Muzsika, 1998 (41. évfolyam, 1-12. szám)

1998-03-01 / 3. szám - HOLLÓS MÁTÉ: Lenyomat és jövendölés: A tizedik Mini-Fesztivál

1989 februárjában még fénymásolt, gépírásos lapokon volt először olvasható: Mini-Feszti­vál 20. századi művekből. A második éve mű­ködő Magyar Zeneművészeti Társaság akkor kezdte betölteni hivatását a kortárs muzsika megismertetésében. Idén tehát már tizedik al­kalommal gyülekeztünk a Vigadóban, hogy három napon át hazai és nemzetközi kitekin­tésben legyen részünk, értékálló művek általi múltidézéstől a mai termés felvonultatásán át ifjak felfedezéséig. Nem változik a Mini-Fesz­tivál. Annak ellenére, hogy a mecenatúra egy­re nehezebben teremthető meg, nem adta föl a nemes helyszínt, nem költözött atel­er kere­tek közé. Jottányit sem enged az előadói szín­vonalból: idén is makulátlan, sőt remekmívű produkciók szolgálták a szerzőket. A fesztivál szervezői tudják: ha Beethovent rosszul játsszák, az előadót szidja a közönség, de ha a kortárs kevésbé ismert művét, a szerzőre hull a publikum átka. Visszatérő nevek: Körmendi Klára, Prunyi Ilona, Baranyay László, Drahos Béla, Maria Teresa Uribe, az Intermodidáció Kamaraegyüttes, a Magyar Rádió Fúvósötöse, a Weninger Richárd vezényelte Szegedi Wei­ner Kamarazenekar, Petró János és Tihanyi László mellett örömmel üdvözöltük a Somogyi Vonósnégyest - a korábban már sokszor sze­repelt Somogyi Péter új együttesét -, Meláth Andreát és másokat, akikről a művek kap­csán emlékezünk majd meg. Változatlan ma­radt a struktúra: három esti és egy délutáni hangverseny, az első két estén fél koncertnyi panorámát kínálva egy-egy ország zeneszer­zéséből. Idén először szólaltak meg szlovén és holland kompozíciók. Valami mégis változott tavaly óta. A Ma­gyar Zeneművészeti Társaság elveszítette ala­pító elnökét, Durkó Zsoltot. Nyolc éven át ült az első sorban, szikár szakmai szigorát jóté­konyan vetítve a rendezvényre. Tavaly már távol tartotta a betegség, de éreztük: légvo­nalban alig egy kilométernyire tőlünk oda­gondol szeretett teremtményére. Idén már csak szférák ködén át tekinthettünk utána, ám szelleme áthatotta a Mini-Fesztivált. „A zene A tizedik Mini-Fesztivál lelki mélységet ad, választ az élet alapkérdé­seire - a zene egy korszak lenyomata és hite­les tanúja. Talán hitelesebb, mint a fénykép vagy az írott szó. Mert a múltat jelenti, a gyö­kereket, s ugyanakkor jövendöl. A zene a nemzethez tartozást jelenti és az összes em­berhez tartozást. A zene mindenre képes" -idézte a műsorfüzet Durkó Zsolt vallomását. A folyosón a hazai kollégák nem rejtették véka alá véleményüket a vendégek kompozí­cióiról, ami a hajdani viccet idézte emlékeze­tembe. A kisbíró kidobolja: - Seregeink 100 ellenséges katonát megöltek, 200-at megse­besítettek, 50 hadifoglyot ejtettek és 20 ágyút lőttek ki! A tömegből egyszer csak kiszól egy hang: - A mieink oldalán nem volt semmi veszteség? - Azt a másik kisbíró dobolja ki... Nos, a mi kisbírónk a szlovén programból PRIMO RAMOVS Noktürn­ét emelheti ki: szub­tilis fuvolanégyes, amely kitűnően egyensú­lyoz a hangszer hamiskásságával, lebegő hang­zású erénnyé változtatja az instrumentum „hi­báját". Berényi Bea, Kaczander Orsolya, Dra­hos Béla és Drazsay Ákos kiegyenlítetten szó­laltatta meg a művet. DANE SKERL oboa-zon­gora duója, az Anafora virtuóz játszanivalót adott Bartók Tamásnak és Baranyay László­nak. Miközben az 1921-es születésű Ramov és a két 1931-es (Skerl és IVO PETRIC) mellett a szlovén ifjakat és középnemzedéket kezdtem hiányolni, rá kellett döbbennem: ők hárman voltak a „fiatalok". A zenetörténeti időben való tájékozódásunkat nehezítette ugyanis a szlo­vén műsort záró szám. Mondhatnók, a múltba kalauzolt az a három tétel, amely a század első felében élt MARIJ KOGOJ zongoradarabjainak ALOJZ SREBOTNJAK által vonószenekarra hangszerelt változatából szólalt meg. Engem azonban a mű leginkább arra emlékeztetett, mikor a Zeneakadémián valamelyikünk sike­rületlen darabot vitt órára, s a többiek így szól­tak: „ezt át kellene írni vonósnégyesre, és nem kellene játszani". A holland választék nemzedéki szempont­ból színesebb volt, a hatás mégsem alakult kedvezőbben. A 61 éves PETER SCHAT Ana­thema című zongoraművében zord disszo­nanciák és korálfantáziaszerű neotonális sza­kaszok váltogatják egymást. Az utóbbiak idé­zetszerűen hatottak, jóllehet nem származnak egyetlen konkrét műből sem. Inkább azt su­gallták: a szerző szeretné ilyen hangból meg­írni darabját, csak (még) nem meri. ROBERT ZUIDAM két női hangra írt duettje Calli­gramme címmel egy Apollinaire-verset zené­sít meg: a költő I­ pleut című kalligramját. Kérdés, hogy amit a képiség ad a költemény­hez, meg lehet-e zenésíteni, különösen anél­kül, hogy akusztikusan illusztratívvá válnék. A választ a 35 éves szerző kompozíciója alig­ha adja meg, Meláth és Uribe azonban igen­csak elkápráztatott éneklésével. A 39 eszten­dős THEO VERBEY triójának (Contractie) egyedi hangszerelése (fuvola, basszusklari­nét, zongora) vonta magára figyelmünket, míg az ötvenes KLAAS DE VRIES I. vonósné­gyese költői pillanataival. A sok finom har­mónia, pasztellszín, a zárótétel drámai uniso­nóinak többszöri halk megszakítása s a dara­bot kicsendítő kérdőjel maradandó élményt adott. A holland művek kiadója, a Donemus promóciós menedzserétől, Michael Nieuwen­huizentől úgy értesültem, de Vries művét a je­lenleg Amszterdamban élő Kurtág György művészete inspirálta. A beszélgetés egyéb­ként kissé megszédített. Kiderült ugyanis, hogy a Donemus jelentős anyagi támogatás­sal működő, állami zeneműkiadó. Csak nem „csatlakoztak a Kelethez", miközben mi té­vedhetetlen léptekkel Nyugatra tartunk? A magyar zenét többségében szokás sze­rint a Zeneművészeti Társasághoz tartozó szerzők művei képviselték, de mint mindig, soraikon kívülről is vendégül láttak alkotó­kat. Az eltávozott iránti tiszteletadásként min­den este elhangzott egy-egy DURKÓ-alkotás. A Psicogramma, a Fire Music és a Kolloidok két és fél-három és fél évtized távolából is időtállónak bizonyult, azonos mester kezé­nek más és más tollvonását őrizve. Ősbemutatóként hallottuk BALASSA SÁN­DOR két dalát József Attila verseire és ÉS JÖVENDÖLÉS

Next