Muzsika, 1981 (24. évfolyam, 1-12. szám)

1981-01-01 / 1. szám - KOVÁCS SÁNDOR: Korunk zenéje '80. 2.

Kovács Sándor: KORUNK ZENÉJE '80 -21 Az Új Zenei Stúdió nagy érdeklődés­sel kísért kistermi hangversenyének is­mertetésével szakadt félbe a Korunk Zenéjéről szóló beszámoló , s kistermi rendezvénynél kezdődhet a második rész is, méghozzá ugyancsak a fiatalabb ze­neszerző-generáció kistermi koncertjé­nél. Az október 4-i délutánon a Fiatal Zeneszerzők Csoportjának tagjai kaptak fórumot. A közönség érdeklődésére ez­úttal sem lehetett panasz. Alapjában vé­ve a színvonalra sem — bár ami ezt il­leti, ez a koncert alatta maradt az Új Ze­nei Stúdióénak. Valamivel halványabb­nak tűntek például azoknak a szerzők­nek darabjai is, kik, bár a „FöZöCSÖ" tagjai, szellemi rokonságot vállalnak az Új Zenei Stúdióval, s a Stúdió koncert­jén is bemutatkoztak. DURAY BARNA­BÁS Duette á la mémoire de Richard: Coeur de Lion című kompozíciója, me­lyet ezúttal Szeverényi Ilona és Vékony Ildikó jóvoltából két cimbalmon hallot­tunk (a darab zongorákon is előadható), például kevésbé vonta magára a figyel­met, mint az előző este elhangzott poé­tikus szépségű Rondino. Igaz, egy darab­nyi valódi zene ez a duett is, végtelenül tiszta muzsika, mint minden Dukay­mű — de túl sokat áldoz fel a nyelvi egység érdekében, s így nem keríti ha­talmába a hallgatót. SERES ZSOLT két cimbalomra és brácsára írt kepéje az egységes zenei szervezetet változatosabb anyagból hozza létre; kár, hogy előadá­sa ezúttal kevésbé sikerült. Csak utólag, magnószalagról hallhattam (két esemény sajnálatos ütközése miatt) a műsor záró­számaként bemutatott CSAPÓ-alkotást, a Ne halld meg, Eduárdot, pontosabban: az ezen a címen írt második darabot. Ha választanom kellene a két verzió közül, erre szavaznék: teljesebb, gazdagabb, mint az első, majdnem (de talán mégsem egészen) olyan teljes alkotás, mint a Kézfogás lövés után. A koncert első felében elhangzott da­rabok közül érett, minden szempontból perfekt alkotásnak csak ORBÁN GYÖRGY József Attila-versekre készült öt kánonja tűnt. A szöveg iránti nem mindennapi érzékről, a mesterség fölé­nyes ismeretéről tanúskodik ez a költői kompozíció, mely úgy válik hatásossá, a versek engedelmes szolgálójává, hogy sehol sem enged a formaépítés szigorá­ból. Úgy tűnt, a Miskolci új Zenei Mű­hely (Selm­eczi György vezette) együtte­séhez is Orbán műve állt legközelebb — ennek előadásával csillogtatták legjob­ban erényeiket (a kedvező összképhez persze hozzájárult Bruckner Adrienne kitűnő énekprodukciója is). A koncert nyitószámát, VAJDA JÁNOS Holland anzix című kompozícióját viszont még kissé beárnyékolták az elfogódottságból eredő előadói bizonytalanságok. Maga a darab egyszerre szerzett örömet és csaló­dást. Örömet azért, mert a három hang­szercsoport három szólamrétegéből épí­tett kompozíció új zeneszerzői új lehető­ségét villantotta fel, de — s ezért a csa­lódás — inkább csak felvillantotta, s a szép kezdet ígéretét nem valósította meg maradéktalanul. A szándék mara­déktalan megvalósításáról HOLLÓS MÁTÉ esetében sem beszélhetünk. Rá­adásul a Kettéátkozottak még különö­sebb előrelépésről sem tanúskodott, leg­feljebb azt a bátorságot respektálhattuk, hogy a fiatal komponista mert a leghá­látlanabb feladatok egyikére, ritmikus balettzene komponálására vállalkozni. A kísérlet kissé eklektikusra sikerült, a formában gyakran érezhettünk lazasá­gokat — ezekre pedig a „program" sem adhat felmentést. Néhány naivabb, lejá­ratottabb „ábrázoló" elem (például újra­kezdést szimbolizáló üres-húros hangok) pedig semmilyen színpadi zenének nem válik ma javára. Természetes, hogy a zsúfolt program­napok hatására a hallgató figyelme lan­kad, s bizonyára ennek is része van ab­ban, hogy az október 4-i második hang-

Next