Muzsika, 2006 (49. évfolyam, 1-12. szám)

2006-07-01 / 7. szám - CSENGERY KRISTÓF: Hangverseny

lapotába, a zenei személyiségnek meg kell nyílnia és a hallgatók felé kell fordulnia. Kedvező esetben ez spontán módon bekö­vetkezik, s a jelenlévők mindjárt bevezetőül hallhatnak egy indulatos szavalást, ha azonban ,,, , , , , , Ránki Dezső a lelek kapui zárva marad­nak, a művész kénytelen „indulatba hozni" önmagát. Régi koncert­látogatók sokszor tapasztaltak már hason­lót, s könnyen észreveszik a mesterségesen gerjesztett emóciókat. Az volt a benyomá­som, Ránki az utóbbiakhoz volt kénytelen folyamodni a koncertet nyitó a-moll szoná­ta megszólaltatásakor: előadása az Allegro ma non troppo nyitótételében fűtött volt és drámai, feszült ritmuskaraktereket sorakoz­tatott fel és mindvégig nyomatékosan épített a kontrasztokra - ugyanakkor azonban hangszeres kivitelezés terén feltűnően fésü­letlen benyomást keltett, a zongoraművész játékát sok hanghiba szeplőzte. Még a variá­ciós E-dúr Allegretto quasi Andantino mérsé­keltebb lüktetésű zenéjének - amúgy fino­man árnyalt, részletező - tolmácsolására is árnyékot vetett az apróbb technikai hibákat okozó zaklatottság. Először a harmadik té­telben éreztem úgy, hogy kezd egyensúlyba kerülni zenei teljesítmény és hangszeres diszpozíció. Az A-dúr szonáta nyitótételét szelíd ének­lés uralta Ránki keze alatt - de itt is méltó szerephez jutott az erőteljes basszusok, a markáns oktávtriolák s általában a tétel líraiságát ellenpontozó drámai pillanatok ellenanyaga. Bensőséges vallomásként hatott a D-dúr Andante, a fináléban pedig Ránki Dezső egyfelől játékos scherzando-hangot ütött meg, másfelől dinamikus, virtuóz-reprezen­tatív (nemegyszer szimfonikus igényű) zongorázással érvényesítette a tétel hangszeres dimenzióit. Az igazat megvallva a koncert első részében hallott két szonátaproduk­ciót az előadásmód érzékenysége. Ránki zenélésének vitathatatlanul hi­teles, schuberti atmoszférája ellenére sem éreztem a zongoraművész által képviselt nagyságrendhez illőn ki­egyenlítettnek. A pódiumművészet­ben mindig jelen van a pillanatnyiság mozzanata - ez nélkülözhetetlen ele­me és vonzerejének fő forrása e két interpretációban azonban inkább a zenei és hangszeres teljesítmény össz­hangjának újra és újra kiütköző hiá­nyát, vagyis a pillanatnak való kiszol­gáltatottságot észleltem, s ez megza­varta az élvezetet. Közelebb állt a teljes értékű - zeneileg is ihletett és hangszeresen is gyarlóságoktól mentes megmunkálású -előadás ideáljához a műsort záró, nagylé­legzetű kompozíció, a 845-ös Deutsch-jegy­zékszámú a-moll szo­náta Ránki-féle in­terpretációja: itt is munkáltak az erős el­lentétek, itt is megha­tározó szerepet ját­szott az ismételten előtérbe kerülő drá­maiság - rendkívüli energiák tornyosul­tak, hatalmas fortókat hallottunk váltakoz­ni piano-szakaszok csendes meditációjá­val­­, de a korábban még-megbillenő egyensúly ebben a műben szilárdabbnak mutatkozott. (Május 26.- Ze­neakadémia. Rendező: Filharmónia Budapest Kht.) Hommage á Ligeti címmel a nyolcvan­három éves Ligeti György előtt tisz­telgő hangversenyt adott a zeneszerző szü­letésnapjának előestéjén az UMZE KAMA­RAEGYÜTTES. Mint köztudomású, a RÁCZ ZOLTÁN vezetésével dolgozó ensemble 1997-ben kezdte meg munkáját, felelevenít­ve az 1911-ben alakult, Bartók és Kodály ne­vével fémjelzett hajdani Új Magyar Zene­egyesület célkitűzését, a kortárs zene magas színvonalú megszólaltatását és széles kör­ben történő terjesztését. Ünnep volt a hang­verseny Ligeti születésnapja miatt, de azért is, mert az UMZE Kamaraegyüttes ez alka­lommal új időszámítást kezdhetett­­ a kul­turális kormányzattól kapott nagy összegű, több évre szóló támogatásnak köszönhető­en. Két beszéd nyitotta meg az eseményt: a kamaraegyüttes történetét és céljait Rácz Zoltán foglalta össze, a távol lévő Ligetit pe­dig a szintén távol lévő Kertész Imre kö­szöntötte hang- és képfelvételről. Ünnep­rontás szándéka nélkül s illő tisztelettel te­szem hozzá: a két beszéd kettővel volt több az indokoltnál. Rácz Zoltán keresetlen sza­vaiból a jelenlévők nem tudtak meg Keller András 2006 JÚLIUS • muzsika 47

Next