Állami főreáltanoda, Nagyvárad, 1891

A lélek- és gondolkodástan tanmód­szere középi­skol­áinkban. Oly tárgyról kívánok ezen alkalommal értekezni, melyet a hazai tudományos irodalom az utóbbi év­tizedekben alig méltatott figyelemre. Pedig a tan­tárgy, tanmódszer és tanítás czéljának fontossága méltán megkívánja, hogy az irodalom vele is minél többet foglalkozzék. Kevés tudományos értekezést tudunk e téren felmutatni, mely a középiskolai philosophiai tanításhoz tárgy, módszer és az elért siker szempontjából hozzászólott. Alább­i néhány értekezést tárgyunk keretéhez mérten méltatni fogjuk. Előbb azonban elmondjuk saját nézetünket, a lélek- és gondolkodástan tanításának módszeréről. G­ymnásiumi és reáliskolai tanulóink a nyolc­a­­dik osztályban két új tantárgyat tanulnak, u. m. a lélek- és gondolkodástant, így rendeli ezt a gymná­­siumi és reáliskolai tanterv, mely így szól: „Böl­csészeti előtan. Vili. osztály, hetenkint 3 óra. A psychologia és logika elemei. A testi és lelki élet különbsége. A lelki jelenségek főbb csoportjai. Az értelmi fejlődés. A logikai formák. A tudományok felosztása és a főbb módszerek.“1*

Next