Muzsika, 2000 (43. évfolyam, 1-12. szám)

2000-04-01 / 4. szám - FEUER MÁRIA: Mókamester énekmester: Londoni beszélgetés Rózsa Verával

MAGYAROK A NAGYVILÁGBAN nem, de majd megtelefonálom. Telefonálni akart két év után! Mit le­het erre mondani? Szégyen, gyalázat. Előfordult az is, hogy a legna­gyobb énekesnők egyike megkeresett, mert valami problémája volt a hangadással, s egy karmester tanácsolta neki, hogy jöjjön hozzám. Azt mondtam, hogy amíg nem beszéltem a tanáráv­al, addig nem vál­lalom, így is történt, pedig ezzel az énekesnővel nem volt könnyű dolog így bánni. Fel is hívtam a mesterét, és megkérdeztem, kifogá­solná-e, ha a hölgy hozzám jönne. A tanárnő meg volt lepve, ilyet még nem kérdeztek tőle. Kifogása nem volt, csak óvni akarta a tanít­ványát. Ez is hozzátartozik a mesterség nehézségeihez. Abból, hogy valaki jól vagy éppen rosszul énekel, honnan tudhatnám, mennyit, milyen módon dolgozott korábbi tanárával? - Hadd térjek vissza a beszélgetés elején elhangzottakra: miért nem beszélsz szívesen a háborúval kapcsolatosan eseményekről? Első férjed Weiner László volt. Hozzá fűződik ez a mondat? - Weiner Lászlóról azért nem szeretek beszélni, mert sírni kez­dek. Most mégis megteszem. Soha, soha olyan tisztességes, becsüle­tes, jóságos és zseniális embert nem ismertem, mint amilyen ő volt. Tehetsége, szerénysége elmondhatatlan. Elpusztították. Valaki értesí­tett, hogy két óra múlva felszámolják azt a tábort, amelyben fogva tartották Magyarországon, de ha idejében odaérek, talán még meg­menthetem. Kodály írt egy levelet, amelyben kéri, hogy kíméljék meg ezt a rendkívül tehetséges embert. Természetesen azonnal in­dultam, de az a gazember, aki elvitt a táborba, útközben, a kocsiban meg akart erőszakolni, s én természetesen ellenálltam. Ez ösztönös reakció volt, de azóta se tudom megbocsátani magamnak. Azt kellett volna mondanom, hogy siessünk, vigyen el, s utána tegyen, amit akar. Mindenesetre ez volt az oka, hogy tizenöt perccel lekéstük a táborbeliek elindítását. Lacit korábban egy apácarend főnöknője búj­tatta, de amikor Laci meghallotta, hogy mindenkit elvisznek, azt mondta, ő nem akar kivétel lenni. Nem tudom elmondani, milyen nagyszerű ember volt. Hihetetlenül sokat tanultam tőle. Mielőtt elvit­ték, utoljára még azt mondta, lejátszom neked valamit. Ez Izolda ha­lála volt. És én nem mentettem meg a miatt a szörnyeteg miatt... Sok szépet és sok rosszat éltem át, csodálatos élményeket szerez­tem, és a bajokból gyakran képes voltam viccet csinálni. Egy ideig Ceglédbercel környékén bújtunk el, s amikor elkaptak, behívták a főjegyzőt, hogy ő hallgasson ki. Borzasztó csúnya ember volt. Meg­kérdezte, hol vagyok állásban, s én azt válaszoltam: Rigler József Edénél. Ez jutott eszembe, mert az ő üzlete állt a sarkon. A - mond­ta a főjegyző fölhívhatom? - Hogyne. - De tudja, ha kiderül, hogy hazudik, börtönbe kerül velem? Mire én. - Ha önnel, akkor boldo­gan. - Ma elképzelni is nehéz, hogyan lehettem ilyen szemtelen, de így tudtam megmenekülni. Ez persze még a németek bejövetele előtt történt - később sikerült időben külföldre mennem. - Ceglédbercelen szerezted a betegségedet? - Azon a környéken, az erdőben. Ott lettem beteg, s ezzel függött össze az említett bénulásom. De ahhoz képest, hogy mások min men­tek keresztül, szerencsésnek mondhatom magam. A svéd követségen is dolgoztam. Starker volt a tűzoltó. Ajtay Viktor a rendőr s én a hi­vatalnok. Akkoriban jöttek az üldözöttek menlevelet kérni. Később, amikor Svédországban adtam dalestet, odajött hozzám Wallenberg fivére, s azt mondta, szerinte Wallenberget az oroszok ölték meg. - Í­gy sem beszélsz szívesen ezekről az évekről, térjünk hát vissza a szakmádhoz. Mi a különbség a mesterkurzus és a rendszeres taní­tás között? - A mesterkurzuson mondhat olyasmit az ember, amit az énekes talán nem hallott a tanárától, vagy ha hallott, megerősítésre szorul. De ellenvéleményt is kinyilváníthatok, vagyis tanácsolhatok olyas­mit, ami szerintem jobban megfelel az énekesnek. Maga a kifejezés azt jelenti, hogy aki az órát adja, annak mesternek kell lennie. Ez persze nem mindig van így. Előfordul, hogy valaki nagyon szépen énekel, de nem azon a módon, ahogyan én képzelem, ilyenkor az ember, ha tisztességes, azt mondja: nagyon szép, de talán érdemes volna valami mást is kipróbálni. Ha nem tisztességes a „mester", ak­kor a tanárra hárítja a hibát. De a mesterkurzus mégis azt jelenti, hogy valami többletet kell adni a növendéknek. Mondjuk Pauk Gyu­ri tehetségéből és tapasztalatából adódóan más megoldásra vagy kifejezésmódra tudja rávezetni a növendékét, mint a saját hegedűta­nára. Persze vannak olyan kiváló művészek, akiknek nincs tehetsé­gük a tanításhoz. Nem tudnak bánni a növendékkel, hiszen a tanítás egészen más, mint az előadóművészet. A kurzus során az is fontos, hogy ne térítsük el a növendéket attól, amit eredetileg művel, ha­nem adjunk hozzá valamit. A rendszeres tanításnál viszont tiéd a fe­lelősség, a te kezedben van a növendék tehetségének formálása, adottságainak kiaknázása. - Magyarok járnak hozzád? - Persze, de nagyon drága dolog itt élni, lakni, s ezt kevesen en­gedhetik meg maguknak. Sőt az ösztöndíj mellett is számolni kell a megélhetés nehézségeivel, mert az a pénz csak a tanulást fedezi. Ha a tanár mesterkurzust vezet, akkor általában elutazik valahová, s ak­kor hívják vissza, ha meg vannak elégedve a munkájával. Végül is szerencsésnek mondhatom magam: szép volt a pályám, sikeres tanárnak számítok, számos kitüntetést kaptam, s ha sok ke­serűséget kellett is elviselnem, gyönyörű dolgokat éltem át, van egy drága fiam, a humorom pedig sohasem hagyott cserben. Pályám megkoronázása, hogy olyan elismerést is kaptam, amit nagyon keve­sen. 1999 tavaszán London város díszpolgára lettem. Az ünnepi szó­nok szerint Kossuth Lajos óta én vagyok az első magyar, aki ebben a kitüntetésben részesült. FEUER MÁRIA TANÍTÁS KÖZBEN

Next