A MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztályának Közleményei (23. kötet, 1-4. szám)

Rigó László: A Petőfi-értelmezések történetéből

A PETŐFI-ÉRTEL­MEZÉSEK TÖRTÉNETÉBŐL 171 terjeszti­ az utánzás és 'negédlés' érvényét a viselkedésen, de Salamon Ferenc, az irodalmi Deák-párt másik kritikusa már azt fejtegeti, h­ogy Petőfiről "Érzel­meire nézve sem mondhatjuk el egész igazsággal, hogy soha túlzó nem volt, hogy némely képzelt betegséget valódi betegségnek ne­vett volna, vagy hogy életbeli komédiázási hajlamai néha a tollát az affectatio terére ne csúsztatták volna át­ (kiemelés tőlem, P. P.). íme, Salamon Ferencnél már átcsap az 'életbeli komédiázási hajlam' Petőfi költészetére is. [De hiszen Gyulainál is át­csapott !] Kétirányúan. Egyrészt azt bizonyítja Salamon, hogy Petőfi egy-egy érzelem, helyzet, állapot lírai kifejezését az eljátszás, a drámai monológ vagy párbeszédszerűség élénkségével oldja meg — s ebben a költői műhelybe villantó észrevételben sok az igazság —, másrészt viszont azt állítja, hogy "Petőfi, a szenvedélyes, haragos Petőfi, a minőnek sokszor hetvenkedve mutatja magát, [kiemelés tőlem, R.L.], tulajdonképp a tenyelgés,a szelídebb humor és a legtöké­letesebb lelki nyugalom és csend valódi költője, nem pedig a nagy szenvedélye­ké' — de ebben már semmi igazság nincsen! A 'szenvedélyes, haragos' Petőfi, aki 'nem az igazi', elsősorban a politikai eszmék költőharcosa, s ezt a Petőfit Salamon kínosan nyers elfogultsággal veti el. "Mihelyt Petőfinek eszébe jut, hogy ő nem csak költő, hanem demokrata, vagy politikai szerepre hivatott pró­féta, s eszméket foglal versbe, alig mondható költőnek." Salamon szerint a 'nép dalnoka és a nép szószólója benne két oly különböző egyén, hogy alig ismerik egymást.' S a nép szószólójaként fellépő Petőfit hibáztatja, mert 'személye­sen is szerepelni akar', mert 'személyes szereplési hiúság' van a költőben, mert túltengő 'szereplési hajlamot' lát benne, és így tovább. Így válik Salamon fel­fogásában 'nem igazi' Petőfivé a haragos, szenvedélyes költő és politikus, aki valójában az 'enyelgés', a 'szelídebb humor', a 'legtökéletesebb lelki nyu­galom' poétája, s csak a hetvenkedő magamutogatás, a szereplést rossz hajlam vonja a nagyobb szenvedélyek, politikai harcok küzdőterére. Íme, a 'szerep­játszás' elméletének embrionális formája, úgy ahogy az a múlt század ötvenes éveinek kritikusi központjában kialakult. Jegyezzük még meg, hogy — nem tekintve most néhány vagdalkozó kortársi kritikát — Salamon Ferencnél jelentkezik először a "szerepjátszás' elmélete, nem csup­án formális­ esztétikai érvénnyel, konstatálásszerűen, hanem minősítő, mégpedig értékcsökkentő értelemben." A századvégi modernebb, polgárosultabb liberalizmus Petőfi-képén is megjelenik a szerepjátszás elmélete — fejtegeti tovább Pándi. "Itt is ket­tős értelemben. Egyrészt mint a versek belső megformálásában jelentkező sajátosságok, másrészt mint a politikai tevékenységre serkentő hajlam je­gyei." Pándi Palágyi Menyhért Petőfi-értékelésében e jellemző jegyeket mu­tatja be. Horváth Jánosról szólva hangsúlyozza Pándi, hogy: „elmélete a 'szerep­játszó' Petőfiről voltaképpen az irodalmi Deák-párt kritikusi berkeihez nyúlik vissza. De minden előzményen, rokonságon és hasonlóságon túl: Horváth

Next