Muzsika, 2008 (51. évfolyam, 1-12. szám)

2008-08-01 / 8. szám - TALLIÁN TIBOR: Tündértánctól vitustáncig

fesztiválok országszerte 5- ról-balról, jobbról-balról. Utoljára - mi is történhetne - kinyúl(ik?), mint elgázolt macska az aszfalton, és mindvégig ott fek­szik az együttes lába alatt, miközben az az ő és János jövendő boldogságát zengi. És ez csak a véglet; van ilyesmiből bőven koráb­ban is, az idétlen szeretkező­pózban énekelt első szerelmi kettőstől kezdve. Olvastam egyszer egy könyvet, Kurvapecér volt a ma­gyar címe, kamasz korától börtönben nevel­kedett osztrák morál insanity írta. Az ilyen. A valóság nem csak ilyen. A művészet sem csak ilyen. Az eladott menyasszony végképp nem ilyen. Hanem játékos tantárgy a morális iskolában, szülőknek és szerelmeseknek, ho­gyan kell szublimálni az emberi ösztönök egyik, talán alantasabb fajtáját a másik, talán emelkedettebb fajtájának javára. Hogyan le­het a kapzsiság, butaság, érdekhajhászás le­győzésével eljutni a szépre­ születés, az öröm­vállalás felszabadításáig. Ez nem hazugság, nem is csak illúzió. Hanem útmutatás. Hogy nem tehetségtelenség, hanem értet­lenség, elvakultság működött itt, azt a má­sik, a komédia-szál ugyan általában kórosan hiperaktív, de nagyon sokhelyt ellenállhatat­lanul komikus (sokhelyütt egyenesen szelle­mes) végigpergetése bizonyítja. A mozgások tervezése, a színpad két, sőt három dimen­ziójának állandó mozgósítása mesterségbeli perfekcionizmusról vall. Az énekesek, kóris­ták, táncosok idomítása messze az átlagon felül sikerül. A gárda élén a szerepről szerep­re nagyobb formátumot mutató Cseh Antal, nem véletlenül­­ Kecal nagy, pompásan megírt szerepe teljes egészében az éles ko­média körébe tartozik, a rendező az írottakra legjobb — legrosszabb­­ akarattal sem tud ráduplázni. Balczó Péter olyan messze megy Vencelke imbecilitásának lemeztelenítésé­ben, amennyire csak nagyon okos fiú me­részkedhet. Borsos Edith remekül játssza el, amit a rendező jó érzékkel hozzáad a szerep­hez (Ludmilla). Haja Zsolt halvány-zavartan azt, amit a rendező rossz érzékkel hozzátesz az övéhez (Kruzsina). Györfi Istvánnak him­pellért kell csinálnia Jánosból, Másenyka szerelméből, jól teszi. Kriszta Kingától nem Másenyka-alakítást vár az előadás, nem is hozza Smetana álmának beteljesülését a tiszta parasztlányról, akiben a nemzet lelke ölt testet. De akit hoz, Szent Johanna és Pil­langókisasszony keresztezése, mély figyel­met és rokonszenvet vált ki. A hang középen kellemesen, mélyebb regiszterben termé­szetellenesen, a magasban fájdalmasan szól. Az eladott menyasszonyt a Nyári Szín­házban játszották. Évek során megfigyel­tem, az épített környezet itt különösen jót tesz a zenekari hangzásnak. De a ritmusok, színek és érzelmek varázslatos fúzióját, VAJDA JÁNOS FELVÉTELE, amihez mindig vissza lehetett menekülni a színpadi kegyetlenkedéstől, bizonyosan nem az akusztikának, hanem Blázy Lajos beavató kezének köszönhettük. (Folytatjuk) Borsos Edith, Cseh Antal, Kriszta Kinga és Haja Zsolt 22 muzsika • 2008 AUGUSZTUS 2008. augusztus 29. péntek 19 óra Vác, Fehérek temploma (Március 15. tér - Főtér 22.) az V. Börzsöny Barokk Napok keretében A London Baroque (UK) hangversenye Tagjai Ingrid Seifert, Hannah Mediám (hegedű), Charles Mediám (viola da gamba), Steven Devine (csembaló) Műsoron JOHN JENKINS, WILLIAM BOYCE, J. S. BACH, J. Ch. BACH, F. COUPERIN és G. F. HÁNDEL művei Jegyár: 3500 Ft Belépőjegyek kaphatók a Concert & Media hálózatában és a váci Tourinform Irodában. Online jegyrendelés: www.borzsonybarokk.hu Rendező: Consort Zenei Alapítvány

Next