Muzsika, 2007 (50. évfolyam, 1-12. szám)

2007-12-01 / 12. szám - Emléktábla-avatás Pártos Ödön születésének 100. évfordulóján

kortárs zené­ ben a Szirénekről nevezte el mechanikus kis szerkezetét, ám azt bizonnyal nem sejtette, hogy a hangkeltő eszközökben majdan be­következő forradalom, amely az efféle sze­rény forrásokra tekinthet vissza, milyen fel­forgató erővel hat majd a muzsikára. A forra­dalmi időket átvészelvén ma már nem nehéz belátni: az elektronikai robbanás a zenemű­vészet számára a fogalom mindkét értelmé­ben a Szirén megjelenését jelentette, s a ze­netörténet tengerén navigáló muzsikusok bölcsességük (avagy megérzésük) arányá­ban lettek ama hatalmas Szirén rabjaivá, sü­ketjeivé, vagy éppen leleményes kihallgatói­vá. A Szirén aszerint lett démon vagy angyal, ahogyan a hajótöröttek vagy a hősök számát szaporította. Végső soron tehát nem önmaga miatt veszélyes, hanem amiatt az eldöntet­lenség miatt, ahogyan az ember viszonyulni tud hozzá. Az efféle veszélyesség azonban régtől fogva éppen a jelentős művészet tulaj­donsága volt (amit hiába próbáltak háziasí­tani, felügyelet alá helyezni, cenzúrázni). Ha a fentiek fényében tekintjük, akkor az EAR Együttes és a hozzá kapcsolódó zene­szerzők köre nem csupán egy esetleges kis szektája az egyébként sem számottevő hazai kortárs zenei színtérnek, hanem a Szirénnel szembeni háború (hiszen a Szirénnel még a szerelem is bellum amoris) egyetlen megszer­vezett cohorsa (a Making New Waves köre korántsem tűnik még ilyen szervezettnek, a néhai Ultrahangosokról nem is beszélve). És éppen szervezettségük ellentmondásai miatt oly tanulságos a működésük. Ugyanis az derül ki belőle - s ezt elöljáróban a kon­certről is mondhatom - hogy a Szirénnel való küzdelem végső soron mindig egyéni, ki-ki asszó lesz, s hogy a kollektív stratégi­ákra, hadicselekre és erő-összeadódásra ha­gyatkozó vitézek menthetetlenül a habok martalékává lesznek. A szóban forgó zeneszerzői kör legjelentő­sebb teljesítményét évek óta BANKÖVI GYULA nyújtja. A koncertet nyitó Alsecco -al fresco ügyes ensemble-darab. Az elektro­akusztikus zenéből (és különösen Bánkövi Porte de l'enferjéből) ismert freskószerűséget itt elektronika nélkül is képes megteremteni. Ezzel szemben HOLLÓS MÁTÉ fantasy-ze­néjét (Epidauroszi tücskök, szóljatok!) megítélé­sem szerint magával ragadta a Szirén. Hadd utaljak itt arra a könnyűzene számos terüle­tén jól ismert jelenségre, hogy originalitás­értéket nem az adott dal zenei struktúrájá­nak, melódiájának vagy szövegének, hanem hangszín­kódjának tulajdonítanak. Egy-egy hangszerelési truváj a szerző védjegyévé vá­lik, a márka egyetlen szembeötlő tulajdon­ságává lesz. Nos, Hollós darabja nem tu­dott elegendő originalitást felmutatni ahhoz — még a nagyszerű versválasztás ellenére sem -, hogy elfeledkezhessünk a sziréni cla­vinova-hangok által megidézett, nem kifeje­zetten felemelő zenei emlékeinkről. SUGÁR MIKLÓS Hajnal című kompozícióját köny­nyen érhetik hasonló kifogások, ám az min­denképpen érdekessé teszi, ahogyan egysé­ges áramlásba próbál integrálni sokféle akusztikus emléket - archaikus énekfosz­lánytól a kereskedelmi rádiók „pörgős" reg­geli műsorainak dübörgéséig­­, s még azt a slusszpoént is elsüti, hogy mindez talán nem más, mint a reggeli harangzúgás akusztikus délibábja. Sugáréhoz hasonlóan rövid