Muzsika, 2009 (52. évfolyam, 1-12. szám)

2009-01-01 / 1. szám - RÁCZ JUDIT: Kortárs reneszánsz

zeneélet A Budapest Music Center és a Művészetek Pa­lotája közös szervezésében zajlik az Új Magyar Zenei Fórum 2009 elnevezésű zeneszerzőver­seny, melynek döntőjére és gálakoncertjére január 12-én kerül sor a Bartók Béla Nemzeti Hangver­senyteremben. Az eseményről és a kortárs zene ki­látásairól Serei Zsolt karmester, zeneszerző, a verseny zsűrijének tagja, illetve az egyik fő szer­vező, Gőz László, a Budapest Music Center igazgatója mondja el gondolatait. — Miért kell „ösztönözni és támogatni új magyar zenedarabok megalkotását", ahogyan a verseny­kiírásban szerepel?Nem születnek művek maguk­tól? Vagy a versennyel egyszerűen anyagi támoga­tást akar nyújtani a kiíró? SERES ZSOLT: A díjjal járó pénz hosszú tá­von nem segít a zeneszerzőkön. A támoga­tás inkább azt jelenti, hogy egy reflektorfénybe helyezett koncert fel tudja hívni a figyelmet: nem csak kiváló filmeseink, költőink, festőink vannak, hanem sok jó fiatal zeneszerzőnk is. A lényeg a ki­emelt nyilvánosság. - 14 kamaramű érkezett a versenyre. Sok ez vagy kevés? - Épp annyi, amennyiből nyugodt szívvel ki lehetett választani négyet. - Mi az általános benyomása a pályaművekről? - Nagy részük gondosan, magas színvonalon megírt munka. Szinte minden kompozícióból kiderült, hogy szerzője komolyan, fe­lelősségteljesen igyekezett művét megvalósítani. - Mik voltak a „minőség" kritériumai? - Nemigen állapodtunk meg kritériumokban. Talán kerültük a kissé mesterkélt vagy túl komplikált megfogalmazású - inkább a szemnek szóló - kompozíciókat, s előnyben részesítettük (ameny­nyire ebben az életkorban kialakulhat) az önálló zenei nyelven író szerzők darabjait. Nagyon megörültünk, amikor kiderült, hogy zsű­ritag-kollégáimmal, Pilz Jánossal és Gémesi Gézával ugyanazt a négy művet választottuk. Hármunk közül ketten zeneszerzők vagyunk, viszont mindhárman előadók, s valószínűleg más szempontok alap­ján jutottunk ugyanoda - de mindenképpen jó dolog, hogy egy idő után kisugárzik a darabokból, hogy érdemes figyelni rájuk. Aki iga­zán tehetséges, az öntörvényű. Az újszerűség fontos, de lehessen Serei Zsolt élmények, hatások is hiányoznak.­­ A hetvenes években, egy zárt vi­lágban lényegében mindenről tud­tunk. Ma sok az információ, mégsem könnyű minden lényegesről tudni. Közben a zeneszerzés iparággá vált, s túlkínálat keletkezett. Engem nagyon érdekelne, hogy mi van külföldön, de eddig, ha fölmerült egy név és meghallgattam a mű­veit, többnyire elkeseredtem. Kutatni kell az igazán érdekesek után. A zeneszerzők és műveik impresszálása, menedzselése itthon még nem alakult ki. Kevés nemzet büszkélkedhet el azzal, hogy három kortárs szerzője is nemzetközileg elismert, kiváló alkotó (Kurtág, Li­geti, Eötvös). De az utánuk (mellettük) következő generációk is na­gyobb külföldi érdeklődést érdemelnének. Minden figyelemfelhívás fontos lehet itthon és külföldön egyaránt. Ez a verseny talán segíthet csökkenteni a lemaradást. - Létezik-e ma globális zenei nyelv, vagy érezhetők a nemzeti sajátosságok? - Igen, van az egyes zenei gondolkodásmódokban valami, amit csak egy amerikai tud, vagy csak egy francia. De a nemzeti sajátossá­gok is mindig változnak. A nyelvi átjárhatóság nem nagy baj. Engem nem zavar, ha egy francia stílusjegynek vélt elem más zenében is elő­fordul. - A magyar kortárs zenében van magyar hang stílus, hangzáskép, nyelv? - Lehet, hogy alkati kérdés, de engem inkább az egyedi dolgok ér­dekelnek. Amit leírunk, az biztos, hogy magyar, hiszen itt születik. Kortárs reneszánsz Zeneszerzőverseny fiatal komponisták számára látni, hogy nagy muzikalitással gon­dolták ki a darabot, amely akár egy­szerű is lehet. Sáry Bánkét például nem kell napokon keresztül gyako­rolni, viszont szép, minőségi hang kell hozzá. Nem mondanám, hogy Dinyés Dániel, Dargay Marcell és Bella Máté könnyű darabokat írtak, de megszólaltatásuk nem lehetetlen. Az előadhatóság fontos szempont volt - leírni bármit lehet, de ha nincs, aki lejátssza, akkor a legere­detibb gondolat sem jut el a közön­séghez.­­ Gyakran hallani a zenei élet szerep­lőitől, hogy a magyar zeneszerzők nem néznek ki a világba, így fontos informa- 2009 JANUÁR • muzsika 3 11

Next