Muzsika, 1983 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1983-05-01 / 5. szám - KOVÁCS SÁNDOR: Wagnerért?

HANGVERSENY nak eredendően zenei, nagyon könnyed, élvezetes előadásá­ban. Az egyik legkorábbi ma­gyar ütős­darabot, Láng Ist­ván Ütőszenéjét egy (sajnos, meg nem nevezett) növendék szólaltatta meg, figyelemre méltó hangszeres affinitással és technikai biztonsággal. Ke­vésbé éreztem szerencsés megoldásnak egy fiatal szerző, Reményi Attila Apokalypsis című kompozíciójának műsor­ra tűzését. A terem különböző pontjain (így a közönség háta mögött is) elhelyezett óriási hangszer-apparátust foglal­koztató, s a benne felhasznált zenei anyagok kifutási lehető­ségeihez, illetve nem túlságo­san eredeti ötleteihez képest roppant terjedelmű darab kö­zel sem tett akkora hatást a hallgatóságra, mint amilyen nagy munkát megtanulása fel­tehetően igényelt. Igaz, hogy ez az előadás még csak afféle „főpróbának" számított (az „igazi" bemutató azóta már le­zajlott Győrben), és ez magya­rázta, ha nem is indokolta az összjáték kisebb zökkenőit, az is igaz, hogy a mosonmagyar­óvári helyszín adottságai nem nagyon kedveztek az eredeti­leg egy galériás teremre elkép­zelt „quadrofon" körbenforgó hangzás-élmény megteremté­sének; az azonban így is egyértelműnek látszott, hogy az elsősorban effektusokra, a hangzás sokféleségére épülő, laza szerkezetű kompozícióba egy idő után a játékosok és a hallgatók is belefáradtak. A koncert első felében nagyon kellemes légkört teremtettek viszont a műsorvezetésre is vállalkozó Váray László köz­vetlen hangú, érdekes és na­gyon informatív ismertetései. Szabó János harsonát és tu­bát tanít Győrben, így nyilván nem véletlen, hogy együttesé­nek magvát harsonás növen­dékei alkotják, akiket gyakran ő maga is hangszerrel a kezé­ben irányít, s ebből ered nyil­ván az is, hogy a harsonakórus képezte az együttesnek a hangzás és az előadásmód te-44­kintetében is leghomogénebb, legkiegyensúlyozottabb ré­szét. Ezt bizonyította a kizáró­lag harsonákat foglalkoztató első két műsorszámnak (tán­cok XIV. Lajos udvarából, illet­ve Grieg: Landsighting) szín­vonalas megszólaltatása. Hi­das Frigyes 1­2 harsonára írott négy bagatelljében a felső szólamokat kürtök, az alsókat tubák erősítették, s az így megnövelt apparátus (főként a második darabban) kicsit el­nehezítette a hangzást - na­gyon kellemes volt viszont a harmadikként sorra kerülő ba­gatell előadása. Általában az egész fúvós-műsorra jellem­zőnek bizonyult az értelmesen tagolt, természetesen „léleg­ző", jólesően muzikális játék­mód és a hangminőség iránti igényesség, ami rézfúvósoknál sajnos nem mindig magától értetődő. A program további részében kibővült az együttes; Dukas Fanfaré című darabjá­ban már kürtök és tuba mellett trombiták, a Prokofjev „Kije hadnagy" szvitjének két tételé­ből készült átiratban pedig az ütősgárda három tagja is sze­repelt. Kár, hogy ennek az ér­dekes műsornak befejezése­ként két lassú jazz-számot ját­szott az együttes; egyrészt azért kár, mert a koncert min­denképpen dinamikusabb, „feldobósabb" lezárást kívánt volna, másrészt és legfőkép­pen pedig azért, mert a muzsi­kusok egyelőre még meglehe­tősen bizonytalanul mozognak a jazz területén. (Március 10 - Mosonmagyaróvár, Ag­rártudományi Egyetem dísz­terme) A DEBRECENI MÁV SZIM­FONIKUS ZENEKAR szeren­csés összeállítású műsorral lé­pett pódiumra legutóbbi bérle­ti hangversenyén: ha már úgyis adott volt a debreceni Bartók Terem rendkívül vissz­hangos akusztikája, legalább olyan műveket választottak, amelyeknek a hangzását és ka­rakterét bizonyos fokig