Muzsika, 1989 (32. évfolyam, 1-12. szám)

1989-01-01 / 1. szám - GÖNCZY LÁSZLÓ: Élet a vízfejen kíkvül II.

Gönczy László: ÉLET A VÍZFEJEN KÍVÜL II. Folytatva az előző lapszámban körvonalazott témát, ezen belül az újonnan létrehozott zeneművészeti szakközép­iskolák helyzetének bemutatását, Békéscsaba után most Kecskemétre irányítjuk figyelmünket. Kecskemét-Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakközépiskola Az intézmény elnevezése már ön­magában utal a magyar művelődés­történet néhány fontos fejezetére. E fejezeteket a MUZSIKA olvasói jól ismerik, így hát nemigen mondok újat azzal, hogy 1950-ben (ha Békés-Tarhost nem tekintjük) az országban elsőként itt, Kodály szülővárosában kezdte meg működését általános is­kolai ének-zenei tagozat - a most meglátogatott intézmény őse, jog­elődje -, majd 1964-től fokozatosan tizenkét évfolyamossá bővült. Bár az elnevezésből közvetlenül nem derül ki, mégis természetes, hogy vala­mennyi tanuló számára helyben adott a - városi Zeneiskolától függet­len - hangszertanulás lehetősége, minthogy alsó fokon oktató hangsze­res tanári gárda is tevékenykedik itt. Az iskola tantestülete Kodály peda­gógiai hagyatéka első számú letéte­ményesének vallja magát, a történ­tek tükrében nem is alaptalanul. Vol­taképpen teljesen logikus lépés volt ezek után a Zeneművészeti Szakkö­zépiskola életre hívása a Kodály-is­kola kereteiben, 1981-ben. Ugyan­ekkor - a Kodály-centenárium évé­ben - pompás épületbe költözött az iskola: az egykori Református Fő­gimnázium és Jogakadémia század­előn emelt reprezentatív épülete az esztétikai nevelés ideális helyszínéül szolgál. Más kérdés az, hogy miért kellett ismét - mint az utóbbi időben annyiszor - elszalasztani a minden tekintetben tökéletes megoldás kar­nyújtásnyira kínálkozó lehetőségét. Ha sikerült volna módot találni a vá­rosi Zeneiskola elhelyezésére külön épületben, s a költözéskor nem ala­kult volna ki a jelenlegi társ- vagy albérleti viszony, most bizonyára nem kellene a WC-helyiségeket is bevonni a szervezett hangszergya­korlási rendbe. Jól tudom persze, hogy sok hasonló iskolában a mel­lékhelyiségek használata sem jelent megoldást, jól tudom azt is, hogy ennél lényegesen súlyosabb gondok nyomorítják az ország népét. Mégis szabadjon kíváncsian várnom, vajon mikor vesszük észre, hogy a gyorsan megkötött kompromisszumokkal többnyire csak újratermeljük problé­máinkat, s ezért legalább olykor-oly­kor nélkülözhetetlen lenne a minő­ség szempontjainak csorbítatlan ér­vényesítése, ha valaha is le akarunk térni közérzet-romboló, tetterő-sor­vasztó kényszerpályáink egyikéről­másikáról. S a megalkuvás kény­szere annál bosszantóbb, minél vé­konyabb a megalkuvásmentesség­hez vezető úton emelt fal. Ezért cseppet sem érzem ellentmondás­nak, hogy mindezt egy magasan át­lag fölötti helyzetben lévő intézmény kapcsán hozom szóba. A Kodály-iskola átlag fölötti hely­zetéhez nem fér kétség: a kulturált környezet, a jónál is jobb felszerelt­ség a tantestület és diákság eredmé­nyes munkájának kitűnő bázisa. Ne feledjük, hogy „járakat-intézmény­nyel" van dolgunk, olyannal, mely­nek a Kodály­ Intézetből óralátoga­tásra érkező külföldiek százai előtt kell bizonyítania a kodályi zenepeda­gógia kikezdhetetlenségét, export­képességét, egyszersmind kor­mányzatunknak az oktatásügy iránti rendíthetetlenül mély elkötelezettsé­gét... Mindamellett senki ne gondol­ja, hogy itt csak úgy maguktól, egy­más után pottyannak a különféle köz­ponti és helyi forrásokból származó póthitelek az igazgatóság elébe. Minthogy feladatomból fakadó ér­deklődésem főként a konzervatóriu­mi „ágazat" működésére irányult, a tájékozódásomat segítő Romány Pálné igazgató (aki ottjártam óta tá­vozott az intézet éléről) és Ladics Tamásné igazgatóhelyettes elsősor­ban ennek tényeivel ismertetett meg. Megtudtam, hogy kivált a szakközép­iskola indulásakor, de azóta is folya­matosan nagy erőfeszítésekre volt és van szükség a megfelelő pénz­eszközök előteremtéséhez. Kiderí­tették például, hogy az épület állag­megóvására a műemlékvédelem for­rásaiból jogosultak rendszeres támo­gatás igénybevételére. A Soros Alapítvány megpályázása nyomán elnyert összegből részint a gyönyörű díszteremben megépített nevezetes orgona kapott cimbercsillagot, részint csembalót vásároltak. A hangszerhelyzet egyebekben sem ad okot panaszra: az itteni Yamahán, Steinway-ken, Petrofokon tanuló zongoristákat nyilván nem éri sokk­hatás a zeneakadémiai felvételi vizs­gán, midőn tapasztalják, hogy az ottani hangszer engedelmeskedik! (Ezen az sem változtat, hogy ottjár­tamkor egyik-másik hangszerre rá­fért volna a hangolás, időközi kar­bantartás.) Annak idején - tanúsí­tom! - messzire elhallatszott annak az esetnek a híre, amikor a Rádióze­nekarból Kecskemétre szegődő Ma­czák János a tartós munkakapcsolat zálogaként - s az őt övező helyi megbecsülés kézzelfogható jeleként - értékhatárok megjelölése nélkül

Next