Muzsika, 2013 (56. évfolyam, 1-12. szám)

2013-07-01 / 7. szám - ZENETÖRTÉNET - Ittzés Mihály: Moór Emanuel emlékezete Kecskeméten

ZENETUDOMÁNY Moór Emánuel akkordban... Van egy szabályosan meghangszerelt novellája is, én azt mondanám: szimfonikus költemény prózában. Ennek valóságos zenei párja is létezik, egy kamaradarab. Közel egy időben keletkeztek. Hangszerösszeállításuk, hangulatuk mégis más, de címük ugyanaz: Tavaszi ouverture - akárcsak az utolsó fennmaradt kompozíciótöredéké. Ezért nem hiszem, hogy a zeneszerzői életmű önmagában vizsgálható. A zeneszerző ott volt a prózai életműben is: azokat a gondolatokat, amiket nem tudott hangjegyekkel leírni, szavakkal fejezte ki. Nem is beszélve a képzőművészeti vonatkozásokról. - Csáth alighanem csak epizodistája a zenetörténetnek, ezért megkockáztatom, a zenetudósok tömegei soha nem fognak Csáth-kutatásra specializálódni. Mégis, lesz-e folytatása ennek a kirándulásnak, amelynek jegyében az érdeklődő bepillantást nyerhet a zeneszerző Csáth világába? - Eddig valóban kirándulásról volt szó. Most azonban terve­zem a munka folytatását, és remélem, elkészülhet egy műjegy­zéket is tartalmazó kötet a zeneszerző Csáthról. Egy kompozí­cióiból összeállított CD-t is mellékelnénk hozzá. Kecskemétet a zenei világ elsősorban Kodály Zoltán szülővá­rosaként tartja számon (más, a maga területén legalább orszá­gosan ismert muzsikusokat most nem említve). Van azonban a híres városnak még egy, onnan hamar - talán 11 éves korában - elszakadt, és az ifjabb mesternél földrajzilag végle­gesen messzebbre került, ugyancsak nemzetközi hírnévre jutott zeneszerző szülötte: Moór Emánuel. A 19-20. század forduló­jának különös, sokoldalú muzsikusa 150 éve, 1863. február 19-én született. Sokáig az elfeledettek, de ma is inkább az érdemeikhez és értékeikhez mérten kevéssé számon tartottak jegyzékén szereplő képviselője hivatásának. Moór Emánuel emlékének, művészetének felélesztését már 1968-ban, a 600. évfordulójára készülő város teendőit, adósságait számba vevő beszélgetésekben és újságcikkben szorgalmazta a város akkori művelődési felügyelője, Heltai Nándor. A később hírlapíróként - Gondolom, egy ilyen interdiszciplináris kiadványt irodalmá­rokkal közösen kellene létrehozni, ha egyszer ennyire összefüg­genek az életmű különböző vonatkozásai.­­ Ez valóban érdekes lenne. Én azonban azt gondolom, hogy Csáthot, a Csáth-jelenséget egy kicsit másképpen is lehetne vizsgálni, mint ahogy megszoktuk: a zenei művelődéstörténet oldaláról. És művelődésszociológiai szempontból. Különösen érdekes számomra az a kapcsolatháló, amely őt a kultúra különböző szereplőivel, mindenekelőtt a zenészekkel összekö­tötte. Közeli ismerőse volt például Weiner Leó, akinél szemé­lyesen is találkozott Bartókkal. Vagy rendszeres munkakap­csolata volt a Zeneakadémia cimbalomtanárával, az Országos Szimfóniás Zenekar karmesterével, Kun Lász­lóval, barátságban volt a Lányi családdal. Mindez nagyon fontos lehet, hiszen bővülne a kép: nemcsak az irodalmi kapcsolatait térképeznénk fel. De továbbmegyek. Előadásomra készülve találtam meg Csáth néhány műelemzését, amelyek ugyancsak méltók lehetnek az utókor figyelmére,­­ és helytörténészként működő, Kodály és Kecskemét kapcsolatát jelentős tanulmányban bemutató Heltai a szerény terjedelmű szakirodalomra és saját helyi kutatásaira alapozva a továbbiak­ban is ébresztgette „a másik kecskeméti" zeneszerző emlékét. Kezdeményezése visszhangtalan maradt. Emléktáblát, nevét vi­selő utcát, műveit megszólaltató hangversenyt nem kapott a zongorista-zeneszerző. Mindössze annyi történt, hogy 1979-ben Kemény Endre, a helyi szimfonikus zenekar karnagya műsorra tűzte Moór 2. gordonkaversenyét, Perényi Miklós szólójával. A többi néma csend­­ 2013. február 25-ig, amikor kiállítás­sal és kamarahangversennyel idézték fel e különös művész és hangszerkonstruktőr emlékét. E páros esemény - a meg­késve felállítandó emléktáblával együtt - remélhetőleg Moór Emánuel jelképes hazatérésének kezdetét jelzi. Az események A'é' moóR emáNueL emlékezete kecskeméten­ ­ ITTZÉS MIHÁLY 12 - MUZSIKA 2013 JÚLIUS

Next