Állami főreáltanoda, Nagyvárad, 1891

Ё tantervről gondolkodástanom előszavában ezt irtaná : „Nagyon czélszerű lett volna, hogyha a tan­terv a psychologiát a hetedik és a logikát a nyol­­c­adik osztály számára tűzte volna ki, és pedig mind a két tantárgy előadására hetenkint két órát hatá­rozott volna. Ily intézkedés folytán a két tantárgy előadására több idő lett volna fordítva és a tananya­got kimerítően lehetett volna tárgyalni, továbbá a tanulók a bölcsészeti ismereteket lassabban bár, de alaposabban dolgozhatták volna fel, mint egy év alatt hét tantárgyét.“*) Ugyanezt mondja egyik szaktársam is értekezé­sében : „ ... az volna a dolgok legtermészetesebb rendje, hogy a tapasztalati lélektan а VII. osztály­ban — mint a­hogy régebben is volt — fejeztessék be egészen, a logika pedig kizárólag а VIII. osztály­nak képezze bölcseleti tananyagát.“**) A két tantárgy tanításáról heti 3 órában egy osztály keretén belül igen helyesen mondja dr. Pauer Imre egyetemi tanár úr : „Alapos képzésről vagy az elvégzett anyag öntudatos elsajátításáról . . . szó sem lehet. Mert nincs meg hozzá a kellő fizikai idő. A gyomor sem emésztheti meg azt egy óra alatt, a­mi­nek assimilatiójára legalább is négy óra szükséges . . ., inkább felmondja a szolgálatot. Ilyen didaktikai kép­telenség, mint ama fizikai, hogy három heti órában annyi anyagot lehessen feldolgozni, a­mennyinek ala­pos elsajátítására legalább is még egyszer annyi idő lenne fordítandó“.***) *) Logika, azaz Gondolkodástan. 1. 1. Irta dr. Nemes Imre, Buda­pest, 1884. **) A bölcseleti előtan segédeszközei a gymnásiumon. Irta Var­­gyasi Ferencz a brassói róm. katholikus főgymnásium 1884—85. tanévi ér­tesítőjében. ***) A középiskolai filozófiai oktatás. Irta dr. Pauer Imre a „Ma­gyar Tanügy“ XI. kötetében 29. 1. 1883.

Next