kedve­zően befolyásolta ez a környe­zet. Weber Euryanthe-nyitá­nyában és Mendelssohn Reformáció-szimfóniájában gyönyörűen szóltak a rezek (különösen a kürtök), s e mű­vek „szabadtéri", levegős hangszerelése is jól érvénye­sült. Emellett még egy kis ze­netörténeti áttekintésnek sem volt rossz ez a program, hiszen a második részben megszólaló Brahms hegedű-cselló kettős­versennyel együtt meggyőző­en reprezentálta a német ro­mantika egyik ágának Schu­berttől Brucknerig ívelő, töret­len tradícióját. A közönség szempontjából ritka rossz akusztika a zenekar számára bizonyára nem hatott annyira kedvezőtlenül, hiszen a visszhang sok apró hibát ké­pes jótékonyan „ápolni és el­takarni". Mindenesetre talán jobb lett volna, ha Jancsovics Antal karmester az akusztikai körülményekre való tekintettel -főként a Mendelssohn-szim­fóniában - egyes tételeknél kicsit lassabb tempókat vesz, mert így bizony a hangzás né­ha egészen zavarossá és ösz­szemosódottá vált. A Győri Filharmonikusok karnagyának vendégszereplése egyébként egyértelműen pozitív ered­ménnyel járt, mert a zenekart összeszedett, lendületes mu­zsikálásra inspirálta. Zenei szempontból feltétlenül job­ban játszott most az együttes, mint amikor legutoljára hallot­tam - viszont még a fedett hangzáson is átütöttek a tech­nikai megvalósítás fogyaté­kosságai, amelyek elsősorban a szólamok közti „erő­elosztás" egyenetlenségéből adódtak: a vonós középszóla­mok (elsősorban a második hegedűk) gyengébbnek tűn­tek a többieknél, és a hangzás­ban-játékmódban egyaránt megbízható rezek mellett ezút­tal a fafúvók egy része is hal­ványabban szerepelt. A vo­nóskar egészéhez viszonyítva ugyanakkor örvendetesen jó, kiegyensúlyozott volt a prím­szólam produkciója. A zenekar felszabadultságát nyilván az eredményezte, hogy Jancso­vics hagyta játszani, vagyis kellő teret, kifutási lehetőséget adott a muzsikusok természe­tes zenei érzékének. Másfelé viszont sokszor túlságosan is magára hagyta az együttest; az ütemezésen kívül nagyon ke­vés jelzést adott, a zenei meg­formálás jelentős részét a - fel­adatát szerencsére kiválóan el­látó - koncertmesterre hagyta és kevés figyelmet fordított a ritmizálásra és a karakterizálás­ra. Nem volt ritmikus például a Reformáció-szimfónia 3. tétel­témájában a kísérőszólamok szövevénye; nem nyert eléggé pregnáns ritmusprofilt a 2. té­tel főrésze, s ezzel szemben nem volt igazán dallamos , trió; elmosódott, kevéssé ta­golt hangtömegként szólalt meg a kettősverseny szinte egész lassútétele. Ez utóbbi mű szólóit két debreceni mű­vész, Kiss Vilmos Péter és Ádám Károly játszotta; azt hi­szem, kevés hangszeres akác az országban Budapest hatá­rain kívül, aki ilyen nagyformá­tumú, technikai és zenei szem­pontból is nagyon magas kö­vetelményeket támasztó da­rabbal pódiumra merne lépni A muzsikusok feladatvállalásai magabiztos kiállásuk, felké­szültségük és hangszeres kva­litásaik indokolták; interpre­tációjuk sok ihletett pillanattal, zeneileg invenciózusan meg­formált részlettel örvendezte­tett meg. Ugyanakkor - érthe­tő módon - a technikai nehéz­ségek bizonyos korlátokat szabtak a zenei megvalósítás­ban. Az előadást mindenek­előtt az intonáció tekintetében érhette kifogás (a hegedű nem is volt igazán összehangolva a zenekarral, és ez főként az 1. tételben hatott igen zavaróan), s a két szólista együttjátszása nem volt mindig egészen pon­tos. Telitalálatnak éreztem vi­szont a 3. tétel témakarakteré­nek megformálását, s egyéb­ként is a finale lett az interpre­táció legjobban sikerült része. (Március 21 -Debrecen, Bar­tók Terem) PÉTERI JUDIT

Next