terje­delmű SZIGETI ISTVÁN új műve, a Kvázi, ez a kiváló absztrakt hangetűd. Benne van mindaz a felhalmozott önérték és mindaz az erőszakos önkorlátozás, ami a műfajt - s ezt most irónia nélkül mondom - oly magá­nyossá tette a zene nagy színpadán. Kikötöz­ték a hajórúdhoz, nem válik a Szirén szolgá­jává, de legyőzni sem tudja. Úgy érzem, PIN­TÉR GYULA darabjából éppen az hiányzott, amit pedig kommentárjában beígért: az in­terakció. A basszusklarinét és a komputer akusztikai terei szépen elzengedeztek egy­más mellett - nem riaszt a Szirén, ha nem hallom a hangját. A koncertet FARAGÓ BÉ­LA fagottra és elektronikára komponált Tánczrend ciklusának néhány új tétele zárta. A ciklus nem hazudja magát művészetnek, hanem ténylegesen az, ami: tánczene. Hogy senki sem táncolt rá? Az úgynevezett chili out­szobában sem táncolni szokás, hanem a party dübörgő részétől visszavonultan ejtőz­ni és merengeni egyet, esetleg rágyújtani va­lamire. Faragó némely tétele további mixelés nélkül is bebocsátást nyerhetne az efféle he­lyekre. (Október 2. - az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület terme) VERES BÁLINT E sorok írásakor még előttünk áll az Operaház Stravinsky-premierje, még­is megállapíthatjuk, hogy a 2007-es hazai koncertévadban kevés alkalmunk volt meg­emlékezni a zeneszerző születésének 125. évfordulójáról. A 20. század legjelentősebb zeneszerzői teljesítménye pusztán életmű­töredék formájában él a magyar zenei köz­tudatban. Az oeuvre-rel való folyamatos szembesülésről, konfrontációról tehát alig­ha beszélhetünk. E kivételes pálya referen­ciaértéke a közönség és a muzsikus szakma számára nem evidenciaszerű. A hazai hang­szeresek, énekesek, zenei közírók még ama tudás birtokában sincsenek, mely az életmű kikerülésére, esetleg negligálásra hatalmaz­ná fel őket. Ezen egy-egy évforduló kevéssé enyhíthet, de arra talán jó, hogy rögzítsük a tényt: a koncertiparban ledarált féltucatnyi kompozícióból nem lehet távlatos képet al­kotni. Az idei Korunk Zenéje egy teljes koncertet szentelt az „ismeretlen" Stravinskynak. Wilheim András, az est karmestere a műsor súlypontjául az 1957/58-ban keletkezett Threni id est Lamentationes Jeremiae prophetae című kompozíciót választotta. Azt a művet, melyet az elmúlt fél évszázadban nem sike­rült Magyarországon bemutatni, miközben a darab Stravinsky utolsó (szeriális) alkotó­korszakának - melyről ugyan nincs komo­lyan vehető tapasztalatunk, a közbeszédben mégis lesajnáló hangon szokás emlegetni -jelentékeny reprezentánsa. Wilhelm nyilván azzal a szándékkal nyúlt a partitúrához, hogy ezen a helyzeten változtasson, s dicséret ille­ti a programszerkesztőket, akik elfogadták a bemutatandó műre tett zenetudósi javasla­tot. Ám ettől a ponttól kezdve a nemes szán­dék szokásos útját kezdte el járni. Kire bíz­zuk a fontos mű betanítását, elvezénylését, ha nem arra, aki a mű fontossága mellett oly meggyőzően érvelt? - tette fel valaki a kér­dést. Ki az, aki tisztában van a mű előadásá­nak nehézségével, ki az, akire rá lehet bízni a produkció castingjáv, ki az, aki képes megta­lálni az egyes posztokra az ideális előadót, ha nem a javaslattevő? Ez volt a kényelmes, munkát nem adó válasz. Wilhelm ahelyett, hogy maximalizálta volna a kórusra, zene­karra, énekes szólistákra és karmesterre vo- 2007 DECEMBER • muzsika 37 51

Next