Muzsika, 1988 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1988-11-01 / 11. szám - "Zene és humánum" - Breuer János és Lantos Ferenc hozzászólása Dobszay László gondolataihoz

gandáján múlik". Mert azt, hogy ezen is mennyi minden múlik, azt jól megfigyelhetjük mostanság, amikor a központi apparátus mindennemű voluntarizmustól mentes, realista módon tehetetlenül tárja szét a kar­jait, vagy mutat üres zsebére a zene­kultúra, a művelődés (a tudomány, az egészségügy, a lakáskérdés stb.) gondjai láttán. Az „egy­ központ" problematiká­hoz hozzáteszem, hogy 1949-től si­került - ha ez sikernek nevezhető -megszüntetni minden alulról, demok­ratikusan szerveződött zenei moz­galmat, kulturális egyesületet, s nem csupán a polgári, reakciós bélyeggel ellátottakat - más kérdés, hogy ez a megbélyegzés mennyiben volt jogo­sult egyáltalán hanem a munkás­osztályért is. Mindmáig isszuk ennek keserű levét. Például: ma már csu­pán centrális intézkedéssel, egy­szersmind jelentős többletösszegek felszabadításával lehetne a hang­versenyéletet decentralizálni. Azt hiszem, a könnyű­, szórakoz­tató", más néven ifjúsági zene prob­lematikája is sokkal bonyolultabb an­nál, semhogy egy interjú résztémája­ként sokoldalúan tárgyalható lenne. A gyökerek itt is az 1949-1953 kö­zötti évekre nyúlnak vissza, amikor is az imperializmus machinációjának számított a nyugati tánczene, a jazz is. Akkor születtek a slágerré nem vált, pentaton táncdalok, akkor fész­kelte be magát a furulya a „népiesí­tett" tánczenekarokba. 1953 máso­dik felétől, amikor „kiderült, hogy az emberek nem fognak parancsszóra Beethovent hallgatni" (Dobszay) -vagyis nem harminc, csak négy év múltán -, elképesztő mennyiségben és „minőségben" öntötte el ismét az országot a haknibrigádok közvetí­tette szórakoztató muzsika. Majd a 60-as évektől, melyeknek végére da­tálja Dobszay László a kulturális ki­ábrándulást, s 1968 alighanem fon­tos szociokulturális határkő­ -, tehát a 60-as évektől­­, ám nem a végétől táncol az ifjúság nem is mindig szóra­koztató könnyűzenéje a művelődés­politika és a politika hármas T-jének (tiltás, tűrés, támogatás) hegyén. Hozzáteszem: ezek a T-betűk vonat­koznak a szövegre, az előadás mód­jára, az előadók öltözékére, adott esetben a hanglemeztasak grafiká­jára - tehát minden egyébre, csak a zenére nem. Magam úgy 1965 táján gyűjtöget­tem vagy félezer apróhirdetést a Ma­gyar Ifjúság barátot-levelezőpartnert kereső rovatából. A társkeresők ön­jellemzésének állandó eleme volt: „szeretem a modern zenét", utána következett, konkretizálásul a ked­venc hazai vagy külföldi pop-rock együttes neve (Bartóké soha). Más kedvtelések nagy szóródással említ­tettek meg, a „modern zene" állandó elem. Végül elhajítottam az egész gyűjteményt, mert nem találtam hozzá rendezőelvet. Én megtehet­tem, de egy ifjúsági tömegmozgalom nem engedheti meg magának, hogy ilyen elementáris tömegigényről egy­szerűen ne vegyen tudomást. Már csak azért sem, mivel hosszú időn át éppen ezzel a zenével, sőt szépsze­rével csakis ezzel tudott valóságos hatást gyakorolni tagjaira. Az persze már merőben más kérdés, hogy fel­tétlenül szükséges-e az iskolát is ezzel a zenefajtával „hangosítani". Nyugatról jött? Nos, az interjúban esik szó erről is. „Úgy gondolom, ezek útját egyengette az a felemás magatartás, mely politikailag eluta­sítja a nyugatot, minden egyéb szempontból azonban gátlástalanul - évről évre egyre gátlástalanabbul - engedi hatni a magyar ifjúságra." Mármost, ebben a gondolatban, bár nyilvánvalóan Dobszay László szán­dékai ellenére, a szórakoztató zene 1949 utáni felfogása tér vissza. Nyersen szólva: a szórakoztató zene az imperializmus machinációja. Szerintem a dolog távolról sem ilyen egyértelmű. Hiszen a bluestól a Beatlesig - és tovább - erős társada­lomkritikai elemeket is hordozott a tömegek szórakoztató zenéje nyuga­ton. (Utóbb persze a legtöbb irányzat felszívódott valamilyen szelídebb, fogyasztásra átrendezett, kommer­cializált, olcsó formába.) De mit je­lenthetett nálunk a társadalomkritikai elem? Mi ellen lehetett tiltakozni a társadalmi konszenzus békés évtize­deiben? Mondjuk a chilei diktatúra, a dél-afrikai apartheid ellen. De ezek roppant absztrakt, távoli dolgok egy 17 éves magyar fiatal szemében, aki közben itthon is tapasztalatokat sze­rez tiltakozásra érdemes jelenségek­ről. Közben a művelődési tárca szám­talan alkalommal tolta át a zenei szórakoztatást a belügy asztalára (vö. Beatrice együttes). Márpedig, ami oda kerül, abból előbb-utóbb -de inkább előbb - rendőrségi ügy is lesz. A mártíromság meg nagy nép­szerűsítő erő - esztétikumtól függet­lenül. Azt hiszem, a beethovenisták fele­lőssége, hogy az ifjúság kedvelt ze­nefajtáitól úgy fintorog, mint valami bűzös csatornától, rothadó szemét­teleptől. Pedig a mi mulasztásunk -pontosabban, hogy mást ne vádol­jak, az enyém -, hogy a zeneszocio­lógusokon - például a Vitányi-csapa­ton - kívül ezzel a zenével mint zenével egyáltalán nem foglalko­zunk(zom). Pedig a művelődéspoli­tika valósággal letérdelt - s nem is egyszer - a muzsikusok előtt, hogy szakmailag segítsenek a pop-rock műfajok értékorientációjában. Én nem vállaltam. És másvalaki... ? Röviden: nincs elemzés, amely ki­mutatná, mi érték, mi selejt e műfajo­kon belül. Nincs tehát minek alapján orientálni a közízlést, amely így, ért­hető módon, az alacsonyabb szintek felé mozdul el. Ráadásul nagy pénzek forognak kockán mind a ki­adás (elektroakusztikus felszerelés), mind a bevétel rovatban. Azt hiszem, a mi popszcénánk oda-vissza sokkal manipuláltabb és sokkal kevésbé ér­tékcentrikus, mint a fejlett ipari társa­dalmaké, amely utóbbiakban ugyan a multik, a nagy médiák (például magántévé-adók) birtokosai csakis a könyvelés bevétel rovatával törőd­nek, de alulról szüntelen szerveződ­nek mást akaró alternatív zenélő csoportok, s tevékenységük termé­szetesen nem válik szinte reflexsze­rűen belügyi témává. A manipulációra felhozható pél­dáknak se vége se hosszú. Tán em­lékeznek még az olvasók arra a jó pár éves esetre, mikor a tévé május elsejei kívánságműsorában (Önök

Next