászhatott egynémely pon­tokra. A versenyző szemével az ilyen műsor értelme: a győzelem — ne áltassuk ma­gunkat Coubertin nemes idealizmusával, miszerint a részvétel a fontos, a néző sze­mével: a dolog egyetlen értelme, hogy mennél többet tudjon meg a műsor tár­gyáról, esetünkben Liszt Ferencről, kivált művészetének jelentőségéről, a zsűri sze­mével ... — nos, ehhez nehéz hozzászólni, hisz szerepe ezúttal nem volt kitalálva. Illetve: Szokolay Sándor a zsűriben is ke­resett fontos tennivalót, a pontok végső elszámolásakor megakadályozta hibás eredmény könyvelését. De már például Kovács Sándor alig jutott szóhoz, hallga­tott Mátrai-Betegh Béla is, aki pedig ilyen zenei vetélkedőkön — a Rádióban, hajda­nán — mindig fontos küldetést teljesített azzal, hogy az adott témát szélesebb kul­turális—történelmi körképbe helyezte. Egyébként, a Liszt-vetélkedőre gondolva, nem is tudom, hogy a hallgatag vagy a beszédes zsűritagra emlékszem-e szíve­sebben. A három szemszög — ha tetszik: opti­ka — persze egyesíthető, másképp a vál­lalkozásnak értelme sincs. Mert ha a ver­senyző nem azzal a jó érzéssel vesz részt a játékban, hogy a műalkotásról elmon­dott valamit a közönségnek, valamit, ami nem fejbentartás helyett lexikonból visz­szakeresendő adat, ami nem blődli, a néző is megkapja a jussát, és a zsűri is funk­cionálissá válik. Valójában mit tud meg Liszt zseniális művészetéről, akit arról informálnak, hogy nem 1822-ben játszott a gyermek először Pesten, hanem 1823-ban; e koncert szín­helye pedig igenis a Hét választófejede­lemhez címzett fogadó volt és nem más. Mit tud meg Liszt zenei forradalmáról, aki hat kresz-tábla közül ki tudja választani azt a hármat, amely az Orfeusz című szimfonikus költeménnyel (megfordulni ti­los). A Szent Ferenc a hullámokon című zongoradarabbal (gyalogos átkelés) és a Loreley című dallal (egyéb veszély) több mint laza kapcsolatba hozható. Vajon nem formalizmus-e annak megkövetelése, hogy zeneszerető ember, aki nem karmester vagy zenekari tag, felismerte a Les pré­ludes egyik részletét az összefüggéseiből kiragadott, vegytiszta pőreségében egyéb­ként soha nem hallható semleges hegedű­szólam alapján. (Ezért egyébként 32 pont járt volna, s a nyerhető pontok száma az instrumentárium bővítésének arányában feleződött. A csapatok nulla pontot „nyer­tek" ezen a játékrészen. Magam — beval­lom őszintén — két pontra voltam hite­lesítve, pedig abban a hitben éltem eddig, hogy ismerem a művet.) A csapatok, igaz, felismerték a lefedett klaviatúrán, abszo­lút „fekete zongorán" imitált Liszt-sze­melvényeket — de érdemes felismerni a néma zenét? A feladatok túllicitálhatatlan csúcsa azonban az a trükk volt, amelyről az ATV Újság így írt: „Az adás során a buda­pesti, a pécsi és a szegedi tévénézők is részt vehetnek a játékban — segíthetik városuk csapatát!" A műsor elején Liszt Magyar történelmi arcképek ciklusából hangzott el részlet, ehhez illusztrációul ama személyiségek portréja tűnt fel a kép­ernyőn, akikről a szerző sorozata egyes da­rabjait elnevezte. A Kedves Nézőknek a személyeket fel kellett (volna) ismerni, a három városban az illetőkről elnevezett utcákon, tereken parkoló Magyar Tele­vízió feliratú géperejű járműveket megke­resni, a járművekben elhelyezett hang­szalagdarabkákat a verseny színhelyére el­juttatni. A versenyzőknek az lett volna a dolga, hogy a hangszalagdarabkákat helyes sorrendbe ragasszák — partitúra, kotta­olvasási ismeret nélkül, hallás után —, hogy felcsendüljön­­Liszt Mazeppájának egyik részlete. Tartalmi igényű feladatot egy ízben kaptak a versenyzők. Liszt Ferenc és a szülőföld kapcsolatát kellett volna kifejte­niök négy teljes percben, fölöttébb csa­lafinta időbeosztással. A csapatok ugyanis stafétában beszélhettek, felváltva egy­egy percet, gondolkodási idő nélkül, rá-

Next