Református tanítóképző, Nagykőrös, 1933

Internátusunk nevelő munkája. Irta és az 1933 novemberi tanári értekezleten felolvasta: Váczy Ferenc. Ha internátusunk nevelő munkájának mostani helyzetét meg akar­juk érteni, akkor fejlődésére rövid visszapillantást kell vetnünk. Ismere­tes dolog, hogy a nagykőrösi református egyháznak csak 1913 szeptem­bere óta van internátusa. Ezt megelőzőleg mind a gimnázium, mind a tanítóképző-intézet növendékei u. n. diákszállásokon laktak. Nem óhaj­tok jelen alkalommal ezeknek ismertetésével és bírálatával foglalkozni, csak annyit említek meg, hogy lassanként túlélték magukat, a haladó idő elsuhant felettük. Innen van, hogy különösen a háború és az össz­e­­omlás után az iskolák különös gonddal feküdtek neki internátusaik ki­­fejlesztésének, vagy újak teremtésének. Ebben a mi intézetünk sem maradt el. Azonban a református egyház általánosan ismert nehéz anyagi viszonyai miatt igen sajátságos irányt vett az eredetileg 24 tanuló befo­gadására alkalmas internátus fejlesztése. Egyszerre, egy épület megfelelő létesítésével, nem lehetett megoldani az internátus problémáját, mert nem volt reá pénz, így azután, amint intézetünk növekvő létszáma diktálta, fokozatosan bővítettük bérletek útján. És mert megfelelő nagyságú épü­let nem állott rendelkezésre, hol itt, hol ott, — tehát szétszórtan — he­lyeztük el tanulóinkat, úgy, hogy a háború utáni 10. év végén, az 1930/31. iskolai évben, a város 6 különböző pontján volt intézetünknek internátusa. Bármennyire különleges eredmény is ez és bármennyire távol állott is a kitűzött céltól, kétségtelen, hogy fáradhatatlan és lelkes munkának volt az eredménye s ezt a 10 évet bátran lehet intézetünk hősies korának tekinteni, mert ezelőtt úgyszólván semmiből teremtette meg azt az alapot, amelyen az 1931. év nyarán az egységes internátust meg lehetett teremteni. Az előadottak alapján nyilvánvaló, hogy a hátfelé szétszórt inter­nátusban nem lehetett egységes jellegű nevelő munkát végezni. Ha az elgondolásban, a célkitűzésben meg is volt az egység, a gyakorlati meg­valósításnál már megszűnt. Ennek kellett bekövetkezni a nevelő tanárok egyéniségéből, az egyes tagozatok sajátos helyi körülményeiből kifolyó­lag, így azután, amikor az internátus 1931 szeptemberében megnyílt.

Next