Muzsika, 1983 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1983-05-01 / 5. szám - KOVÁCS SÁNDOR: Wagnerért?

HANGVERSENY )k­etta-op. 82) vagy Schubert sanzonáit (D 688) hallgatva a zeneszerzői karakterjegyek he­yett elsősorban éneklésének szépségére, hangjának mar­­ár hihetetlen hajlékonyságá­n kellett figyelnünk, mert ér­zelmeink helyett inkább érzé­keinkre hatott a produkció, s az támasztott is némi hiányér­zetet a közönségben - de azért soha nagyobb csalódás ne ér­jen bennünket, mint most, e tekintetben. A koncert máso­dik felének olasz műsora (Bel­lini, Rossini és Verdi ariettái, illetve románcai) egyébként is elsöpörte korábbi aggályain­kat. Alva ezekben a feladatok­ban egyszerűen remekelt. Az a tény, hogy hangjának intenzi­tása a magasabb fekvésekben bizony már kevés, nem csök­kentette a gyönyörűen megol­dott frázisok esztétikáját, a for­málás tökéletes arányait, s azt a tagadhatatlan kellemet és eleganciát, amivel a művész énekstílusa a könnyedség és kecsesség mesteriskoláját is reprezentálhatná. Az est fény­pontja mégis a perui szerzők dalaiból összeállított csokor volt, ezekben Alva a népdalok melegségével és temperamen­tumával szólalt meg, hazája nyelvén, sajátos zenei idiómái­nak autentikus tolmácsolója­­ként. E valóban különleges, hangulatában is megkapó zá­róciklus után furcsán hatott a ráadásként (!) felhangzó Tamino-ária, amit aztán sze­rencsére egy tüneményes Rossini-zene ellensúlyozott, a La danza. Ebben az egész est kíséretét kiválóan ellátó Jandó Jenő ismét bebizonyította, hogy alkalmazkodókészség­ben és színérzékenységben hovatovább kívánni sem lehet nála invenciózusabb és meg­bízhatóbb partnert. (Február 27. - Zeneakadémia) KERÉNYI MÁRIA VESZPRÉM VÁROS SZIM­FONIKUS ZEnEKARÁ­nak életében a közelmúltban jelen­tős változás történt: karna­gyuk, Zámbó István megvált az együttestől, s helyét buda­pesti karmester, Németh Gyula foglalta el. Németh Gyula gya­korlatilag a mostani évad kez­detén vette át a vezetést, s így még kevés idő telt el ahhoz, hogy a személyes változás -akár pozitív, akár negatív - ha­tását érzékelni lehetne. Egye­lőre annyit regisztrálhatunk csak, hogy ez a „félprofi" ze­nekar jelenleg nem tartozik ka­tegóriájának gyenge együtte­sei közé - de a legjobbtól is messze van. Tagjai tudomá­som szerint valamennyien hi­vatásos muzsikusok (hangsze­res tanárok), és ez játékuk ze­neiségén érezhető is. Egyálta­lában­ úgy tűnt, hogy poten­ciálisan jobb produkcióra ké­pesek, mint amilyet tapolcai koncertjükön nyújtottak. Bár a műsor legnagyobb részét ba­rokk művek alkották, a zene­kart kisegítőkkel duzzasztották fel (8-6- 4 4-2 létszámú vo­nóskart képezve) és ez nem feltétlenül vált hasznára az előadásnak, már ami a hang­szeres játékstílus, vagy a zenei koncepció egységességét ille­ti. Igazságtalanság volna per­sze mindenért a kisegítőket okolni, hiszen kívülről lehetet­len (és talán nem is olyan lé­nyeges) megítélni, hogy sze­mély szerint kik voltak a felelő­sek a hibákért - mindenesetre ezen a koncerten bizonyos vo­nósszólamok feltűnően hami­san és bizonytalanul szóltak. Viszonylag a legütőképesebb gárdának - örvendetes módon -a más zenekaroknál általában legtöbbet szidott hegedűsök tűntek. Kiemelkedően muziká­lis oboa-szólókat hallottunk J. Chr­iach B-dúr szimfóniájá­nak lassútételében és a Vivaldi Glória Domine Deus kezdetű szoprán-áriájában. Az est mű­sorából egyébként a szimfónia előadása tetszett a legjobban; Németh Gyula ritmikus, eleven karakterei hatásosak voltak, még ha egyes részletek