Muzsika, 2000 (43. évfolyam, 1-12. szám)

2000-07-01 / 7. szám - ALBERT MÁRIA: Zenekar a senki földjén: A Budapesti Filharmónia Társaság Zenekarának gondjai és tervei

SZIMFONIKUS ZENEKARAINK ZENEKAR­A SENKI FÖLDJÉN A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának gondjai és tervei A Budapesti Filharmóniai Társaság tagjai újabb három évre vezető karmesterré és művészeti tanácsadóvá választották Rico Saccanit. Elkészítették és közzétették a következő évad műsortervét, amelyből kiderült a közönség számára, hogy első és második bérleti sorozatuk nevet kapott: Kodályét és Dohnányiét. Mint közismert, Kodály díszel­nöke. Dohnányi elnöke volt a Budapesti Filharmóniai Társaságnak. Szeptemberben ünnepi hangversennyel köszöntik a millenniumot, a 2001-es Budapesti Tavaszi Fesztiválon Brahms-Schumann-esttel vesznek részt, s természetesen az Operaházzal közös Mahler-bérlet is folytatódik. Röviden így summázhatók az együttes hírei. Szomorít ál­landóság: Melis Béla, a választmány elnöke ismét kénytelen volt beje­lenteni, hogy csak az évad első fele látszik biztonsággal finanszíroz­hatónak, a továbbiak, anyagi fedezetét még elő kell teremteni.­­ Vajon egy olyan karmester, aki másutt is talál elfoglaltságot, akit sem az anyanyelv, sem zenei gyökerek nem kötnek ide, miért szoli­dáris a Filharmóniai Társasággal, miért vállalja a bizonytalanságot? Rico Saccani: Szeretek kiegyensúlyozott, jó légkörben dolgozni. Ezt a élményt kapom meg itt. Úgy látom, az anyagi nehézségek ellenére előre haladnak a dolgok. Tavaly szép szakmai eredményt hozó tur­nékat tettünk: sikerrel léptünk föl Meranóban, Veronában, Aix-les-Bains-ben. Idén is utazunk, szeptemberben például az Operaház japán turnéjának befe­jezte után a filharmóniai tagokkal több önál­ló koncertet adunk a távol-keleti szigetor­szágban. Megszűnt az a cég, amely eddig intézte a külföldi meghívásainkat, most e munkával egy berlini iroda foglalkozik. Fi­gyelmünkbe ajánlottak néhány művészt, kö­zülük Gernot Schulz karmestert már a kö­vetkező évadra meghívtuk, novemberben Oleg Maisenberg koncertjét vezényli majd. Szívesen dolgozunk fiatal, de szép reményű szólistákkal - ilyennek véljük Axel Strauss hegedűművészt és Denis Matsoner zongora­művészt. Meghívtuk nagyra becsült magyar kollégáim különböző nemzedékeinek egy­egy képviselőjét: Lukács Ervint, Kovács Já­nost és Héja Domonkosi. Immár hagyomá­nyosnak mondható együttműködésünk Frankl Péterré, aki a ritkán hallható Wande­rer-fantáziát, Schubert zongoraművének Liszt által készített zenekar kíséretes átdolgo­zását szólaltja meg. A magyar közönségnek bizonyosan kellemes meglepetést szerez majd a koreai Kun Woo Parkkal találkozni, aki bár Liszt-sorozatairól híres, Budapesten Rachmaninov harmadik, d-moll zongoraversenyét adja elő. Wirthmann Julianna, az együttes marketingszakértője: Örömteli új­donság, hogy az együttesnek már saját honlapja van: a www.bpo.hu címen nemcsak műsorunkról szerezhetnek információkat, hanem a BFTZ története és diszkográfiája is áttekinthető itt. (A MATÁV-tól ka­pott tájékoztatás szerint egyre többen nézik meg a weboldalt.) Egy­egy koncertünk időpontját a Financial Times hétvégi programajánló­ja is közli - ennek jelentősége igazán nagy, hiszen a tekintélyes lap válogathat a nemzetközi rangú események között. Fontos számomra, hogy segítsek az együttes szerény, mintegy öt­venmillió forintos költségvetésének előteremtésében, hiszen a zene­kar nyilvánvalóan a magyar kulturális örökség része. Kultúráról, s ezen belül a zenekultúráról mint vonzó turisztikai tényezőről nem elég beszélni, meg is lepődtem, hogy - az előző évek gyakorlatával ellentétben - a főváros idegenforgalmi bizottsága idén nem fogadta el a pályázatunkat. A pénzszerzés egyik nehézsége, hogy évi 20-25 koncertnél többet egyéb kötelezettségek miatt nem tervezhet a ze­nekar. A bérleti sorozatokra viszont már a szezon előtt, májusban, júniusban elkél a jegyek 75-80 százaléka - ez ad némi biztonságot. Ha tehát akadna olyan támogató, amely vál­lalná egy-egy világhírű szólista fölléptetését, nem tudnánk cserében kellő mennyiségű je­gyet fölajánlani, hogy a partnereit meghív­hassa. A tavalyi terv - bizonyos operaelő­adások, koncertek professzionális videófel­vételének elkészítése - el sem indult. Mon­danom sem kell, hogy nem az ambíció, ha­nem a pénz hiányzott. Sikerült azonban szerződést kötni a holland AC Klassik cég­gel, amely kísérletképpen tizenegy hangver­senyünk élő felvételének mesterszalagjából állít össze CD-ket. A lemezeket világhálóza­tukban adják közre, s ha jól fogynak, a munkát is folytathatjuk, a cég ugyanis jelez­te, hogy évente két operaelőadást is rögzíte­ne Budapesten: Rico Saccanival (aki a cég figyelmét a BFTZ-re irányította), a zenekar­ral, továbbá közösen kiválogatott külföldi és magyar énekesekkel. Előkészületi tárgyalá­sok folynak arról, milyen címek kerüljenek föl a listára, s kik legyenek a közreműködők.­­ Erkel Ferenc 1853-ban alapította a Buda­pesti Filharmóniai Társaságot - ez az együt- RICO SACCAM

Next