Állami főgimnázium, Nagyszeben, 1876

l. Az ifjusági képtár mn­t az iktatás kiegészitője. Szilágyi Gyulától. Az ifjúsági könyvtárak fontossága hovatovább elesmertebb kezd lenni s ez az oka, hogy napjainkban erre is több gondot kezdünk fordítni. Tudjuk, hogy nevezetes tőke, csak annak érvényesitésében térünk el egymástól, és­pedig nem csupán a használat mikéntjében hanem magának a könyvtárnak létesítésében és berendezésében is. Nem lesz talán érdektelen néhány szót az efélékhez is szólani. A­mi a könyvtárak létesítését s később gyarapí­tását illeti, ez talán a legfontosabb kérdés, pedig átalánosságban azt állíthatjuk, hogy eddigelé erre volt legkevesebb gond for­dítva. A dolog úgy áll, mint a gazda vetőmagjával: a mily mértékben egészséges, csiraképes az s a mily fokán áll a minő­ségnek, oly mértékben és úgy remélhető a fáradságot jutalmazó eredmény; a mily mértékben s a minő gonddal választjuk meg az anyagot, melyet ifjúsági könyvtárainkban m­aink elé adunk, oly mértékben várhatjuk azok után a kívánt eredményt is. A különféle ifjúsági könyvtárak mikénti keletkezése a kor és körül­mények szerint természetesen különböző. Vannak oly ifjusági könyvtárak, melyek tizedek előtt s talán nemes adományok alapján keletkezve jelenleg néhány ezerre menő kötetből állanak, a leg­nagyobb rész azonban az ilyeneknél sokkal kisebb kötet­számmal rendelkezik. A­mi átalában a gyarapítást illeti, az adományok s az évenként e czélra fordítható összegek alapján történik. A fő kérdés az, hogy minő könyvekkel gyarapítsuk könyvtárunkat. — A rendelkezésünk alatt álló összeggel természetesen az irodalom színvonalán álló műveket szerezzük meg, s minthogy e tekintetben 1*

Next