kidol­gozatlanul maradtak is. Nem keltett ilyen kedvező benyo­mást Bach a-moll hegedűver­senyének tolmácsolása A szó­lista: Káté István köztudottan a megye, sőt az ország egyik legkiválóbb hegedűpedagó­gusa (növendékei sorra nyerik a díjakat az országos versenye­ken), s emellett a zenekar kon­certmesteri tisztét is ellátja. A szólózás, úgy tűnt, nem igazán az ő területe: hegedűhangja nem eléggé vivőerős, befelé­forduló, óvatos játékmódja nélkülözte azt az egészséges exhibicionizmust, ami a szólis­ta „kiállás" alapfeltétele. Eb­ben a darabban ráadásul a ze­nekar sem jeleskedett, s a na­gyon visszafogott, nehézkes tempók bizony meglehetősen szétesővé tették az interpretá­ciót. Vivaldi Glóriájának előadása bizonyára eseményszámba ment Tapolcán, ahol csak ta­valy kezdődött el a rendszeres hangversenyélet. A helyi mű­velődési ház színháztermének akusztikája - sajnos - a vesz­prémi Liszt Ferenc Kórus hangzását annyira elmosódot­tá és erőtlenné tette, hogy pro­dukciójukról egyáltalán nem merek véleményt mondani. A két énekes szólista, Decsi Ág­nes és Takács Tamara minden tőle telhetőt elkövetett, hogy a barokk stílushoz nem túlságo­san illő hanganyaguk és tech­nikai eszközeik ellenére is mu­zikális, átélt produkcióban ré­szesüljön a közönség. (Decsi Ágnesnél a „szubrettes" hang­színt és a színpadias maníro­kat. Takács Tamaránál főként a szinte mindent elborító, na­gyon intenzív vibrátót éreztem stílusidegennek.) A karmester elsősorban a dinamikus, gyors mozgású tételeket dirigálta meggyőzően - nagyon hatá­sos volt például a Qui sedes kezdetű alt­ ária kifejezetten táncos, erőteljesen ritmizált karaktere. Végül még egy apróság, amely azonban meghatározta az egész est légkörét: ezen a felnőtt bérletben meghirdetett koncerten a közönségnek mintegy háromnegyed része középiskolás, sőt részben álta­lános iskolás gyerekekből állt, márpedig sem a hangverseny programja, sem a helyszíni műsorismertetés nem igazo­dott az ő életkorukhoz. Azt hi­szem, az így kapott élmény nemhogy megszerettette vol­na velük a „komoly" műfajt, hanem inkább elvette a kedvü­ket tőle. Állítólag azért kellett ezeknek a gyerekeknek a fel­­nőttkoncertre jönniük, mert az ifjúsági bérletben már nem ju­tott hely számukra - ugyanak­kor a Filharmóniának (termé­szetesen anyagi okokból) nincs lehetősége az ifjúsági előadások szaporítására, sőt épp az idén csökkentette a bérleti hangversenyek számát négyről háromra... (Március 17. - Tapolca, Művelődési Ház) Kuriózum-számba menő műsorral lepte meg a Filhar­mónia a mosonmagyaróvári közönséget bérletsorozatának harmadik estjén. Két, fiatal muzsikusokból álló kamaraze­nei társulás, a GYŐRI ÜTŐ­EGYÜTTES (művészeti veze­tő: Váray László) és a GYŐRI RÉZFÚVÓSEGYÜTTES (mű­vészeti vezető: Szabó János) lépett fel a hangverseny első, illetve második félidejében, hangszerösszeállításukból kö­vetkezően igen ritkán hallható programmal. A két művészeti vezető (a győri szakiskola, il­letve főiskola tanára) legna­gyobbrészt jelenlegi növendé­keit foglalkoztatja együtte­sében (bár a fúvós-pro­dukciókban részt vett né­hány régi, azóta budapesti nagyzenekarokhoz került ta­nítvány is). Az 1974-ben ala­kult ütőegyüttest jelenleg hat egészen fiatal (gondolom, kö­zépiskolás) fiú alkotja, akik közé - nagyon rokonszenves gesztusként - az egyik darab­ban tanáruk is „beállt" játszani. Ez a mű, Haydn londoni triója (Hob. IV: 1, C-dúr) az eredeti két fuvola-gordonka összeállí­tás helyett vibrafonon, xilofo­non és marimbán hangzott el, a mesternek és két tanítványé- 43

Next