A MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztályának Közleményei (23. kötet, 1-4. szám)

Rigó László: A Petőfi-értelmezések történetéből

RIGÓ LÁSZLÓ hogy egy költő hatása mindig időhöz, korhoz kötött, a hatás nem lehet a nagy­ság mércéje. Petőfi költészetét nem lehet a szűk nemzeti szempontból meg­ítélni: az ő esetében „világszempontra" kell a kritikusnak emelkednie, és akkor észre fogja venni, hogy az egyetlen költőnk, akit a világ legnagyobb lírikusai mellé bátran állíthatunk;ő „irodalmunk legnagyobb büszkesége", aki egy nemét a magyar irodalomnak betöltötte, nagyobb, mint Béranger. Másfelől hang­súlyozza a líra jogait, a lírikus Petőfi sokoldalúságát, különféle témájú versei­nek lírai egységét, egyenlő értékét. Petőfi „a legtöbb oldalú lyricus, ki úgyszól­ván minden emberi hangulat, érzemény, indulat és szenvedélynek egyformán tudott kifejezést adni." Felháborodással utasítja vissza Salamon Petőfi­értékelését, s rója meg a Szemlét: „És e csodáról beszél Salamon úgy, mint valami tudákos tanár, egy Caesar tetemét boncolván elmondaná, hogy ennek is volt valami fekete a körme alatt! Vesse le saruját, imádkozzék, s adjon hálát, hogy Petőfink van,­­ a Budapesti Szemle pedig valóban helyesebben teszi, ha vagy méltóbb emberre bízza Petőfi jellemzésének nagy feladatát, vagy ha ilyen nem volna, ilyen eredeti, de bántó elemzéseknél szívesebben veszszük továbbá is a külföld jeles ítészeinek kivonatos értekezéseit.. ."A lap szerkesztői gyakorlatából következik (ti. az aláírás nélküli cikk a szerkesztőé), hogy e sorokat maga Vajda írta. A stílus is erre mutat, de főképp az eszmék, melyek teljesen megegyeznek a Vajda egyéb Petőfivel foglalkozó cikkeiben, tanulmá­nyaiban foglaltakkal. A Kemény —Salamon-féle esztétikai nézetekkel szemben­álló Vajda Petőfi-képének fő tételei (a forradalmár Petőfi elismerése, a népies­ség és demokratizmus, népiesség és magyarság viszonyának a korban egyedül­állóan világos látása, az igazi szubjektív líra és a lírikus­ Petőfi őt megillető polcra helyezése) azt jelzik, hogy eszmeileg, ízlés és magatartás szempontjából is rokonának, elődjének érezte Petőfit — ezért kellett felszólalnia Salamon bírálata ellen. Kemény hívei, az ő irodalmi, esztétikai elveit vallók vagy a velük rokon felfogásúak annál nagyobb örömmel fogadták Salamon tanulmányát, amint ezt Tolnai Lajos elbeszéléséből is tudjuk.17 A Deák-párti Pompéry Magyar­országa pedig egyenesen kimondja, hogy „a legnagyobb magyar lantosról eddig írt legjobb tanulmány" Salamon Ferencé.18 S jórészt Salamon tételeire épül a szorosabb értelemben vett első Petőfi-életrajz is, Zilahy Károly mun­kája.19 A világnézetében, esztétikai elveiben Kemény liberális köréhez tartozó Zilahy egyik cikkében úgy nyilatkozott Salamonról, mint aki Petőfiről „némi egyoldalúság mellett, eddig elő a legtalálóbb ismertetést nyújtotta".20 Dráma­­ •"TOLNAI LAJOS: i. m. 18 -h­: A „Budapesti Szemle" — Magyarország 1861. január 4. 19 ZILAHY KÁROLY: Petőfi Sándor életrajza. Pest, 1864. 20 ZILAHY KÁROLY: Petőfi Sándor. 1863. Z. K. válogatott művei. Bev. és kiad. VARGHA KÁLMÁN Bp. 1961. 211. MTA I. Osztályának Közleményei 23. 1966

Next