Állami főgimnázium, Nagyszeben, 1876

miénk a választás, biztosak vagyunk a felől, hogy ez úton is­meretterjesztő s léleknemesítő olvasmányokat adunk ifjainknak, de máskép vagyunk az adományokkal. Ezek közt igen sok lehet olyan mű, mely akár tartalmánál, akár irányánál vagy nyelve­zeténél fogva éppen nem ifjúsági könyvtárba való. De másfelől meglevő könyveink közt is több lehet olyan, mely — főleg a tudományos munkákat értve — az újabban megjelentek által túl lévén szárnyalva vagy úgy szólva leélvén magát nem használható. Az ilyenekkel szemben legyünk óvatosak. Azt lehet mondani, hogy a hány használatra érdemes művel szaporodik évenként ifjúsági könyvtárunk, ugyan annyit bátran félretehetünk a régiek közül, s hogy ezek melyek legyenek, bár maga a használat is megmutatja gyakran, de főleg a mi feladatunk azt megítélni. Sokkal fontosabb és kényesebb e kérdés mint a minőnek első tekintetre látszik s és ezért nem lehet eléggé ajánlani az illetők figyelmébe. Ifjúságunk azon része, mely szabad idejét nem szokta haszontalanságokra elfecsérleni, hanem a tulaj­donképeni iskola kötelességeken felül tudományos vagy szépirodalmi munkák olvasásával gyarapítja ismeretét, megérdemli azt a fáradságot, hogy mi kik útmutatói vagyunk, e tekintetben is helyes irányban vezessük őket s magunk mutatva meg, hogy mi a jó s mi a mellőzhető, könnyitsük meg az igy elérhető czélt. Hány meg hány nem­ helyes ismeretet sajátít el s hány meg hány­degen szellemű kifejezést szokik meg az ifjú az elavult tudo­mányos munkák s a vásári férez-forditások miatt!! Az ismere­teknek olvasás útján való gyűjtése oly­an oktatás, mely lassan ugyan, de biztos és szép eredményt képes felmutatni, ha meg­tartja helyes irányát. Ez könnyíti meg az ifjú szabad gondol­kozását, ez tanítja meg gondolatainak gyors és szabatos kifeje­zésére s csak a helyesen választott olvasmányok fejlesztik a kedélyt s erősítik a jellemet a mellett, hogy észrevétlenül és még is nagy mértékben gyarapítják az ismereteket. Ezért tehát ne törekedjünk arra, hogy könyvtárunk nagyságával s köteteink nagy számával dicsekedjünk, hanem keveset de — jót!! Fontos kérdés az is, hogy a szépirodalmi és tudományos művek mily arányban legyenek képviselve könyvtárunkban. Üdvös-e, ha regény s más efélék olvasásával töltetjük el Újaink idejét. Ha könyvtárunkban az egyes könyvek állapotát meg­tekintjük, úgy találjuk, hogy a szépirodalmi művek —■ s főleg a

Next